عصر خودرو

معاون سازمان بورس خبر داد

پذیرش سهام شرکتها به عنوان وثیقه برای اخذ تضامین بانکی

عصر بازار- معاون سازمان بورس از راه‌اندازی صندوق جسورانه خبر داد و گفت: با اقدامات انجام شده شرکتهایی که در تابلوی بازارهای بورس پذیرفته شوند، سهام آنها می‌تواند به عنوان وثیقه در نظام بانکی عرضه شود.

پذیرش سهام شرکتها به عنوان وثیقه برای اخذ تضامین بانکی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، امیری در نشست تخصصی تعامل شرکتهای دانش بنیان با بازار سرمایه با تاکید بر این که شکل‌گیری شرکتهای دانش بنیان از شرکتهای نوپا و متوسط آغاز می‌شود، افزود: ویژگی شرکتهای کوچک ومتوسط این است که با سرمایه‌ای اندک بازدهی زیادی دارند. از این رو ابزارهایی را برای توانمندسازی این شرکتها فراهم کرده‌ایم.

    وی با بیان این که برای این منظور سه دسته امکانات برای شرکتها در نظر گرفتیم، ادامه داد: یکی از این اقدامات راه‌اندازی صندوق جسورانه است که آیین‌نامه آن تدوین شده است.

    به گفته وی این صندوق همان صندوق ریسک‌پذیر است و شرکتهای متقاضی می‌توانند درخواست‌های خود را برای ایجاد این شرکتها ارائه کنند.

    امیری راه‌اندازی بازارهای خاص SME مارکت را از دیگر اقدامات ذکر کرد و گفت: شرکتها علاوه بر آن که می‌توانند وارد بازار سرمایه بورس و فرابورس شوند، می‌توانند در بازار SME وارد شوند.

    وی بازار SME را بازار شرکتهای کوچک و متوسط توصیف کرد و یادآور شد: برای حضور شرکتها در این بازار حداقل‌ها در نظر گرفته شده است، به گونه‌ای که این شرکتها باید خوش آتیه و دارای دورنمای مطلوبی باشند.

    معاون سازمان بورس اضافه کرد: بر این اساس تعاملاتی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان صنایع کوچک صورت گرفت که با تدوین مقرراتی اقدام به ساماندهی شرکتهای کوچک و متوسط خواهد شد.

    وی با بیان این که این مقررات تدوین شده است، در این باره توضیح داد: این مقررات به گونه‌ای تدوین شده که دارای قوانین آسان است تا از این طریق شرکتهای کوچک ومتوسط و همچنین دانش بنیان در بازار SME حضور یابند.

    وی عرضه گزارش مالیاتی عملکردی 10 درصدی و استفاده از مزایای برندینگ در تعاملات را از مزایای حضور شرکتها در بازار SME ذکر کرد و یادآور شد: علاوه بر آن در صورتی که شرکتها بخواهند با سرمایه‌گذاران خارجی تعامل داشته باشند، باید میزان شفاف‌سازی آنها معین شود. چرا که اگر شرکتی بتواند حضور خود را در بازارهای سرمایه اثبات کند، در تعاملات بین‌المللی نیز مورد پذیرش قرار خواهد گرفت.

    امیری با تاکید بر این که در سال گذشته موفق شدیم دستورالعمل پذیرش و معاملات شرکتهای کوچک و متوسط را در هیات مدیره سازمان بورس تهیه کنیم، اظهار کرد: این دستورالعمل ظرف یک هفته آینده به شرکت فرابورس ابلاغ خواهد شد.

    به گفته وی، این دستورالعمل در زمینه شرایط شرکتهای کوچک و متوسط و دانش‌بنیان در بازار SME یا بازار شرکتهای کوچک و متوسط و دانش‌بنیان است.

    معاون سازمان بورس از ارائه ابزارهایی برای تامین مالی شرکتهای کوچک و متوسط و دانش‌بنیان خبر داد و در این باره توضیح داد: بر این اساس انتشار انواع اوراق بدهی که از آن به عنوان اوراق سکوت یاد می‌شود، برای شرکتها ساماندهی شده است.

    وی با بیان این‌که از این ابزار، شرکتها می‌توانند برای تامین مالی خود از طریق بازار سرمایه استفاده کنند، خاطرنشان کرد: از این ابزار هم شرکت‌های پذیرفته شده در بازارهای سرمایه و هم شرکتهایی که در این بازارها پذیرفته نشده‌اند، می‌توانند استفاده کنند.

    امیری یکی از مشکلات شرکتهای کوچک، متوسط و دانش بنیان را صدور تضامین مالی نام برد و گفت: این در حالی است که اگر شرکتی در تابلوهای بورس و یا فرابورس مورد پذیرش قرار گیرد، سهام آنها قابل وثیقه گذاری در نظام بانکی خواهد بود. همچنین اگر این شرکتها بخواهند اعتبار و یا وامی دریافت کنند، سهام آنها به عنوان وثیقه قابل عرضه است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها