عصر خودرو

پیش‌بینی رییس اتاق بازرگانی درباره قیمت مسکن، طلا و دلار

عصر بازار- رییس اتاق بازرگانی ایران ضمن اعلام پیش‌بینی خود درباره آینده بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله بازار ‌مسکن، بورس و بازارهای طلا و ارز پرداخت و تصریح کرد که رشد اقتصادی چهار تا پنج درصدی در سال جاری برای اقتصاد ایران قابل دسترس خواهد بود.

پیش‌بینی رییس اتاق بازرگانی درباره قیمت مسکن، طلا و دلار
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، محسن جلال پور درباره پیش‌بینی خود از وضعیت بخش‌های مختلف اقتصادی در سال جاری گفت: پیش‌بینی کلی‌ برای اقتصاد ایران در سال جاری یک رشد تدریجی با شیبی ملایم است.

    وی افزود: می‌توانیم از رشد اقتصادی در سال گذشته که رشد منفی یا صفر بوده است به یک رشد چهار تا پنج درصدی برای سال 1395 برسیم که برای این موضوع چند دلیل وجود دارد.

    رییس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: نفت و میزان فروش آن در رشد اقتصادی ما تاثیرگذار است و با توجه به افزایش تولید و صادرات نفت ایران این موضوع در رشد اقتصادی موثر خواهد بود؛ هر چند که اتفاق خیلی خوشحال کننده‌ای نیست، چرا که نمی‌خواهیم نفت پایه رشد اقتصادمان باشد. اما به هر حال جدا از مثبت یا منفی بودن آن موضوعی است که برای اقتصاد ما وجود دارد.

    جلال‌‍ پور به دیگر دلایل برای رسیدن به رشد اقتصادی چهار تا پنج درصدی برای اقتصاد ایران در سال جاری اشاره و اظهار کرد: دلیل دوم برای رسیدن به این میزان رشد، سرمایه‌گذاری خارجی و رفت و آمد هیات‌های اقتصادی است که بخشی از آن با توجه به فهم سرمایه‌گذار از موقعیت، در حال به نتیجه رسیدن است.

    رییس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: وقتی در مجموع آیتم‌های مختلف را بررسی می‌کنیم می‌توانیم رشد چهار تا پنج درصدی را تا پایان سال پیش‌بینی کنیم. اما آنچه علاقه ما به عنوان بخش خصوصی است رشد بخش‌های صنعت، معدن، کشاورزی و فعالیت‌های مربوط به بخش خصوصی است. البته اینکه این امر تا چه حد محقق شود به سیاست‌گذاری‌ها و سایر تحولات بستگی دارد.

    جلال پور اضافه کرد: حدس من این است که رشد بخش خصوصی در سال جاری به طور کامل اتفاق نخواهد افتاد و بخشی از رشد ما در صنعت نفت و بازارهای متعدد دیگر رخ خواهد داد.

    بخش مسکن با جهش‌های یکباره مواجه نمی‌شود

    رییس اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به این سوال که بخش‌های مسکن و بازار بورس در سال جاری چه وضعیتی خواهند داشت؟ گفت: به نظر می‌رسد مسکن در سال جاری با شیبی ملایم، رشد قابل قبولی داشته باشد اما مانند گذشته شاهد رشدها و جهش‌های یکباره مسکن نخواهیم بود.

    وی ادامه داد: بازار بورس نیز به همین ترتیب افزایش قیمت و رشد خواهد داشت. باید توجه کنیم که عمده بازار بورس ما وابسته به انرژی است، به این معنی که بورس ما بیشتر وابسته به شرکت‌های انرژی است و کمتر شامل بورس تولید و صنعت می‌شود و با توجه به رشدی که برای بخش انرژی پیش‌بینی می‌شود این رشد برای بازار بورس هم پیش‌بینی می‌شود.

    جلال‌پور همچنین درباره رشد در بخش کشاورزی عنوان کرد: بخش کشاورزی در سال گذشته حدود سه درصد رشد داشته است. همین حدود برای امسال نیز در بخش کشاورزی قابل پیش‌بینی است.

    سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری به جای سرمایه‌گذاری در بازار ارز و طلا

    رییس اتاق بازرگانی ایران درباره پیش‌بینی خود از آینده بازار طلا و ارز گفت: بازار طلا و ارز را بازاری قابل اطمینان برای سرمایه‌گذاری نمی‌بینم. مردم ایران آن‌قدر به بلوغ رسیده‌اند که متوجه باشند با سکه و طلا در خانه نگه داشتن به رشد،‌ اشتغال و توسعه کمکی نمی‌شود. پیشنهاد من برای سرمایه‌گذاری‌های خرد، صندوق‌هایی است که به عنوان صندوق‌های سرمایه گذاری در حال پا گرفتن است.

    جلال پور معتقد است که سرمایه‌گذاری در بخش‌های غیر مولد نه تنها برای اقتصاد مفید نیست بلکه به اشتغال، تولید و رشد پایدار لطمه می‌زند.

    وی ادامه داد:‌ از این طریق مردم می‌توانند در پروژه‌ها که کاری مولد، اشتغال‌زا و توسعه‌گراست، سرمایه‌گذاری کنند. ‌از سوی دیگر سرمایه‌گذاری در بورس مثبت است. اما باید با دقت و به صورت محاسبه شده انجام شود و افراد همه دارایی‌های‌شان را در بورس سرمایه‌گذاری نکنند و آنچه را سرمایه گذاری می‌کنند، در یک نقطه نباشد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها