عصر خودرو

خروج سکه از فاز کاهشی

درهم دلار را بالا کشید

عصر بازار- در سومین روز هفته، دلار با کمک نرخ حواله درهم از مرز ۳ هزار و ۴۵۰ تومان عبور کرد. دوشنبه، شاخص ارزی با ۸ تومان افزایش به قیمت ۳ هزار و ۴۵۵ تومان رسید. به گفته فعالان، رشد نرخ حواله درهم در بازار دبی، افزایش ارزش ارز در منطقه هرات افغانستان و مقاومت دلار در محدوده ۳ هزار و ۴۴۰ تومان ۳ عاملی بودند که به رشد قیمت کمک کردند. فعالان بازار اعتقاد داشتند که نقش حواله درهم از سایر عوامل افزایشی پررنگ‌تر بوده است.

درهم دلار را بالا کشید
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، همسو با افزایش قیمت دلار، سکه تمام بهار آزادی نیز در مسیر افزایشی قرار گرفت و با 2 هزار تومان رشد به بهای یک‌میلیون و 12 هزار تومان رسید. این رشد موجب شد که فلز گرانبهای داخلی نیز از فاز کاهشی خارج شود. سکه از سه‌شنبه گذشته در مسیر کاهشی قرار گرفته و در کمتر از 5 روز کاری حدود 20 هزار تومان از ارزش خود را از دست داده بود. رشد سکه در روز دوشنبه در حالی رخ داد که طلای جهانی در ساعات ابتدایی روز، قیمت هزار و 250 دلار را تجربه کرده بود.

    پس از 12 روز

    روز گذشته، میزان تقاضای ارز کمی بالا رفته بود تا هیجان بازار بیش از روزهای انتهایی اردیبهشت‌ماه شود. در فضای هیجانی بازار، قیمت دلار در حالی از مرز 3 هزار و 450 تومان عبور کرد که آخرین بار این ارز در تاریخ 22 اردیبهشت بالای مرز یاد شده نوسان کرده بود. شاخص ارزی از تاریخ 23 اردیبهشت تا یک خرداد، تنها نوساناتی جزئی را در محدوده 3 هزار و 440 تومان ثبت کرده بود.

    روز دوشنبه نیز دلار معاملات خود را در محدوده 3 هزار و 440 تومان و حتی با قیمت پایین‌تری نسبت به روز شنبه آغاز کرد، ولی در ادامه روز، رشد تقاضا این ارز را به محدوده بالاتری رساند.

    در سومین روز هفته، دلار معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 443 تومان آغاز کرد که کاهشی 4 تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز شنبه داشت. با این حال، در ادامه روز، شاخص ارزی تا قیمت 3 هزار و 448 تومان بالا رفت. با شکستن این نقطه مقاومتی، قیمت دلار از مرز 3 هزار و 450 تومان نیز عبور کرد و نهایتا با قیمت 3 هزار و 455 تومان به کار خود پایان داد، رقمی که 8 تومان بالاتر از روز شنبه بود.

    سه ضلعی رشد

    در سومین روز هفته، قیمت دلار در همان ساعات ابتدایی روز تحت‌تاثیر رشد نرخ حواله درهم قرار گرفت. به گفته فعالان، روز دوشنبه حواله درهم معاملات خود را با قیمت 940 تومان آغاز کرد تا پس از حدود یک هفته از محدوده 930 تومانی خارج شده باشد. افزایش قیمت درهم موجب شد که تقاضای معامله‌گران ارزی نیز در بازار داخلی بالا رود و قیمت دلار در مسیر افزایشی قرار بگیرد. به گفته فعالان، روز دوشنبه هر افزایش نرخ حواله درهم، انعکاسی در قیمت دلار بازار داخلی داشت و معامله‌گران توجه زیادی به نوسانات بازار کشور همسایه داشتند. به‌طور سنتی نرخ حواله درهم و دلار بازار داخلی با یکدیگر رابطه مستقیم دارند و افزایش یکی، منجر به رشد دیگری می‌شود. از سوی دیگر، به گفته فعالان، روز دوشنبه ارزش دلار در منطقه هرات افغانستان نیز بالا رفت و این موضوع نیز افزایشی‌های بازار را بیش از پیش به رشد قیمت امیدوار کرد.

    در کنار دو عامل یاد شده، مقاومت دلار در محدوده 3 هزار و 440 تومان در روزهای انتهایی اردیبهشت‌ماه نیز در رشد قیمت روز دوشنبه تاثیر داشت. به گفته حاضران بازار، اکثر معامله‌گران سنتی انتظار دارند که در روزهای انتهایی هر ماه، قیمت دلار به واسطه کاهش نقدینگی موجود در بازار مقداری کاهش قیمت را تجربه کند. با این حال، شاخص ارزی در روزهای انتهایی اردیبهشت‌ماه کاهش چندانی را تجربه نکرد. به این ترتیب، برخی معامله‌گران کاهش نیافتن دلار را ناشی از این دانستند که بازار میل به افزایش قیمت دارد و تنها منتظر یک فرصت مناسب است. این در حالی است که برخی معامله‌گران اعتقاد دارند، افزایش روز دوشنبه تنها یک اصلاح قیمت در روند حرکتی بازار بوده است و در روزهای آینده شاخص ارزی به مدار نزولی بازخواهد گشت.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها