عصر خودرو

عزیمت نفتکش های ایرانی به اروپا در هفته های آتی;

بازگشت کشتی های خارجی به بنادر کشور پس از ۵سال غیبت

عصر بازار- مقام شرکت ملی نفتکش به بازگشت نفتکش های ایرانی به اروپا در آینده نزدیک اشاره کرد و گفت: کشتی ها و نفتکش هایی که به علت تحریم در پنج سال گذشته از حضور در ایران خودداری کرده بودند، اینک با رفع تحریم ها به بنادر و پایانه های ایران بازگشته اند.

بازگشت کشتی های خارجی به بنادر کشور پس از ۵سال غیبت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، رامین رجایی در حاشیه بازدید خبرنگاران از ناوگان نفتکش ایران در بندرعباس به تاثیر رفع تحریم ها اشاره کرد و گفت: پس از رفع تحریم ها، نفتکش های ایرانی به مقاصد جدید تردد کردند به گونه ای که این نفتکش ها نخستین محموله خود در پساتحریم را به قاره آفریقا حمل کردند.
    رئیس منطقه عملیاتی بندرعباس شرکت ملی نفتکش ایران ادامه داد: انتظار داریم تا هفته های آتی نخستین نفتکش ایران پس از رفع تحریم ها عازم بنادر اروپا شود.
    رجایی همچنین به مشارکت با اروپایی برای تامین برخی تجهیزات ناوگان نفتکش اشاره کرد و گفت: تاکنون با شرکت های نروژی و انگلیسی برای تامین تجهیزات تفاهمنامه هایی امضا شده است.
    وی با بیان اینکه ایران با 70 نفتکش دارای بزرگترین ناوگان نفتکش دنیاست، گفت: ناوگان بزرگ نفتکش های ایرانی سبب شد که در دوران تحریم، کشورمان قدرت مانور داشته و از شدت تحریم ها علیه صنعت نفت ایران کاسته شود.

    ** تامین خوراک پالایشگاه بندرعباس توسط 35 نفتکش
    رجایی در بخش دیگری از سخنان خود به تامین خوراک مورد نیاز پالایشگاه بندرعباس از پایانه نفتی خارگ اشاره کرد و گفت: نفتکش های ایرانی در زمینه حمل نفت خام، فراورده های نفتی و محموله های گاز فعالیت کرده و به طور مرتب نفت خام مورد نیاز پالایشگاه بندرعباس را از پایانه خارگ بارگیری و در بندرعباس، تخلیه می کنند.
    رئیس منطقه عملیاتی بندرعباس شرکت ملی نفتکش ایران، با بیان اینکه این منطقه عملیاتی، مسئولیت فعالیت ناوگان شرکت ملی نفتکش در جزایر استان هرمزگان، جزیره لارک، تنگه هرمز و بخشی از استان سیستان و بلوچستان را عهده دار است، افزود: ماهانه 35 نفتکش، خوراک مورد نیاز پالایشگاه بندرعباس را منتقل می کنند.
    رجایی با بیان اینکه عمق (آبخور) اسکله های بندرعباس 13.5 متر است، اضافه کرد: نفتکش های غول پیکر (وی.ال.سی.سی) امکان ورود به این بندر را ندارند و در نتیجه از نفتکش های سوپر مکس استفاده می شود.
    وی اضافه کرد: سه نفتکش در اختیار پالایشگاه بندرعباس قرار دارد که نفت خام مورد نیاز را به عنوان خوراک از پایانه خارگ دریافت و همچنین فراورده های تولیدی مانند گازوئیل و نفت کوره را صادر می کند.
    رئیس منطقه عملیاتی بندرعباس شرکت ملی نفتکش ایران، درباره حملات دزدان دریایی نیز گفت: تاکنون هیچ یک از نفتکش های ایران گرفتار دزدان دریایی نشده است.
    وی افزود: البته در دوسال گذشته، با اجرای تدابیر داخلی و بین المللی، از حجم حملات دزدان دریایی کاسته شده است.
    رجایی ادامه داد: دزدان دریایی نسبت به گذشته بسیار ضعیف شده اند و حتی امسال هیچ حمله ای به نفتکش های ایرانی انجام نشده است.
    با توجه به رفع کامل تحریم بیمه ای نفتکش های ایران و آزاد شدن تردد آنها به همه بنادر جهان، شرکت های بین المللی از همکاری با ایران استقبال کرده اند.
    شرکت های بین المللی بیمه ای در دوران تحریم از بیمه نفتکش های ایرانی خودداری می کردند و در نتیجه این نفتکش ها قادر به تردد در همه بنادر جهان نبودند.
    با توجه به ریسک بالای حمل محموله های نفتی، بنادر بسیاری از کشورها به شرطی اجازه تردد به نفتکش ها را می دهند که تحت پوشش بیمه های معتبر بین المللی قرار داشته باشند، بر این اساس به دلیل تحت پوشش قرار نگرفتن بیمه های بین المللی، حضور نفتکش های ایرانی در بسیاری از بنادر جهان از جمله اروپا با مانع مواجه شده بود.
    با اجرایی شدن برجام در دی ماه پارسال، تحریم های صنعت نفت و نفتکش ایران رفع شد اما مذاکره با شرکت های بین المللی بیمه ای برای از سرگیری پوشش بیمه ای برای ایران، روندی زمانبر بود که پس از مذاکرات طولانی حاصل شد.
    پیش از این «علی اکبر صفایی»  درباره رفع تحریم های بیمه ای نفتکش های ایرانی، گفته بود: با توجه به حل و فصل قطعی مشکل بیمه ای، نفتکش های ایرانی تحت پوشش بیمه های بین المللی قرار گرفته و می توانند در همه بنادر پهلوگیری کنند.
    وی اضافه کرده بود: بر این اساس، دیگر برای نفتکش هایی که مالکیت ایرانی دارند و نیز نفتکش هایی که وارد بنادر ایران می شوند، هیچ مشکل بیمه ای وجود نخواهد داشت.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها