عصر خودرو

دوپارگی بازار فولاد در هفته گذشته

عصر بازار- قیمت بیلت در هفته گذشته در بازار داخلی روند نزولی داشت، به‌طوری‌که قیمت بیلت سایز ۱۵۰ میلیمتر به زیر ۱۳ هزار ریال در هر کیلو رسید.

دوپارگی بازار فولاد در هفته گذشته
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای معدن، دامنه قیمت‌ها بسیار وسیع بود و از 1230 تا 1310 تومان گفته می‌شد اما بیلت کارخانه‌های اصلی همچنان در بازار موجود نبود. به‌عنوان مثال شاهد محصول فولاد خوزستان نبودیم در حالی‌که محصول فولاد خوزستان عملا حکم لیدر را در بازار دارد. مبنای قیمت آهن اسفنجی و طبعا به دنبال آن گندله و سنگ آهن قیمت شمش فولاد خوزستان در بورس فلزات است، وقتی محصول فولاد خوزستان در بازار عرضه نشود طبعا قیمت ثابت می‌ماند. هفته گذشته ذوب آهن، ارفع و نیشابور هم بیلت قابل عرضه به بازار نداشتند و آنچه دست به دست می‌شد محصول کارخانجات خصوصی بود که ارتباطی مستقیم با قیمت مقاطع دارد.

    در واقع آنچه شاهدش هستیم دو پاره شدن بازار بین بزرگ‌ها و کوچک‌ها است. بزرگ‌ها دولتی هستند که بیشتر درگیر صادرات و انعقاد قرارداد با کارخانه‌های بزرگ هستند و کوچک‌ها که خصوصی هستند، به روز و بر اساس مشتری‌های روزانه فعالیت می‌کنند. این امر باعث می‌شود که حساسیت تولید در برابر قیمت افزایش یابد و به محض کاهش قیمت تولید پایین می‌آید و با افزایش قیمت شمش، تولید بالا می‌رود، این شرایط اطمینان به ثبات بازار را از بین خواهد برد.

    قیمت مقاطع در هفته گذشته روند نزولی داشت. قیمت میلگرد محصول اصفهان برای سایزهای 14 تا 25 که به‌طور میانگین روز شنبه 15 هزار و 700 ریال در هر کیلو قیمت داشت در پایان هفته به 15 هزار ریال رسید، قیمت تیرآهن سایزهای 14 تا 18 که به‌طور میانگین در اول هفته 15700 ریال بود در پایان هفته به 15300 ریال در هر کیلو کاهش یافت. کارخانه‌های بزرگ به‌خصوص نیشابور و ذوب‌آهن نیز در برابر کاهش قیمت مقاومت می‌کنند اما چند عامل روند نزولی قیمت را تشویق می‌کرد:

    1- ترس صاحبان کالا از کاهش بیشتر قیمت و تلاش برای فروش سریعتر کالا برای فرار از زیان بیشتر.

    2- موجودی‌های انباشته شده در بازار که با قیمت‌های پایین در سال گذشته خریداری شده است.

    3- نبود تقاضای واقعی از طرف مصرف‌کننده که مهم‌ترین دلیل کاهش قیمت است.

    4- روند نزولی قیمت شمش در بازار جهانی باعث به وجود آمدن نگرانی در بین فعالان بازار شده، چرا که در صورت عدم صادرات شمش به خارج از کشور، احتمالا منجر به عرضه آن به بازار داخلی و کاهش قیمت شمش می‌شود.

    ادامه وضعیت موجود به کاهش بیشتر قیمت خواهد انجامید. بعضی از دست‌اندرکاران بازار پیش بینی می‌کنند که در بدترین حالت کف قیمت مقاطع میلگرد به دامنه 13 هزار ریال در هر کیلو برسد. اگر چنین اتفاقی بیفتد در حالی که قیمت شمش ثابت مانده باشد باید انتظار اوج گرفتن قیمت‌ها را داشت در غیر این صورت سناریوی کاهش تولید مقاطع و به دنبال آن شمش و تعطیل شدن بعضی از کارخانجات مثل سال گذشته تکرار خواهد شد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها