عصر خودرو

دو دیدگاه درباره افق میان مدت بهای طلای سیاه؛

این هفته جهت حرکت بازار نفت چگونه است؟

عصر بازار- قیمت نفت هفته پیش اندکی رشد کرد و اکنون در بالاترین سطح در شش ماه اخیر قرار دارد. در هفته پیش رو همان عواملی که در هفته های اخیر بر بازار نفت تاثیر داشته اند سبب نوسان قیمت ها خواهند شد اما آیا رشد قیمت ها ادامه می باید؟

این هفته جهت حرکت بازار نفت چگونه است؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، مهمترین عوامل موثر بر قیمت نفت، تغییرات ارزش دلار و پیش بینی کاهش سریع و قابل ملاحظه عرضه هستند که تاثیر متضاد بر قیمت ها دارند.

    در دو هفته اخیر، گزارش های مربوط به اختلال در عرضه نفت از چند کشور از جمله ونزوئلا، کانادا، آمریکا و .. سبب رشد قابل ملاحظه قیمت ها شده است. در نیجریه عملیات های خرابکارانه سبب شده تولید نفت به زیر 1.4 میلیون بشکه در روز کاهش یابد که پایین ترین میزان در 22 سال اخیر است. در کانادا آتش سوزی ها سبب کاهش یک میلیون بشکه ای تولید نفت شده است.

    در لیبی درگیری های داخلی از تولید کاسته و در ونزوئلا شرکت نفت این کشور در آستانه ورشکستگی است و پیش بینی شده کاهش بعدی تولید نفت در این کشور رخ خواهد داد. در آمریکا نیز از تولید نفت کاسته شده و این روند در ماه های آینده ادامه پیدا خواهد کرد. این تحولات در بخش عرضه، سبب شده قیمت ها رشد کند.

    اما تغییرات ارزش دلار بر قیمت نفت فشار وارد می کند. به نظر می رسد بانک مرکزی آمریکا آماده است در ماه آینده میلادی یا ماه بعد از آن، نرخ های بهره را بالا ببرد. خبرهای مثبت از اقتصاد این کشور بویژه شرایط بازار کار و رشد نرخ تورم، دو عامل مهم برای حرکت بانک مرکزی به سمت محدود کردن سیاست های حمایتی هستند که باعث رشد ارزش دلار می شوند.

    این هفته، هم خبرهای مهم از اقتصاد آمریکا منتشر می شود و هم تعدادی از اعضاء کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی این کشور سخنرانی خواهند کرد. در هفته های اخیر محتوای سخنرانی اعضاء این کمیته زمینه افزایش ارزش دلار را فراهم کرده است. اغلب آنها معتقدند هرچه زودتر باید نرخ های بهره بالا برده شود.

    تحلیلگران معتقدند این هفته نیز قدرت عوامل حمایت کننده از قیمت نفت بیشتر از عواملی است که بر قیمت ها فشار وارد می کنند. نکته مهم این است که سرمایه گذاران معتقدند فرایند برقراری تعادل بین عرضه و تقاضا از پیش آغاز شده و کاهش های غیرمنتظره اخیر در عرضه نفت، سرعت این فرایند را تسریع کرده است.

    اما عده ای از تحلیلگران می گویند قیمت ها به سمت پایین اصلاح خواهند شد. قیمت ها طی شش هفته از هفت هفته اخیر رشد کرده اند و اکنون طبیعی است که قیمت ها اصلاح شود. از سوی دیگر افزایش تولید نفت از سوی ایران و روسیه استقرار تعادل بین عرضه و تقاضا را به تعویق می اندازد. همچنین میزان ذخیره نفت در اقتصادهای توسعه یافته بسیار بالاست و افق اقتصاد چین به عنوان دومین مصرف کننده بزرگ نفت در جهان چندان امیدبخش نیست.

    بدین ترتیب دو دیدگاه در باره افق میان مدت نفت یعنی تا چند ماه آینده وجود دارد. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها