عصر خودرو

مقام ایمیدرو:

سهم معدن، نفت و گاز از تولید ناخالص داخلی ۲۹ درصد است

عصر بازار- مدیر برنامه ریزی و نظارت راهبردی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) گفت: بر پایه آمارها کویت با سهم ۵۴ درصدی صنایع معدنی و انرژی در تولید ناخالص داخلی در جایگاه نخست جهانی است؛ در حالی که ایران سهم ۲۹ درصدی را در این زمینه دارد.

سهم معدن، نفت و گاز از تولید ناخالص داخلی ۲۹ درصد است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، تولید ناخالص داخلی (جی.دی.پی-Gross Domestic product) عبارت از کل ارزش تولید کالاها و خدمات در یک کشور به قیمت بازار در یک دوره زمانی (به طور معمول یکساله) است.
    «امیر صباغ» با ارایه مقاله ای در همایش بزرگداشت معدن که امروز (دوشنبه) در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد، اعلام کرد: سهم تجارت سالیانه معادن و صنایع معدنی جهان بالغ بر دو هزار میلیارد دلار است که 50 درصد این رقم مربوط به فولاد و زنجیره آن (زغالسنگ و سنگ آهن) است.
    به گفته وی، پارسال ارزش صادرات معادن و صنایع معدنی کشور ما به هفت میلیارد و 500 میلیون دلار رسید و 20 درصد ارزش صادرات غیرنفتی کشور را به خود اختصاص داد. همچنین ارزش 38 درصدی صادرات فولاد، 10 درصدی سیمان و هفت درصدی سنگ آهن بالاترین میزان در سال 1394 بود.
    صباغ افزود: در سال 1394 ارزش واردات ایران در این بخش چهار میلیارد و 400 میلیون دلار بود که بیشتر آن به تامین زنجیره فولاد اختصاص داشت.
    به گفته این مقام مسئول، بخش معدن در جهان همواره با معضلی به نام تامین منابع روبروست و کشورهای پیشرفته تامین منابع ارزانقیمت برای این امر را به عنوان یک شاخص در نظر می گیرند.
    صباغ گفت: کشورهای جهان شامل همسایگان جنوبی و غربی تا آمریکا و ژاپن همگی به اعتبار ارزش تولید ناخالص داخلی به جذب منابع اقدام می کنند.
    به گفته وی، امروز ترکیه 27 درصد، بحرین 43 درصد و آمریکا 82 درصد منابع مورد نیاز را از این راه تامین می کنند و از وام های بین المللی برای اجرای طرح های این بخش بهره می گیرند؛ به گونه ای که اکنون ژاپن 134 درصد از ارزش تولید ناخالص داخلی خود را در قالب وام بدهکار است.
    مدیر برنامه ریزی و نظارت راهبردی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران ادامه داد: در این ارتباط ایران در جایگاه آخر قرار دارد که این امر به دلیل شرایط تحریم بود.
    صباغ گفت: ایران به دلیل مشکل کاهش شدید قیمت نفت با کمبود منابع روبرو شده و سرمایه گذاری لازم در بخش فلزهای راهبردی به میزان لازم صورت نگرفته است.
    این مسئول اضافه کرد: آمارها نشان می دهد در دو سال گذشته مجموع سرمایه گذاری ایران در بخش معدن و صنایع معدنی 640 میلیون دلار بود و امسال پیش بینی یک میلیارد دلار شده است که این امر باید با بهره گیری از منابع خارجی صورت گیرد.
    وی افزود: ضعف فعالیت در معدن و صنایع معدنی ایران به گونه ای است که حتی از شرکت های بزرگ عقب مانده ایم. برای نمونه یک شرکت بین المللی در زمینه سنگ آهن پارسال میزان تولید 352 میلیون تن را ثبت کرد، در حالی که در همان زمان کل تولید معادن سنگ آهن ایران به رقم 34 میلیون تن رسید.
    «نادعلی اسماعیلی» رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران، نیز در این همایش گفت: واقعیت اینکه مسئولان جایگاه بخش معدن کشور را خوب احساس نکرده اند و شرایط رکود امروز به این مساله دامن زده است.
    به گفته وی، بیش از 36 هزار نفر مهندس بخش معدن در سطح کشور به عضویت این سازمان درآمده اند و با توجه به سیاست دولت برای کوچک سازی و چابک سازی، تفویض اختیار به اینگونه سازمان ها می تواند به اجرای امور سرعت بخشد.
    اسماعیلی گفت: بخش معدن مشکلات زیادی دارد که باید در قالب برنامه ششم توسعه به آنها پرداخت تا موانع برطرف شود و از مزیت های مختلف اقتصادی این بخش برخوردار شویم.
    وی یادآوری کرد: سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی با ویژگی های مردم محوری، تمرکز بر دانش، محرومیت زدایی و ارتقای صادرات بر بخش معدن تمرکز دارد.
     ایران با برخورداری از پنج هزار و 400 معدن فعال سالیانه نزدیک به 400 میلیون تن مواد معدنی استخراج می کند.
    10 معدن کشور ما مربوط به مس، سنگ آهن، سرب و روی، طلا و... از معیارهای جهانی برخوردار است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها