عصر خودرو

شروع کاهشی آخرین هفته ماه مه

فلز زرد ضعیف ماند

عصر بازار- آخرین هفته ماه مه برای طلا، با نوسان‌های کاهشی شروع شد، گرچه تمام دقایق روز دوشنبه نیز برای اونس فلز زرد بد نبود. اونس طلا که هفته گذشته با ۶/ ۱ درصد افت دیگر و تجربه سومین هفته افت در پنجمین ماه میلادی به میانه کانال ۱۲۰۰ دلار سقوط کرده بود، صبح دوشنبه را نیز با نوسان‌های کاهشی آغاز کرد.

فلز زرد ضعیف ماند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، با این همه افت قیمت‌ها در برخی مقاطع باعث افزایش خریدها و قیمت‌ها شد. اونس که هفته گذشته روی قیمت 1252 دلار ایستاده بود، روز گذشته تا ساعت 7 عصر به قیمت 1249 دلار رسید، البته هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی اولین روز هفته جدید کاری رقم خورده باشد. پایین‌ترین قیمتی که اونس تا زمان نوشته شدن این گزارش در روز دوشنبه تجربه کرد، 1247 دلار بود.

    شروع مردد

    مهم‌ترین عاملی که صبح دوشنبه بر طلا فشار وارد کرد، قوی ماندن شاخص دلار بود. دلار آمریکا با آنکه در مقاطعی تضعیف شد، بالای مرز 95 واحد ماند تا بازار کالاهای پایه تحت فشار قرار بگیرد. همزمان با متاثر شدن طلا، نفت خام نیز تا حدی تضعیف شد. قیمت نفت خام خود به‌طور مستقیم نیز فلز زرد را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد؛ چراکه طلای سیاه،‌ رهبر بازار کالا است. بازارهای سهام نیز دوشنبه به‌دلیل افت و خیز عوامل با نوسان‌های شدیدی همراه بودند. این نوسان‌ها که ناشی از بالا و پایین رفتن ارزش دلار و نفت بود در برخی مقاطع به طلا کمک کرد.

    اونس طلا در حالی هفته را با تردید آغاز کرد که پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت دچار اختلاف مانده‌اند. در آخرین نظرسنجی کیتکو از مخاطبان، 783 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 438 نفر معادل 56 درصد، افزایش و 230 نفر معادل 29 درصد پاسخ‌دهندگان، کاهش قیمت‌ها را در هفته کاری جاری پیش‌بینی کرده‌اند. 115 نفر معادل 15 درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند. در نظرسنجی از کارشناسان نیز 22 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 10 نفر معادل 45 درصد، کاهش و 7 نفر معادل 32 درصد افزایش قیمت‌ها را در آخرین هفته ماه مه پیش‌بینی کرده‌اند. 5 نفر معادل 23 درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند.

     

    روزهای بعد

    در این شرایط تازه‌ترین تحلیل کارشناسان اقتصادی «اینوستینگ» نشان می‌دهد که قیمت جهانی طلا در روزهای آینده تحت‌تاثیر انتشار آمارهای مهم اقتصادی آمریکا و البته نوسانات ارزش دلار قرار خواهد داشت. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی اینوستینگ، انتشار آمارهای مثبت اقتصادی در آمریکا این گمانه‌زنی را تقویت کرده است که فدرال‌رزرو احتمالا در نشست‌های آتی نرخ بهره را افزایش خواهد داد. ویلیام دادلی رئیس فدرال رزرو نیویورک نیز تاکید کرده که اقتصاد آمریکا به اندازه کافی قدرتمند شده است که فدرال رزرو در نشست‌های ژوئن یا ژوئیه نرخ بهره را افزایش دهد. البته هنوز اختلاف نظر زیادی بین کارشناسان اقتصادی و سرمایه‌گذاران بین‌المللی در خصوص زمان دقیق افزایش نرخ بهره فدرال‌رزرو وجود دارد. مساله این است که طلا به شدت در برابر نوسانات نرخ بهره و ارزش دلار حساسیت نشان می‌دهد. در حال حاضر، ارزش دلار آمریکا در برابر ارزهای معتبر بین‌المللی به بالاترین سطح در 2 ماه اخیر رسیده و فشار بر کالاهای پایه را تشدید کرده است.

    با این همه، به‌نظر می‌رسد اگر فدرال رزرو آمریکا در ماه‌های آینده اقدامی برای افزایش نرخ بهره انجام ندهد، قیمت طلا با افزایش بیشتری روبه‌رو خواهد شد. در هفته کاری جاری که 4 روز از آن مانده، سرمایه‌گذاران منتظر انتشار آمارهای مهم اقتصادی در آمریکا هستند. آمارهای مربوط به رشد اقتصادی در سه ماه نخست امسال تاثیر زیادی بر نوسانات ارزش دلار و قیمت طلا خواهد داشت. جانت یلن رئیس فدرال‌رزرو آمریکا نیز جمعه سخنرانی مهمی خواهد داشت. انتشار آمارهای مهم اقتصادی منطقه یورو از جمله فعالیت بخش خدمات و صنعت هم می‌تواند تاثیر زیادی بر نوسانات ارزش یورو و قیمت طلا داشته باشد. آمریکا نیز آمارهای مربوط به فعالیت بخش صنعت را منتشر خواهد کرد. انگلیس نیز آمارهای مربوط به رشد اقتصادی در سه ماه نخست امسال را اعلام می‌کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها