عصر خودرو

مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی اعلام کرد:

آمادگی روسیه و قزاقستان برای سوآپ نفت خام

عصر بازار- موسوی با اشاره به اینکه شرکت پایانه‌های نفتی امکان سوآپ ۲۰۰ هزار بشکه نفت خام در روز را دارد، گفت: تاکنون روس‌ها و قزاق‌ها برای عملیاتی شدن سوآپ اعلام آمادگی کرده‌اند.

آمادگی روسیه و قزاقستان برای سوآپ نفت خام
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایلنا، سید پیروز موسوی مدیر عامل  شرکت پایانه های نفتی ایران درباره زمان آغاز عملیات سوآپ نفت خام گفت: ما در حال حاضر آمادگی لازم برای آغاز عملیات سوآپ را داریم و زمانی که امور بین الملل شرکت ملی نفت اعلام کند کار را آغاز می‌کنیم.

    وی افزود: تاکنون قزاق‌ها و روس‌ها جهت عملیاتی شدن سوآپ اعلام آمادگی کرده‌اند فقط باید تعدادی قرارداد امضا شود.

    موسوی تاکید کرد: ما امکان سوآپ 200 هزار بشکه در روز نفت خام را داریم. 

    مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت نیز اعلام کرده که ما بعنوان شرکت نفت آمادگی داریم که هر زمان شرکت نیکو به توافق برسد عملیات را آغاز کنیم.

    البته قمصری این مطلب را نیز گفته بود که کشورهایی که قبلا با آن‌ها عملیات سوآپ را انجام می‌دادیم هنوز به ما اطمینان ندارند.

    طرح سوآپ نفتی از سال 76 و زمانی که بیژن نامدار زنگنه سکان وزارت نفت دولت اصلاحات را بدست گرفت، آغاز و در سال 89 و زمان ریاست جمهوری احمدی نژاد و حضور مسعود میرکاظمی در وزارت نفت، متوقف شد.

    در مدت 13 سالی که سوآپ انجام می شد ایران با استفاده از تاسیسات نکا، نفت را در دریای خزر خریداری کرده و به مصرف داخلی و در مقابل نفت خریداری شده در شمال را در جنوب ایران به فروش می‌رساند.   

    بر اساس قرارداد ایران با چهار شرکت بین المللی بیش از 254 میلیون بشکه نفت از مسیر حوزه دریایی خزر منتقل شد و به ازای هر بشکه نفت خام که در خلیج فارس به مشتریان این شرکت‌ها تحویل داده می‌شد، حدود یک دلار به ایران می رسید و به این ترتیب بیش از 880 میلیون دلار درآمد را نصیب کشور کرد.

    اما با توقف این طرح در دولت دهم، نه تنها ایران از درآمد سوآپ محروم شد، بلکه به دلیل حکم دادگاه لاهه علیه ایران ،کشورمان ملزم به پرداخت 5.5 میلیون دلار به شرکت شاکی آذربایجانی شد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها