عصر خودرو

چه قیمتی برای دلار تک‌نرخی مناسب‌تر است؟

عصر بازار- یکی از تحلیلگران بازار ارز معتقد است: بانک مرکزی به جای اینکه دنبال نرخ دستوری باشد و بخواهد که نرخ خاصی با قیمت‌ پایین‌تر ارائه دهد، اگر از بازار تبعیت کند بهتر است و به نفع اقتصاد خواهد بود.

چه قیمتی برای دلار تک‌نرخی مناسب‌تر است؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، سهراب اشرفی  اظهارکرد: اگر قرار بر این باشد که ارز تک‌نرخی شود، بهتر است این نرخ به نرخ بازار که اکنون حدود سه هزار و 440 تومان است نزدیک باشد. زیرا اگر نرخ دلار تک نرخی در محدوده نرخ دلار دولتی باشد به ضرر اقتصاد کشورمان خواهد بود.

    او ضررهای حاصل از نزدیک بودن ارز تک نرخی به نرخ دلار دولتی را اینگونه توصیف کرد: در این صورت تولیدات کشورمان تحت فشار قرار می‌گیرد و همچنین صادرکننده‌ها با مشکل مواجه می‌شوند، همچنین شاخصی منفی برای اشتغال کشورمان به وجود خواهد آمد. همچنین دورنمای خوبی برای اقتصاد کشورمان نخواهیم داشت. اما  اگر نرخ دلار براساس نرخ بازار آزاد تک نرخی شود به سمت واقعی سازی قیمت ارز حرکت خواهیم کرد.

    این کارشناس بازار ارز معتقد است: بانک مرکزی نباید در این شرایط که بازار ارز در ثبات است دنبال نرخ دستوری باشد و بخواهد که نرخ خاصی با قیمت‌ پایین‌تر از بازار یکسان سازی را انجام دهد این امر به نفع اقتصاد کشور نیست.

    اشرفی در پاسخ به این سوال که تاخیر افتادن در اجرای سیاست ارز تک‌نرخی در شرایط فعلی چه تاثیری در بازار می‌گذارد، گفت: احتمالاً به دلیل آنکه برنامه‌ریزی‌ها و شاخص‌هایی که بانک مرکزی پیش‌بینی کرده بود اتفاق نیفتاده، اجرای این سیاست به تاخیر افتاده است و به همین دلیل بانک مرکزی مجبور شده که این جریان را کمی عقب بیندازد و فکر می‌کنم بانک مرکزی هر زمانی که امکان آن فراهم شود، این سیاست را اجرا خواهد کرد.

    او افزود: تاخیر در اجرای این سیاست که تاکنون تاثیر خاصی در بازار نگذاشته است و می‌توان گفت در حال حاضر بازار تقریباً ثبات دارد. به طور کلی از قبل عید تا امروز نوسان خاصی در نرخ دلار نداشتیم و حتی نوسانات جزئی موجود هم بیشتر کاهشی بوده تا اینکه به سمت بالا حرکت کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها