عصر خودرو

معاون سازمان بورس در هم‌اندیشی شرکت‌های دانش‌بنیان با بازار سرمایه؛

دستورالعمل پذیرش شرکت‌های کوچک و متوسط این هفته ابلاغ می‌شود

عصر بازار- در نشست هم‌اندیشی تعامل شرکت‌های دانش‌بنیان با بازار سرمایه، ظرفیت‌های فرابورس ایران و بازار سرمایه برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان تشریح شد.

دستورالعمل پذیرش شرکت‌های کوچک و متوسط این هفته ابلاغ می‌شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فرابورس ایران، حسن امیری در این نشست با اشاره به اهمیت جایگاه شرکت‌های دانش‌بنیان و کوچک و متوسط در اقتصاد بیان داشت: عمده شرکت‌های دانش بنیان فعالیت خود را در قالب شرکت‌های کوچک و متوسط آغاز می‌کنند و ویژگی مهم آنها این است که با سرمایه‌گذاری کمتر بازدهی بیشتری را به دنبال دارند.
    معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار ابراز داشت: بازدهی بیشتر قطعا با ریسک بیشتر همراه خواهد بود بنابراین در بازار سرمایه ابزارهای مختلفی پیش‌بینی شده است اما برای اینکه تامین مالی تخصصی را دنبال کنیم لازم است ویژگی‌ها و نیازمندی‌های آن صنعت یا شرکت را بدانیم.
    وی با اشاره به 3 دسته امکانات بازار سرمایه برای تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: یکی از این ابزارها بهره‌گیری از سازوکار صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه (VC) است که آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مربوط به آن تدوین شده و متقاضیان تاسیس این گونه صندوق‌ها می‌توانند درخواست خود را به سازمان بورس ارسال کنند.
    امیری دومین شیوه تامین مالی را حضور در بازار جدید شرکت‌های کوچک و متوسط فرابورس ایران (SME MARKET) برشمرد و گفت: برای پذیرش شرکت‌ها در هریک از بازارهای بورس و فرابورس رعایت برخی شرایط نظیر سابقه و سودآوری لازم است اما برخی شرکت‌های‌کوچک ممکن است این ویژگی‌ها را نداشته باشند بر همین اساس با توجه به تعامل سازمان بورس با معاونت علمی و فناوری و همچنین سازمان صنایع کوچک، این بازار به وجود آمد و مقررات سهل‌تری برای آن در نظر گرفته شده تا شرکت‌ها بتوانند از این طریق به آسانی وارد این بازار سرمایه شوند.
    معاون سازمان بورس و ارواق بهادار درباره زمان راه‌اندازی بازار شرکت‌های کوچک و متوسط اظهار داشت: دستورالعمل نحوه پذیرش شرکت‌ها در بازار شرکت‌های کوچک و متوسط در هیات مدیره سازمان نهایی شده و طی این هفته برای اجرا به فرابورس ایران ابلاغ خواهد شد.
    وی بر اهمیت مسئله شفافیت شرکت‌ها برای تعامل و همکاری با شرکت‌های خارجی تاکید کرد و گفت: اگر شرکتی در بازار سرمایه پذیرش شده باشد قطعا در تصمیم سرمایه‌گذار خارجی برای همکاری و مشارکت اثر مثبت خواهد گذاشت، زیرا اگر شرکتی بتواند حضور خود را در بازار سرمایه اثبات کند، در تعاملات بین‌المللی مورد پذیرش قرار خواهد گرفت.
    امیری در تکمیل موضوع شیوه‌های تامین مالی تصریح کرد: در کنار دو روشی که گفته شد، ابزارهای متنوعی برای تامین مالی در بازار سرمایه وجود دارد که شرکت‌ها می‌توانند از آن استفاده کنند و از جمله آنها انواع اوراق صکوک است.
    وی در ادامه به بازار دارایی فکری فرابورس ایران اشاره کرد و افزود: در این بازار امکان واگذاری حق امتیاز اختراع یا استفاده از آن در مدت محدود یا به میزان محدود پیش‌بینی شده و دستورالعمل آن موجود است.
    *تلاش برای حمایت بیشتر از شرکت‌های دانش‌بنیان
    سید محمد صاحب‌کار سرپرست امور شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ابتدای این نشست با بیان اینکه از 2 سال گذشته بسته‌های حمایتی و قوانینی در راستای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در نظر گرفته شده، اظهار کرد: معافیت گمرکی، رفع محدودیت استقرار شرکت‌ها در شهرهای بزرگ و تسهیلات نظام وظیفه تخصصی برای افراد فعال در شرکت‌های دانش‌بنیان از جمله تسهیلات حمایتی از این گونه شرکت‌ها است.
    وی در خصوص واگذاری زمین در شهرک‌های صنعتی به شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: با توجه به توافقات صورت گرفته، در این شهرک‌ها برای واگذاری زمین با 10 درصد آورده نقدی موافقت می‌شود و 90 درصد هم به صورت اقساط دریافت شود.
    سرپرست امور شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به مذاکره با سازمان صدا و سیما برای تبلیغ محصولات دانش‌بنیان گفت: بر این اساس مقرر شده تا تسهیلاتی تحت عنوان اضافه پخش به میزان 80 درصد زمان داده شده برای این منظور اختصاص داده شود و تاکنون برخی شرکت‌های دانش‌بنیان از این امکان استفاده کرده‌اند.
    وی افزود: عمده پوشش‌های حمایتی ما مخصوص شرکت‌های کوچک و متوسط است و ممکن است متناسب با نیازهای شرکت‌های بزرگ نباشد و این قبیل شرکت‌ها انتظارات بالاتری دارند که یکی از آنها موضوع تعامل با بازار سرمایه است.
    وی با بیان اینکه سه شیوه تعامل با بازار سرمایه را شناسایی کرده‌ایم، گفت: شیوه اول حضور در بورس کالا و شیوه دوم ایجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه است که با تلاش سازمان بورس به زودی این صندوق‌ها شروع به فعالیت خواهند کرد.
    صاحب‌کار گفت: حدود 60 درصد از شرکت‌های دانش‌بنیان، نوپا هستند و تولد آنها باید در بستر این گونه صندوق‌ها شکل بگیرد.
    وی شیوه سوم تعامل را ورود سهام شرکت‌های دانش بنیان به بازار سرمایه عنوان کرد و گفت: مهمترین دلیل تشکیل جلسه امروز پرداختن به همین موضوع است. البته در این زمینه ملاحظاتی وجود دارد و برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان در گذشته وارد بازار سرمایه‌ شده‌اند و تجربیاتی در این خصوص دارند که در این جلسه از آن استفاده می‌کنیم.
    *ضرورت رعایت اصول حاکمیت شرکتی در شرکت‌های دانش‌بنیان
    بر اساس این گزارش، امیر هامونی در ادامه با بیان اینکه بسیاری از شرکت‌های بزرگ در بازار سرمایه وجود دارند که بازدهی بسیار اندکی در مقابل ارقام بالای سرمایه دارند، گفت: این در حالی است که تعداد زیادی از شرکت‌های کوچک حاشیه سود قابل توجهی دارند.
    مدیرعامل فرابورس ایران با اشاره به سابقه راه‌اندازی بازار دارایی فکری و شرکت‌های کوچک و متوسط در فرابورس ایران بیان داشت: تاکنون بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان برای تامین مالی به سمت نظام بانکی رفته‌اند و برای حمایت از آنها معمولا تسهیلات ارزان بانکی داده شده است اما باید بررسی شود که این وام‌ها تا چه حد در راستای اهداف قانون‌گذاران این گونه تسهیلات هزینه شده است.
    به گفته وی طبق گزارش پژوهشکده پولی و بانکی، 60 درصد از تسهیلاتی که به بنگاه‌های کوچک و متوسط داده شده در بخش مورد نظر، هزینه نشده است و این نشان می‌دهد که این شیوه کارایی لازم را ندارد؛ این در حالی است که بعد از بحران مالی سال 2008 تامین مالی بانک‌محور تبدیل به تامین مالی مشارکتی شده و نوع تامین مالی در بازار سرمایه نیز از همین نوع است.
    به گفته وی، از ابتدای فعالیت فرابورس ایران تاکنون بالغ بر 500 تقاضای پذیرش از سوی شرکت‌های مختلف دریافت کرده‌ایم و عمده مسئله ما با آنها مربوط به رعایت اصول حاکمیت شرکتی و شفافیت بوده است که همین مسائل موجب شده تا بسیاری از شرکت‌ها نتوانند وارد بازار شوند.
    هامونی با بیان اینکه در طراحی بازار جدید، فرایند ورود شرکت‌ها تسهیل شده اما مسائل نظارتی در زمینه شفافیت صورت‌های مالی و سایر موارد به طور جدی‌ پیگیری خواهد شد، اضافه کرد: برای به حداقل رساندن اثر هیجانات بازار بر قیمت سهام شرکت‌های کوچک و متوسط در بازار با هماهنگی شرکت‌های تامین سرمایه در حال طراحی صندوق تعهد پذیره‌نویسی و بازارگردانی شرکت‌های کوچک و متوسط به منظور کشف قیمت، مدیریت و بازارگردانی سهام این شرکت‌ها هستیم.
    مدیرعامل فرابورس ایران، حداقل سرمایه مورد نیاز برای پذیرش در بازار شرکت‌های کوچک و متوسط را یک میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: با وجود اینکه حداقل سرمایه برای پذیرش در بازار اصلی فرابورس 100 میلیارد ریال است، این تصمیم برای حمایت از شرکت‌های کوچک و دانش‌بنیان گرفته شده است.
    وی افزود: قطعا فعالیت این بازار با شرکت‌های سودآور آغازخواهد شد اما به طور کلی لزومی ندارد که تمامی شرکت‌های حاضر در این بازار سودآور باشند اما حتما باید چشم‌انداز فعالیت مثبتی داشته باشند.
    هامونی با تاکید بر لزوم توجه به اصول حاکمیت شرکتی برای حضور در بازار سرمایه گفت: در اغلب شرکت‌های دانش‌بنیان، سهامدار عمده در جایگاه رئیس هیات مدیره و مدیرعامل است و اعضای هیات مدیره از اعضای یک خانواده هستند که این مسئله اصول حاکمیت شرکتی را تضعیف می‌کند، بنابراین فراگیری این اصول قبل از ورود به بازار لازم است.
    وی در مورد مزایای پذیرش شرکت‌ها در فرابورس ایران بیان داشت: تقویت برند، افزایش شفافیت، افزایش اعتماد شرکا و مشتریان خارجی، امکان وثیقه‌گذاری سهام برای دریافت تسهیلات بانکی و امنیت سرمایه از مهمترین این مزایایی است که پس از ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به بازار سرمایه از ان بهره‌مند خواهند شد.
    این گزارش می‌افزاید، در ادامه این نشست فعالان شرکت‌های دانش‌بنیان به بیان دیدگاه‌ها و سوالات خود در خصوص بازار سرمایه پرداختند و شرکت‌های دانش‌بنیان پذیرش شده در بازار سرمایه تجربیات خود را در این خصوص مطرح کردند.
    نشست هم‌اندیشی تعامل شرکت‌های دانش بنیان با بازار سرمایه با حضور 30 شرکت دانش‌بنیان برتر در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها