عصر خودرو

اویل پرایس:

چگونه دلار آمریکا بر بهای نفت تاثیر گذاشت؟

عصر بازار- پایگاه تحلیلی اویل پرایس در گزارشی به تاثیر ارزش دلار آمریکا بر بهای جهانی نفت پرداخت.

چگونه دلار آمریکا بر بهای نفت تاثیر گذاشت؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، پایگاه اینترنتی اویل پرایس در گزارشی به قلم "راکش اوپادهایا" نوشت: نفت خام به مرحله فنی حساسی رسیده است که احتمالا آزمایش خوبی برای دوران افزایش بهای نفت خواهد بود. در این مرحله باید مازاد تولیدات نفتی به گونه‌ای مدیریت شود تا آسیبی به بهای شکننده طلای سیاه وارد نکند. در این میان کاهش ارزش دلار آمریکا برای رونق گرفتن بازارهای نفتی یک اتفاق مثبت و خوب بود؛ اما این روزها دلار در مسیر صعودی قرار گرفته و بار دیگر بر بهای نفت فشار مضاعفی وارد کرده است.

    ارزش دلار با بسیاری از کالاهای مختلف دیگر ارتباطی تنگاتنگ پیدا کرده است. نمودار زیر به خوبی ارتباط میان ارزش دلار و نوسان بوجود آمده در بهای نفت خام را نشان می‌دهد. طبق این نمودار دلار آمریکا و نفت با یکدیگر ارتباط معکوس دارند، به ویژه در زمانیکه نوعی روند پایدار میان این دو بوجود می‌آید.

    از سال 2003 تا 2008 (1381 تا 1386) دلار دارای یک روند پایدار بود و نفت نیز در همین مدت بالاترین بهای خود را پشت سر می‌گذاشت. در آخرین بحران مالی که گریبان اقتصاد جهان را گرفته بود، وقتی ارزش دلار سقوط کرد، نفت خام در مسیر افزایش بها گام برداشت. بهای نفت تا سال 2011 افزایش یافت و تقریبا تا اواسط 2014 در همین محدوده باقی ماند.

    دلار هنوز به پایین‌ترین سطح در 15 ماه اخیر نرسیده است و لزوما ارتباط میان دلار و نفت به این معنا نیست که بازارهای جهانی در شرایط کنونی با افزایش بهای نفت روبرو شوند. مشکل مازاد تولیدات نفتی به اندازه‌ای عمیق است که پایین آمدن ارزش دلار هم نمی‌تواند رونق چشمگیری به بهای نفت ببخشد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها