عصر خودرو

گفت وگو با استفان کیله مدیرعامل شرکت آسپین اینوست و یان لودویگ مدیرعامل شرکت اسکاراباوس؛

استانداردسازی قوانین ایران مهم ترین ضرورت برای جذب سرمایه گذاران خارجی است

عصر بازار- پس از لغو تحریم ها قابل پیش بینی بود که بازار ایران با توجه به جمعیت بالا و پتانسیل های مناسب، بازار قابل تاملی برای سرمایه گذاران خارجی شود. این در حالی است که ایران نیز برای پیشرفت اقتصادی به حضور شرکت های خارجی و به تبع آن، تکنولوژی که این شرکت ها همراه خود به ایران می آورند، نیاز دارد.

استانداردسازی قوانین ایران مهم ترین ضرورت برای جذب سرمایه گذاران خارجی است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، در همین زمینه با استفان کیله مدیرعامل شرکت آسپین اینوست و یان لودویگ مدیرعامل شرکت سوئیسی اسکاراباوس گفت وگویی انجام دادیم که مشروح آن را میخوانید.

    با توجه به گشایش های سیاسی و رفع تحریم ها در ماه های گذشته، شما آینده اقتصادی ایران را چگونه ارزیابی می کنید؟

    لودویگ: برای من از آغاز فعالیت در ایران یک نکته وجود داشت و آن هم این بود که باید به اقتصاد ایران برای رشد زمان داد. در واقع بسیاری از مسایل در اقتصاد ایران وجود دارد که در طول زمان باید تغییر پیدا کنند. اما با توجه به جمعیت 80 میلیونی و زیر ساخت های قوی این کشور می توان امیدوار بود که اگر قوانین اقتصادی ایران به سطح استانداردهای جهانی نزدیک شود، از نظر اقتصادی باید منتظر اتفاقات خوبی برای ایران در صحنه های بین المللی باشیم.

    کیله: البته این نکته را نیز باید به خاطر داشته باشیم که ایران در بازار جهانی تنها نیست و برای جذب سرمایه گذاران خارجی در این بازار رقبای جدی دارد. در واقع بازار جهانی شبیه یک مسابقه پیچیده است که ایران تنها شرکت کننده آن نیست. ایران همراه با کشورهای آمریکای جنوبی و کشورهای نیجریه، میانمار و ... برای حضور سرمایه گذاران خارجی به رقابت می پردازد و باید زمینه ای را پدید بیاورد که بتواند در این بازی پیچیده از دیگر رقبا سبقت بگیرد.

    همانطور که اشاره کردید، کشورهایی مانند میانمار و نیجریه از نظر اقتصادی در جایگاهی شبیه ایران هستند، این رقابت را در بازار جهانی چگونه میبینید؟

    لودویگ: من هم اعتقاد دارم که این رقابت، رقابت سختی است. اما با توجه به مسایل زیرساختی قوی در ایران و وجود منابع طبیعی، میتوانم پیشبینی کنم که سرمایه گذاران خارجی بعد از چند سال و زمانی که شرایط حضور در ایران از جمله استاندارد شدن قوانین اقتصادی این کشور بهبود یافت، به طور حتم برای حضور در اقتصاد ایران تلاش خواهند کرد. ایران با توجه به منابع و زیرساخت هایش می تواند به راحتی با برخی از تغییرات در قوانین جذب سرمایه گذاران، از دیگر رقبایش پیشی بگیرد.

    آیا شما فکر میکنید که بر سر راه پیشرفت اقتصادی ایران، مشکلات زیادی وجود دارد ؟

    لودویگ: نه من فکر نمی کنم که مشکلات زیادی وجود داشته باشد. باشد. بلکه تصور میکنم که ایران برای رسیدن به آن مرحله از پیشرفت اقتصادی که مد نظر دارد، باید قدم های کوچک اما زیادی را طی کند. این در حالی است که این اقدامات کوچک نیازی به ساخته شدن ندارند. بلکه تنها کافی است با الگو برداری از کشورهایی که در گذشته این راه را پیموده اند، سعی در تکرار این روش ها در ایران شود.

    کیله: ایران نیاز به حضور قویتر در بازارهای اولیه دارد. این در حالی است که ایران دارای نیروی کار ماهر و دانش آموخته است که می تواند در به کارگیری این دانش موفقیت های چشمگیری به دست بیاورد. در واقع ایران برای پیشرفت اقتصادی مشکلات زیادی را پیشرو ندارد و تنها باید برای تغییر قوانین بازارهای خود که باعث محدودیت در بازار جهانی شده است، اقدام کند. به عبارت دیگر نزدیک شدن قوانین ایران به سطح استاندارد جهانی بزرگترین چالش پیشروی این کشور در جذب سرمایه گذاران خارجی است.

    همچنین ایران باید گزارش هایی را از بازار داخلی اش به زبان انگلیسی در اختیار جهان قرار دهد، به دلیل اینکه تعداد زیادی از سرمایه گذاران دارای اطلاعات اندکی از وضعیت بازار ایران هستند و این موضوع برای سرمایه گذاران خارجی از اهمیت بالایی برخوردار است. خارجی ها پیش از حضور در یک کشور برای سرمایه گذاری به دقت وضعیت آن کشور را بررسی کرده و گزارش های اقتصادی آن را تحلیل می کنند. در واقع ایران باید واقعیت ها و ظرفیت های بازار خود را برای سرمایه گذاران به نمایش بگذارد تا خارجی ها با شفافیت بازار ایران را بررسی کنند و سپس به این بازار بیایند.

    با توجه به این که نوسان نرخ ارز از عوامل کمرنگ شدن حضور سرمایه گذاران در بازار سهام به شمار میرود، این موضوع را در بازار ایران چگونه ارزیابی میکنید؟

    لودویگ: این سوال سختی است؛ البته باید به یاد داشته باشیم که این مشکل تنها در ایران وجود ندارد و بسیاری از کشورها از جمله آلمان با این مشکل دست به گریبان هستند. ریسک نوسانات نرخ ارز میتواند تحت تاثیر شدید امنیت اقتصادی آن کشور باشد. به این معنی که اگر کشور دارای اقتصاد خوب و پویا یعنی دارای تولیدات و صادرات مناسب باشد و مبادلات تجاری زیادی با جهان داشته باشد، میتواند این نوسان نرخ ارز را کنترل کند. همچنین این عامل سبب میشود این کشور آینده خود را تامین کند. اما از سوی دیگر هر قدر که اقتصاد کشوری از تولیدات و حضور در بازارهای جهانی در جهت عرضه محصولات خود دورتر باشد، ریسک نوسان نرخ ارز در آن کشور بیشتر خواهد شد. پس میتوان نتیجه گرفت که ایران باید در گام اول مبادلات و صادرات خود را افزایش بدهد تا به این ترتیب در کنار کنترل نوسانات نرخ ارز آینده اقتصاد را نیز تضمین کند.

    همانطور که میدانید صادرات ایران بر پایه محصولاتی چون نفت، گاز و دیگر منابع طبیعی استوار است و در این میان صادرات غیرنفتی سهم کمتری دارد. در این زمینه چه نظری دارید و چگونه میتوان به سمت افزایش صادرات غیرنفتی حرکت کرد؟

    لودویگ: من فکر میکنم که ایران برای پیشرفت در این زمینه احتیاج به زمان بیشتری دارد تا تغییراتی را در سیستم های مختلف برای بهبود شرایط به وجود بیاورد. در درجه اول تغییر در قوانین میتواند به این کشور کمک بزرگی کند.

    زمانی که قوانین محکمی برای جلوگیری از خام فروشی گذاشته شود و در کنار آن مشوق هایی برای صادرات کالاها با ارزش افزوده بیشتر برقرار شود، صادرات کم ارزش کاهش یافته و صادرات با ارزش افزوده بیشتر افزایش می یابد.

    به طور مثال ایران مواد اولیه را به کشورهای دیگر همانند چین می فروشد و از طرف دیگر جنس تهیه شده از همان مواد اولیه را دوباره از چین وارد میکند، این در شرایطی است که ایران می تواند تنها با انتقال دانش ساخت این اجناس به داخل کشور در بسیاری از موارد به خودکفایی برسد.

    کیله: من فکر می کنم که ایرانیان باید به کشورهای دارای دانش اجازه ورود به کشورشان را بدهند تا کمپانی های بزرگ جهان بتوانند دانش و فناوری را به داخل چرخه اقتصادی و بازار ایران وارد کنند. به این ترتیب مواد اولیه ایران به راحتی از این کشور خارج نمی شود و میتواند در داخل تبدیل به موادی ارزشمندتر شود. این کار همچنین تکنولوژی پیشرفته را به داخل ایران می آورد و آن را بومی میکند که تا سال ها ثمرات مناسبی برای اقتصاد دارد.

    برخی از ایرانیان در مقابل حضور کمپانی های خارجی در ایران موضع سختی می گیرند و عنوان میکنند که حضور خارجی ها میتواند به ضرر تولیدکنندگان داخلی و برای اقتصاد ایران خطرناک باشد؛ نظر شما چیست؟

    کیله: این سخن را میتوان در بازار جهانی هم شنید که اگر کمپانی خارجی وارد بازار داخلی شود، به ضرر تولیدکنندگان است. اما در واقع این سخن درستی نیست. به این دلیل که حضور کمپانی های خارجی به معنی حضور دانش و تکنولوژی جدید در کشور میزبان است. در هر صورت به نظر میرسد حضور شرکتهای بین المللی میتواند برای پیشرفت کشور به سوی تولیدات بهتر و خودکفایی مفید باشد.

    لودویگ: این در شرایطی است که کشور میزبان میتواند بعد از مدتی که تکنولوژی را از کمپانی خارجی گرفت، خود به تولید محصول مورد نظر بپردازد و بعد از آن پولی بابت مجوز (حق انحصاری تولید) به شرکت پرداخت نکند.

    این مهم دقیقا در مورد کشور چین و آلمان هم اتفاق افتاده است. زمانی آلمان تکنولوژی خود را به کشور چین برد و چین بعد از فراگرفتن تکنولوژی از آلمانی ها، دیگر از پرداخت پول بابت مجوز تولید به شرکتهای آلمانی سر باز زد و چینی ها با استفاده از دانشی که از آلمانی ها فراگرفته بودند، به تولید داخلی آن محصول پرداختند و در نهایت به خودکفایی رسیدند.

    ایران نیز باید در اقتصاد خود همین سیاست را پیش بگیرد و اجازه بدهد که شرکتهای خارجی، سرمایه و تکنولوژی خود را به ایران بیاورند و در نهایت این به یک معامله عادلانه ختم خواهد شد که در آن ایران از تکنولوژی روز برخوردار می شود و کشورهای صاحب تکنولوژی از بازار ایران سود کسب می کنند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها