عصر خودرو

نگاهی به وضعیت این روزهای بازار سرمایه

عصر بازار- بررسی عملکرد شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران از ابتدای سال ۹۵ تاکنون حکایت از افت بیش از ۶ درصدی دارد.

نگاهی به وضعیت این روزهای بازار سرمایه
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، معاملات ماههای ابتدایی سال 95 بر خلاف ماههای پایانی سال 94 از حجم و ارزش مناسبی برخوردار نیست و روند قیمتی اغلب سهام های بازار سرمایه در مسیر کاهش در حال حرکت است. در این میان بلوک های شرکت های بزرگ بازار سرمایه که از آن به عنوان سهام شاخص ساز یاد می شود گاهی عامل تغییر روند موقت شاخص کل هستند. در این نوشتار برآنیم تا تاثیر عوامل خارجی و داخلی بر روند شاخص کل بازار و چشم انداز آتی بازار سرمایه را بررسی کنیم.

    شاخص کل بورس اوراق بهادار یک نماگر است که حاصل تغییرات قیمتی سهام شرکت های حاضر در این بازار است. زمانی که این نماگر تغییر می کند این تغییر باید حاصل تغییر قیمت پایانی سهام ها باشد که خود حاصل عرضه و تقاضای بازار است. یعنی در واقع در یک بازار بدون دخالت داخلی و خارجی عرضه و تقاضای فعالان بورس باید منجر به تغییر قیمت پایانی سهام و این تغییر منجر به تغییر شاخص کل شود. متاسفانه در بازار سرمایه ایران شاهد معاملاتی هستیم که غیرمعمول است و قیمت پایانی و در نتیجه شاخص کل را برخلاف جهت واقعی معامله تغییر می دهد که عمدتا از آن به عنوان معاملات بلوکی یاد می شود.

    معاملات بلوکی معمولا بین دو شخص حقوقی و در قیمت هایی بسیار متفاوت از قیمت معمول در جریان بازار صورت می گیرد و اغلب در بازارهای منفی و در سقف مثبت قیمتی انجام می شود و از نشانه های بارز دخالت در روند بازار سرمایه و عدم سلامت این بازار است. این قبیل دخالت های مسئولان بازار سرمایه در روند نماگرهای بورس اوراق بهادار تنها باعث تاثیر کوتاه مدت شده و اعتماد بازار سرمایه را از بین می برد و بهتر است این قبیل معاملات به صورتی انجام شود که قیمت سهام متاثر نشود. بررسی این قبیل معاملات در بازار سرمایه نشان میدهد اغلب این معاملات در روزهای منفی انجام شده و در شاخص کل بورس تاثیر قابل توجهی داشته است.

    شاخص های بازار سرمایه در سال 95 روند نزولی را دنبال و بخش قابل توجهی از رشد اواخر سال 94 را اصلاح کرده اند. انتظار این است که با توجه به افت قابل توجه بازار سرمایه طی دو ماه اخیر، رشد قیمت نفت خام در بازارهای جهانی، انتظار برای کاهش سود بانکی و جذاب شدن قیمت ها برای خرید با توجه به افت اخیر، در ادامه سال 95 در صورت ثبات شرایط فعلی شاهد افت شدیدی نخواهیم بود و تعادل در عرضه و تقاضا بهترین چشم انداز برای سال 95 خواهد بود. در حال حاضر بازار سرمایه ایران از مشکلات زیادی رنج میبرد که برای شروع یک رشد پایدار باید چشم امید به مسئولان سازمان بورس در جهت اصلاح این مشکلات دوخت. از جمله این مشکلات می توان به این موارد اشاره کرد: دخالت های بیجا در روند بازار با معاملات بلوکی توسط حقوقی ها که به نظر می رسد از جمله سیاست های خود سازمان بورس در جهت کنترل بازار باشد، برخورد سلیقه ای ناظران سازمان بورس با گزارشها و باز و بسته ماندن نمادهای بورسی، عدم شفاف سازی بهموقع شرکت ها در مورد فعالیت های خود (به عنوان مثال تعدیل های مثبت شرکت های بازار سرمایه ایران زمانی به بازار اعلام می شود که قیمت تابلو سهم از مدتها پیش رشد داشته و گویای این امر است که صاحبان اطلاعات نهانی بزرگترین برندگان بازار سرمایه هستند) و....

    بسیاری از نهادهای معتبر بین المللی رشد اقتصادی ایران را مثبت اعلام کرده اند و عمدتا این رشد را حاصل افزایش درآمد نفتی ایران دانسته اند، بررسی روند قیمتی نفت خام و شاخص های بازار سرمایه نشان می دهد اغلب اوقات این دو تغییرات هم جهتی را تجربه کرده اند. بنابراین در مجموع تغییرات مثبت در دوران پسابرجام که یکی از مهمترین آنها رشد درآمد نفتی است، زمینه را برای رشد شاخص های بازار سرمایه نیز فراهم کرده است و بازار سرمایه ایران برای سرمایه گذاری با دید بلندمدت شرایط مناسبی پیدا کرده و روند بلندمدت آن مثبت ارزیابی می شود.

    ارزیابی مهمترین تغییرات اقتصادی طی روزهای اخیر نشان می دهد در سطح بازارهای جهانی نفت خام رشد قابل توجهی داشته و در بازار داخل نیز نرخ ارز افت محسوسی نداشته است. بنابراین زمینه برای رشد سودآوری صنعت پتروشیمی که این دو متغیر مهمترین عوامل تاثیر گذار بر سودآوری آن به شمار میرود، فراهم است. پس این صنعت با توجه به عدم رشد طی ماههای اخیر از زمینه رشد مناسبی برخوردار است.

    * مجتبی عباسی، تحلیلگر کارگزاری بانک صنعت و معدن

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها