عصر خودرو

لزوم حمایت دولت از صنعت سیمان

عصر بازار- پیشنهاد می شود که دولت یک سال تنفس برای پرداخت اقساط بدهی واحدهای تولیدی سیمانی تعیین کند تا آنها بتوانند ضمن تأمین نقدینگی تاحدودی مشکلات خود را برطرف کنند.

لزوم حمایت دولت از صنعت سیمان
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، صنعت سیمان به دلیل این که ایران چهارمین تولید کننده بزرگ سیمان و بزرگترین صادر کننده این محصول طی سال 93 در جهان بود، در بازه ای از زمان مورد توجه سرمایه گذاران قرار گرفت. در همین حال، رکود حاکم بر اقتصاد ایران منجر به کاهش حجم پروژه های عمرانی و رکود چشمگیر در صنعت ساختمان می شود. از سویی، سیاست های نادرست کلان در زمینه ایجاد ظرفیت های تولید سیمان که منجر به بالاتر رفتن حجم عرضه این محصول به تقاضای آن شد نیز باعث رکود این صنعت طی دو سال اخیر در داخل کشور شده است. بر این اساس، اتخاذ سیاست های داخلی کشور های عراق و افغانستان در خصوص اعمال تعرفه های سنگین بر واردات سیمان و یا ممنوعیت واردات این محصول که بزرگترین وارد کنندگان سیمان ایران به شمار می روند، صادرات این صنعت را با ابهام رو به رو کرده است.

    از سویی، مصوبه جدید دولت عراق برای ممنوعیت واردات سیمان باعث شد تا صادرات 7 میلیون تن سیمان کارخانه های سیمان ایران به عراق تعطیل و متوقف شود و این ماجرا به بحرانی جدید در صنعت سیمان بدل شد. بحران در شرایطی شکل گرفته است که به دلیل رکود فعلی کشور این صنعت با چالش های بسیاری دست به گریبان است و اگر چاره ای جدید پیدا نشود می تواند مشکلات عدیده ای به وجود آورد. به همین سبب انتظاری برای بهبود وضعیت کلی این صنعت و فرآیند عملیاتی شرکت شرکت های تولید کننده سیمان در کوتاه مدت نمی رود. همانطور که در نمودار مشاهده می شود، شاخص صنعت سیمان از اواخر سال 92 حرکت نزولی خود را شروع کرد و حتی در زمان نهایی شدن برجام نیز تاثیرات مثبت چشمگیری را به خود ندید.

    افزون بر این، با توجه به صحبت های شیخان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان سیمان، هم اکنون صنعت سیمان برای رفع رکود در این حوزه دو درخواست از دولت دارد. نخست آنکه دولت یک سال تنفس برای پرداخت اقساط بدهی واحدهای تولیدی سیمانی تعیین کند تا آنها بتوانند ضمن تأمین نقدینگی تاحدودی مشکلات خود را برطرف کنند. در کنار این موضوع دولت اجازه دهد تا خط اعتباری برای صنعت سیمان درنظر گرفته شود.

    اما در چنین شرایطی تنها راه یافتن بازارهای جدید است چرا که بازارهای دیگر کشورهای همسایه چون پاکستان و آسیای میانه می تواند بازار جذاب و جایگزینی برای ایران باشد.

    بر این اساس طی چند وقت اخیر، در جریان سفر رئیس جمهور و هیات اقتصادی به کشور پاکستان مذاکراتی بین ایران و پاکستان در زمینه

    صادرات و سوآپ سیمان صورت گرفت و در ادامه قزاقستان برای واردات محصولات ساختمانی به ویژه سیمان ابراز علاقه مندی کرده است. این در حالی است که، بازگشت رونق به این صنعت کاملا به سیاست های دولت دربودجه عمرانی بستگی دارد و همچنین افزایش میزان تسهیلات به انبوه سازان و فروش اوراق مشارکت در این راستا و در نهایت تحول در صنعت ساختمان می تواند سیمانی ها را متحول کند. اما در این میان توجه به این نکته نیز ضروری است که ارزش جایگزینی شرکت های سیمانی 4 تا 5 برابر بیش از قیمت های فعلی سهام این شرکت ها در بازار است.

    * سعید خدایی، کارشناس ارشد بازار سرمایه

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها