عصر خودرو

با تشکیل کارگروهی مشترک اجرایی می شود؛

راه اندازی معاملات گواهی سپرده آهن در بورس کالای ایران

عصر بازار- معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالا گفت: با بررسی ابزار گواهی سپرده یا معاملات قبض انبار با کارگروهی که به زودی تشکیل می‌شود در صددیم ضمن رفع موانع مالیاتی و شفاف شدن نحوه ثبت حسابداری، این نوع ابزارمالی را برای معاملات آهن عملیاتی کنیم.

راه اندازی معاملات گواهی سپرده آهن در بورس کالای ایران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از روزنامه جوان، طی هفته‌های اخیر حامد سلطانی‌نژاد، مدیرعامل بورس کالای ایران به همراه تعدادی از مدیران ارشد‌ش به بازار آهن شادآباد رفتند و با همراهی محمد آزاد، رئیس اتحادیه آهن فروشان کشور از بازار آهن تهران بازدید داشتند.

    با پیگیری‌های انجام شده از فعالان بازار آهن شادآباد و صحبت‌های محمد اسکندری معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالا به نظر می‌رسد بورس کالا در نظر دارد تا از طریق آشنا کردن مدیران بازار آهن  با ابزارهای مالی موجود در بورس کالا ابزاری با عنوان گواهی سپرده را در بخش معاملات فلزات عملیاتی کنند، از این گذشته گویا بورس کالا در نظر دارد معاملات کوچک‌تر را در این بورس توسعه دهد.

    محمد اسکندری معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالا در این باره گفت: بازدید از بازار آهن شادآباد به مغازه‌های اطراف هیئت مدیره خلاصه شد و موضوع بازدید فیزیکی را مد نظر نداشته‌ایم و جلسه با فعالان مد‌نظر بوده است.  وی درارتباط با کمک‌هایی که بورس کالا می‌تواند به بازار آهن کند، گفت: فعالان اقتصادی این تصور را دارند که فقط معاملات بزرگ و با حجم زیاد در بازار بورس کالا انجام می‌پذیرد، این در حالی است که این تصور اشتباه است زیرا بورس کالا این امکان را دارد که معاملات با حجم کوچک‌تر را نیز مورد پوشش قراردهد.

    وی گفت: یکی از مسائل مطرح شده در جلسه همفکری اخیر با اتحادیه آهن‌فروشان این مسئله بوده که فعالان بخش آهن بتوانند از ظرفیت بورس کالا استفاده بیشتری کنند و سایر بخش‌ها نیز باید بدانند که بورس کالا ظرفیت این را دارد که برای هرگونه معامله کالایی خدمات ارائه دهد.

    معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالا همچنین با اشاره به راه‌اندازی کارگروهی برای بررسی استفاده از ابزار گواهی و قبض انبار توسط فعالان بازار آهن، تصریح کرد: با بررسی ابزار گواهی سپرده توسط کارگروهی که به زودی تشکیل می‌شود در صددیم ضمن رفع موانع مالیاتی و شفاف شدن نحوه ثبت حسابداری این نوع ابزار مالی را برای معاملات آهن تعریف کنیم.

    وی با بیان اینکه عملیاتی شدن ابزار مالی گواهی سپرده کمک زیادی به تأمین مالی در بخش بازار آهن خواهد کرد، اظهار داشت: با راه‌اندازی گواهی قبض انبار امکان خرید خرد هم فراهم می‌شود و فعالان بازار آهن هم می‌توانند در یک بازار شفاف و رقابتی با کمترین واسطه به معامله بپردازند.

    اسکندری در ارتباط با بازدید مجدد از بازار آهن گفت: بازدید مجددی از بازار آهن صورت نخواهد گرفت و قرار است با تشکیل گروه متشکل از نمایندگان بورس کالا و اتحادیه آهن‌فروشان زمینه آشنایی آهن‌فروشان با بازار بورس کالا بیشتر فراهم آید که امیدواریم این توسعه آشنایی به تأمین مالی بهتر و بیشتر بازار آهن از طریق بورس کالا بینجامد. معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالا به اجرای گواهی سپرده به مانند سکه، ذرت و جو در بخش‌های آهن اشاره کرد و افزود:برای معاملات بخش آهن بیشتر بحث گواهی سپرده مطرح است که تا به حال هم در بحث‌های سکه و محصولات ذرت و جو مورد استفاده قرار گرفته و در ارتباط با آهن نیز این ابزار را مورداستفاده قرار خواهیم داد اما می‌توان به ابزارهای دیگر برای تولید‌کنندگان مانند ابزار سلف موازی استاندارد اشاره کرد که هم خریداران و هم مصرف‌کنندگان می‌توانند در آن فعالیت کنند اما مورد پیشنهادی ما همان ابزار گواهی سپرده است.

    وی در ارتباط با بحث رینگ فلزات نیز اظهار داشت: در موضوع رینگ فلزات بیشتر تلقی بر این است که شاید بورس کالا به صورت فیزیکی تالاری راه بیندازد که این موضوع در سیاست‌های بورس کالا نیست اما بورس کالا در پی آن است که با گسترش معاملات رینگ فلزات ابزارها را متنوع کند.

    اسکندری ادامه داد: گسترش حجم معاملات و ابزارها در دستور کار بورس کالا قرار دارد که با محوریت گواهی سپرده انجام خواهد شد و در آینده معاملات فیوچر (آتی) را همراه کنیم که نیاز به بررسی بیشتر دارد.

    معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالا در رابطه با دیدار اخیر از بازار آهن گفت: دستاورد‌های دیدار اخیر آشنایی بیشتر فعالان بازار آهن با بورس کالا بوده اما دستاوردهای عملی آن باید بعد از جلسه کارگروه مشترک مورد بررسی قرار گیرد که متعاقباً نتایج آن اطلاع‌رسانی خواهد شد.

      آشنایی با گواهی سپرده کالایی

    بر اساس مصوبه شورای عالی بورس و اوراق بهادار گواهی سپرده کالایی اوراق بهاداری است که مؤید مالکیت دارنده آن بر مقدار معینی کالا است و پشتوانه آن قبض انبار استانداردی است که توسط انبارهای مورد تأیید بورس صادر می‌گردد.

    لازم به ذکر است در فرآیند اجرایی سیاست قیمت تضمینی، پس از تودیع محصول از سوی مالک کالا به یکی از انبارهای پذیرش شده از سوی بورس کالای ایران، گواهی سپرده کالایی (قبض انبار) از سوی انباردار، صادر شده و در اختیار مالک کالا قرار می‌گیرد. پس از صدور گواهی سپرده کالایی، مالک کالا می‌تواند با مراجعه به یکی از کارگزاران دارای مجوز معاملات در بورس کالای ایران و ارائه گواهی سپرده کالایی، درخواست فروش محصول خود را در بورس کالای ایران ارائه نماید. همچنین امکان تأمین مالی و اخذ تسهیلات از نظام بانکی به پشتوانه گواهی کالایی صادر شده وجود دارد.

      کاربردهای گواهی سپرده کالایی

    گواهی سپرده کالایی ورقه بهاداری است با قابلیت کاربرد به عنوان پشتوانه دریافت تسهیلات از نظام بانکی، تضمین به منظور انجام معامله در بورس کالا، ابزار تحویل در قراردادهای آتی، نشانگر وضعیت موجودی کالاها در انبارها برای سیاستگذاران را دارا می‌باشد.

    با استقرار نظام انبارداری و صدور گواهی سپرده کالایی مزایایی چون امکان نقدینه کردن کالاهای راکد، کاهش هزینه‌های انبارداری و جابه‌جایی بین انبارها، مدیریت فاصله زمانی بین تولید و مصرف کالا توسط تولیدکننده، کمک به ثبات قیمت‌ها، تأمین مالی تولیدکنندگان در کوتاه‌ترین زمان و با کمترین هزینه و کمک به استاندارد‌سازی کالاها را در بر دارد.

    در این بین باید دید ابزار مالی گواهی سپرده کالایی به بازار آهن کشور راه خواهد یافت یا خیر‌؟

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها