عصر خودرو

مشارکت ایران و هلند برای نوسازی پایانه های نفتی

عصر بازار- مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران گفت: برای افزایش صادرات نفت خام و آماده سازی پایانه های نفتی برای دور جدید فعالیت ها، قصد داریم با شرکت های هلندی برای نوسازی و بهسازی پایانه های نفتی، مخازن ذخیره سازی و گوی های شناور مشارکت کنیم.

مشارکت ایران و هلند برای نوسازی پایانه های نفتی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، سید پیروز موسوی  درباره مشارکت با شرکت های بین المللی برای نوسازی و بهسازی پایانه های نفتی ایران، افزود: شرکت های هلندی در بخش فراساحل و دریا جایگاه ویژه ای دارند که مذاکره هایی با آنها داشته ایم.
    مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران با بیان اینکه پایانه نفتی روتردام هلند، از بزرگترین پایانه های نفتی دنیاست که شرایطی مشابه پایانه خارگ را داراست، اضافه کرد: در پایانه روتردام، آخرین فناوری های مربوط به طراحی، نصب و نگهداری از مخازن نفتی به کار گرفته شده است.
    وی ادامه داد: شماری از گوی های شناوری (اس.پی.ام) که در پایانه های نفتی ایران برای بارگیری محموله های نفتی و میعانات به کار گرفته می شود، ساخت هلند هستند که برای تامین تجهیزات مربوط به آنها می توان با هلندی ها مشارکت کرد.
    مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران همچنین به امکان مشارکت با هلندی ها در بخش ایمنی اشاره کرد و گفت: چندی پیش نیز با هلندی ها در بخش ایمنی و محیط زیست (اچ.اس.ای) جلساتی را برگزار کردیم.
    با توجه به رفع تحریم ها افزایش صادرات نفت خام و در پی آن افزایش تردد نفتکش ها، زیرساخت ها و بسترهای لازم برای افزایش صادرات نفت خام آماده شده است، به طوری که پنج نفتکش به طور همزمان می توانند در پایانه خارک بارگیری کنند.
    پایانه خارگ، مهم ترین پایانه نفتی ایران به شمار می رود به طوری که بیش از 90 درصد صادرات نفت خام کشور از طریق آن انجام می شود؛ پس از رفع تحریم ها و افزایش صادرات نفت خام، میزان تردد نفتکش ها در این پایانه افزایش قابل توجهی یافته است.
    پایانه صادراتی خارگ دارای دو اسکله معروف به نام های «تی» در شرق و «آذرپاد» در غرب جزیره است. اسکله شرقی با طول 1840 متر قابلیت پهلودهی همزمان 6 نفتکش تا ظرفیت 300 هزار تن دارد در حالی که نفتکش های غول پیکر با ظرفیت بیش از 500 هزار تن نیز می توانند در اسکله غربی بارگیری کنند.
    در این پایانه رکورد بیشترین میزان بارگیری پس از رفع تحریم ها ثبت شده به گونه ای که در یک روز، بیش از هفت میلیون بشکه نفت توسط نفتکش ها بارگیری شده است.
    البته، با توجه به محدودیت هایی که می تواند به دلیل صادارت بخش عمده نفت کشور از یک پایانه ایجاد شود، مسئولان وزارت نفت، افزایش پایانه های صادراتی را در دستور کار قرار داده و بر این اساس قرار است پایانه های جدید در خلیج فارس ساخته شود. همچنین قرار شده پایانه جاسک به عنوان دومین پایانه صادراتی نفت خام در استان هرمزگان در ساحل دریای عمان راه اندازی شود.
    بندر روتردام هلند به عنوان بزرگترین پایانه نفتی اروپا به شمار می رود که سالانه حدود 100 میلیون تن نفت خام در آن تخلیه می شود؛ این بندر علاوه بر صادرات، ظرفیت ذخیره سازی حدود 30 میلیون بشکه نفت خام را نیز داراست.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها