عصر خودرو

اوپک مرده یا به اغما رفته است؟

عصر بازار- بعد از شکست برای رسیدن به توافق بر سر میزان عرضه نفت در نشست ماه گذشته دوحه ، اوپک قصد دارد نشست دیگری برگزار کند اما انتظار نمیرود در این نشست هم توافقی بر سرمیزان تولید نفت خام حاصل شود.

اوپک مرده یا به اغما رفته است؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، همه 27 تحلیلگر به جز یکی که از سوی بلومبرگ مورد نظرسنجی قرار گرفتند، اعلام کردند که سازمان کشورهای صادرکننده نفت در نشست دوم ژوئن (13 خرداد) به توافق دیگری در زمینه میزان تولید دست نخواهد یافت، چون این سازمان برای بیرون راندن رقبایی همچون آمریکا از بازار از سیاست های عربستان پیروی می کند.

    ماه گذشته در دوحه توافق بر سر میزان تولید نفت خام با اعضای غیراوپکی مانند روسیه امکان پذیر نشد چرا که مقامات عربستان اصرار داشتند که ایران نیز باید شامل این طرح باشد و میزان تولید خود را کاهش دهد .

    نسبت به ماه ژانویه که قیمت نفت به پایین ترین سطح در 12 سال گذشته رسیده بود، اکنون با جهشی 80 درصدی به حدود 50 دلار در هر بشکه رسیده است. علت این افزایش قیمت این است که کشورهای بزرگ تولیدکننده از آمریکا گرفته تا نیجریه بابت افت قیمت در این مدت ضررهایی را متحمل شده بودند.

    مایک ویتنر، رئیس بخش تحقیقات بازار نفت در سوسیته جنرال گفت: سیاست افزایش عرضه نفت همچنان پابرجاست. بنابراین تصور نمی کنم اعضای اوپک انگیزه زیادی برای تغییر آن داشته باشند. حتی اگر هم می خواستند کاری انجام دهند، نشست دوحه و اجلاس دسامبر گذشته اوپک با هرج و مرج همراه بود چرا که تنش های سیاسی بین ایران و عربستان، هر اقدامی را بی نتیجه می گذارد.

    نشست قبلی وزیران نفت اوپک در دسامبر گذشته بدون هیچ توافقی درباره سقف تولید پایان یافت، چون اعضای این سازمان هدف تولید 30 میلیون بشکه در روز را که از اواخر سال 2011 تعیین شده و اغلب نادیده گرفته شده بود، رعایت نکردند.

    یوگن وینبرگ، رئیس بخش پژوهش کالاها در کومرزبانک آلمان در این باره گفت: سیاست فعلی گروه که به اعضا اجازه میدهد بدون نیاز به هماهنگی تا جایی که می خواهند نفت تولید کنند، هدف اصلی و ماهیت این سازمان را زیر سوال می برد.

    او افزود: حال سوال این است که "آیا اوپک مرده یا به اغما رفته است؟"

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها