عصر خودرو

وزیر حمل و نقل جاده ای هند:

موافقتنامه چابهار، آغازگر دوره ای جدید در روابط ایران و هند است

عصر بازار- وزیر حمل و نقل جاده ای هند با بیان این که موافقتنامه توسعه بندر چابهار بین ایران و هند امروز در حضور روسای جمهور دو کشور امضا می شود گفت: متاسفانه برای سال ها، کار بر روی این پروژه معطل ماند.

موافقتنامه چابهار، آغازگر دوره ای جدید در روابط ایران و هند است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، نیتین گادکاری، وزیر حمل و نقل جاده ای و بزرگراه ها و کشتیرانی هند از امضای موافقتنامه توسعه بندر چابهار بین ایران و هند به عنوان آغاز دوره ای جدید در روابط دو کشور یاد کرد.

    گادکاری که به همراه نارندرا مودی، نخست وزیر هند به تهران سفر کرده گفت: «ما باید این موافقتنامه را به عنوان یک موتور رشد فرض کنیم و من معتقدم این آغاز دوره ای جدید در روابط ایران و هند است که توسط واجپایی آغاز شد و مودی در حال گشودن دروازه این (دوره جدید) است.»

    «زمانی که واجپایی نخست وزیر هند بود، با استفاده از یک نگاه استراتژیک، موافقتنامه ای با ایران در زمینه ساخت بندر چابهار امضا کرد، اما متاسفانه برای سال ها، کار بر روی این پروژه معطل ماند.»

    «در دوره رهبری نارندرا مودی، نخست وزیر فعلی، (روز دوشنبه) موافقتنامه ای امضا خواهد شد که دستاوردی عظیم برای دو کشور محسوب می شود.»

    وی با تشریح برخی از مزایای این پروژه گفت: «گاز و برق  در ایران ارزان تر است، در حالی که در کشور ما کمبود گاز وجود دارد. به طور طبیعی، صنایع فولاد و آلومینیوم می توانند در اینجا به لطف گاز و برق ارزان توسعه یابد.»

    «ما همچنین می توانیم اینجا فرآورده های نفتی تولید کنیم. به علاوه، تقاضای زیادی برای اوره در کشور ما وجود دارد که برای کشاورزان مفید است. دولت در حال تصمیم گیری درباره قیمت گاز با دولت ایران است و ما امیدواریم  شرکت های هندی تولید کننده کود بتوانند درباره تولید اوره در اینجا گفت و گو کنند. این یک وضعیت برد- برد برای دو کشور است.»

    وی افزود: «به علاوه... هند، افغانستان و ایران در حال ورود به موافقتنامه ای برای توسعه حمل و نقل استراتژیک هستند که این هم اتفاقی تاریخی است.»

    «اگر ما بخواهیم به افغانستان برویم، باید از پاکستان عبور کنیم. اما امروز با گشایش دروازه ای جدید، ما می توانیم تجارتمان با افغانستان و روسیه تا اروپا را گسترش دهی. این برای ایران و هند سودمند خواهد بود.»

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها