عصر خودرو

زبان مشترک مالی برای جذب سرمایه گذار خارجی ضروریست

عصر بازار- معاون ناشران و اعضا بورس اوراق بهادار تهران گفت: یکی از موارد لازم و ضروری جهت جذب سرمایه‌گذار خارجی و حضور در بازارهای سرمایه بین‌المللی را داشتن زبان مشترک مالی و شفافیت عنوان کرد.

زبان مشترک مالی برای جذب سرمایه گذار خارجی ضروریست
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس تهران، دانشگاه فردوسی مشهد با اهتمام گروه حسابداری، اقدام به برگزاری همایشی با موضوع  استاندارهای بین‌المللی گزارشگری مالی و اقتصاد در پسا برجام در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه مورخ 29 و 30 خرداد ماه نمود که در این همایش از نظرات اساتید حسابداری و اقتصاد و همچنین فعالان حوزه اقتصاد و بازار سرمایه استفاده شد.

    سید روح اله حسینی مقدم معاون ناشران و اعضاء بورس اوراق بهادار تهران با ایراد سخنرانی با موضوع  بین‌المللی شدن بورس تهران در سایه IFRS  پرداخت و با اشاره به تاریخچه بورس در ایران و جهان و مسیر طی شده از ابتدا تاکنون گفت:  بورس در ایران مسیر مشابهی را طی نموده تا به وضعیت فعلی برسد.

    وی حضور ایران و شرکت های ایرانی در بازارهای بین‌المللی پس از توافق هسته‌ای ضروری دانست و خاطرنشان کرد: برقرای ارتباط با بورس استانبول و بورس لوکزامبورگ را از اقدامات عملی صورت گرفته برای حضور شرکت‌های ایرانی در بورس‌های بین‌المللی می باشد.

    معاون ناشران و اعضا بورس تهران روش‌های پذیرش سهام شرکت‌های ایرانی در بورس سایر کشورها را دو نوع دانست و گفت : این روش­ها شامل پذیرش دو گانه (dual listing)، پذیرش متقاطع (cross listing) و پذیرش بخشی(partial listing)  بوده و تامین مالی بین المللی به روش‌هایی مانند انتشار صکوک بین المللی، انتشار اوراق گواهی سپرده بین‌المللی (GDR) و صندوق های قابل معامله بین المللی می باشد.

    حسینی مقدم خاطرنشان کرد: یکی از موارد لازم و ضروری جهت جذب سرمایه‌گذار خارجی و حضور در بازارهای سرمایه بین‌المللی را داشتن زبان مشترک مالی و شفافیت عنوان کرد.

    وی به وضعیت امتیاز اطلاع رسانی در ایران و میزان مشابهت استاندارهای بین‌المللی و استانداردهای ملی اشاره کرد و افزود: وضعیت اطلاع‌رسانی در ایران در حال بهبود بوده و استاندارهای حسابداری ایران فاصله و تفاوت چندانی با استانداردهای بین‌المللی ندارد. بازار سرمایه ایران برای رشد بیشتر و افزایش اقبال سرمایه گذاران خارجی نیاز به استاندارهای بین‌المللی گزارشگری مالی دارد.

    معاون ناشران و اعضا تصریح کرد: چالش‌های پیش‌روی این موضوع در سه بخش نحوه محاسبه ارزش منصفانه، تاثیر ارزش منصفانه بر بازار ایران و نیز عدم ضرورت اجرای استانداردهای گزارشگری بین‌المللی و پایین بودن منافع بر هزینه های اجرای این موضوع برای شرکت‌های کوچک شاهد بود.

    حسینی مقدم در پایان توصیه کرد جامعه دانشگاهی و اساتید مرتبط در این حوزه، باید با تلاش بیشتر و سرعت عمل بالاتر اقدامات لازم برای ترجمه و تدریس این استانداردها را عملی نمایند، تا بازار سرمایه بتواند بازاری با حضور بیشتر سرمایه‌گذاران خارجی و پذیرش شرکت‌های ایرانی در بازارهای خارجی و بالعکس را شاهد باشد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها