عصر خودرو

آغاز هفته سبز بازار سهام

عصر بازار- بورس اوراق بهادار تهران در شروع هفته کاری با رشد ۳۵واحدی شاخص کل مواجه شد.بازار شنبه در شرایطی فعالیت خود را شروع کرد که در بازارهای جهانی قیمت نفت و مواد خام در شامگاه جمعه به دلیل رشد ارزش دلار کاهش یافته بود در همین حال به دلیل تعطیلی روز یکشنبه به مناسبت نیمه شعبان میلاد قائم آل‌محمد(عج) و عدم حضور معامله‌گران بازار کم حجمی بود. در همین حال با اوج‌گیری فضای برگزاری مجامع شمار نمادهای متوقف شده در بازار با رشد مواجه شده است.

آغاز هفته سبز بازار سهام
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در تحولات کلان روز شنبه نرخ تورم فروردین ماه امسال نیز 4/ 0 و اردیبهشت نیز منفی 4/ 0 درصد اعلام شده است. براساس این گزارش، تورم نقطه‌ای در فروردین‌ماه 7/ 7 و اردیبهشت ماه نیز 8/ 6 درصد بوده است.

    در بازار روز شنبه در گروه خودرویی اکثر نمادها با معاملات مثبتی مواجه بودند که در این میان، نمادهایی نظیر سایپا دیزل، رنا و گروه بهمن در صدر بازار به لحاظ تقاضا قرار داشتند. در این گروه، مدیر امور سهام آهنگری‌ تراکتورسازی‌ ایران‌ آخرین وضعیت افزایش سرمایه 150 درصدی این شرکت بورسی از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها را اعلام کرد.

    حسین پاکنژاد در گفت‌وگو با بورس پرس، درباره آخرین وضعیت افزایش سرمایه 150درصدی آهنگری‌ تراکتورسازی‌ ایران‌ که طی روزهای گذشته با حرف و حدیث‌هایی مواجه شده، اظهار کرد: این شرکت پیش از این، اوایل آبان و اواخر بهمن سال گذشته برنامه افزایش سرمایه 100 درصدی از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها را مطرح کرده بود که بعد از ارزیابی مجدد، قرار شد به جای 100 درصد، 150 درصد به سرمایه اضافه شود.

    وی ادامه داد: برهمین اساس، هیات مدیره شرکت بعد از مصوبه 26 اسفند سال گذشته، 31فروردین درخواست افزایش سرمایه از 32 به بیش از 80 میلیارد تومان را مطرح کرده و بعد از ارائه مدارک به سازمان بورس و رفع برخی اشکالات، منتظر صدور مجوز است که با توجه به درخواست این تامین مالی در سال گذشته، مشمول معافیت مالیاتی است.

    این مقام مسوول در برابر این سوال‌ که با این اوصاف چه زمانی تکلیف این درخواست مشخص خواهد شد و آیا امکان برگزاری همزمان مجمع فوق‌العاده و سالانه وجود دارد یا خیر؟ به بورس‌پرس توضیح داد: واقعیت این است که پیگیری مسوولان آهنگری‌ تراکتورسازی‌ ایران هر هفته ادامه دارد و طبق آخرین پیگیری ها، بررسی‌ها از این درخواست به اتمام رسیده است. انتظار می‌رود طی همین هفته یا هفته بعد، مجوز سازمان بورس صادر شود.

    در همین حال اعلام افزایش سرمایه 115درصدی سایپا دیزل از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها این نماد را به صف خرید کشید.

    طبق مصوبه 15 اسفند هیات‌مدیره «خکاوه»، قرار شده سرمایه 210 میلیارد تومانی باحدود 115درصد افزایش به بیش از 450 میلیارد تومان برسد. از سوی دیگر اعلام شده این تامین مالی از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها تامین خواهد شد. در گروه پتروشیمی، یکی از واحدهای فرآیندی پتروشیمی تندگویان به‌عنوان بزرگ‌ترین‌ تولیدکننده انواع گریدهای بطری و پت دچار آتش سوزی شد. به گزارش خبرگزاری مهر، در پی نشت روغن از واحد PTA مجتمع پتروشیمی شهید تندگویان جمعه شب دچار آتش سوزی شده است. انتظار می‌رود این واحد تا دو روز آینده مجددا در مدار قرار گیرد.

    در گروه تصفیه نفت محمدعلی دادور، قائم‌مقام پالایشگاه ستاره خلیج فارس در مصاحبه با «شانا» گفته است: «برای تکمیل چهار واحد اصلی فاز نخست پالایشگاه، نیازمند هزار میلیارد ریال نقدینگی و در بخش خرید کالا، نیازمند ٥۰میلیون یورو اعتبار هستیم.» با توجه به میزان واردات بنزین در سال 94، منابع مورد نیاز برای تکمیل فاز نخست این پالایشگاه معادل است با هزینه‌ای که تنها در طول 25 روز، برای واردات بنزین از کشور خارج می‌شود.

    در گروه سیمانی دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان از احتمال آغاز صادرات سیمان به بازار عراق در تیرماه سال جاری خبرداد و گفت: صنعت سیمان برای رفع رکود در این حوزه دو درخواست از دولت دارد.عبدالرضا شیخان در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم از احتمال آغاز صادرات سیمان ایران به بازار عراق در تیرماه امسال خبرداد و اظهار کرد: خوشبختانه با رایزنی‌های انجام شده با طرف عراقی قرار شده اگر این کشور اولویتی برای واردات سیمان داشته باشد، آن را از ایران تامین کند. البته باید بگویم در حال حاضر علاوه بر ایران هیچ کشور دیگری نیز امکان صادرات سیمان خود را به بازار عراق ندارد. وی با اشاره به اینکه قرار است با طرف عراقی بعد از‌ آغاز صادرات سیمان صحبت‌هایی نیز در مورد تعرفه‌ها انجام دهیم، افزود: با اصلاحات تعرفه صادرات سیمان به بازار عراق می‌توانیم حضور پررنگی در بازار این کشور داشته باشیم. شیخان تصریح کرد: هم‌اکنون صنعت سیمان برای رفع رکود در این حوزه دو درخواست از دولت دارد نخست آنکه دولت یک سال تنفس برای پرداخت اقساط بدهی واحدهای تولیدی سیمانی تعیین کند تا آنها بتوانند ضمن تامین نقدینگی تاحدودی مشکلات خود را برطرف کنند. در کنار این موضوع اجازه دهد تا خط اعتباری برای صنعت سیمان درنظر گرفته شود.

    وی با ارائه این پیشنهاد که در این خط اعتباری 5 میلیاردتومان برای تامین برق واحدهای تولیدی و 10 میلیارد تومان برای تامین سوخت واحدهای تولیدی درنظر گرفته شود، اضافه کرد: باید با ارائه تسهیلات ارزان به تولید فرصت دهند تا بتواند روی پای خود بایستد. امروز شرایط در تمام بخش‌های تولیدی نگران‌کننده است و دولت باید در این رابطه تصمیم جدی بگیرد.

    در گروه معدنی با پیش‌بینی افت قیمت‌ها خریداران سنگ‌آهن در چین از بازار عقب نشستند و در نتیجه قیمت سنگ آهن وارداتی خلوص 62درصد با 2 دلار افت به 55 دلار هر تن خشک سی‌اف‌آر شمال چین رسید. به گزارش «ایفنا» در بازار بیلت چین نیز قیمت اخیرا مجددا نزولی شده و 302 دلار هر تن ثبت شد. جو بازار فولاد نیز مساعد نیست. در گروه حمل‌ونقل‌ بازار شاهد عرضه صف خرید تایدواتر خاورمیانه بود. در این گروه کشتیرانی برای سال مالی منتهی به 31 خرداد 96 مبلغ 177 ریال سود به ازای هر سهم پیش‌بینی کرده که نسبت به آخرین پیش‌بینی سال مالی جاری با 4 درصد تعدیل مثبت همراه است.

    در گروه بانکی بانک حکمت در گزارش 12‌ماهه با تعدیل منفی 32 درصدی همراه بود؛ طبق این گزارش بانک حکمت توانست در 12 ماهه 94 مبلغ 85 ریال سود به ازای هر سهم محقق کند. در مجموع بازار روز شنبه بازاری متعادل، اما کم حجم بود که در آن شاخص کل با رشد 05/ 0 درصدی به رقم 76هزار و 448واحد رسید ارزش معاملات نیر در بورس به 166میلیارد تومان و در فرابورس به 64میلیارد تومان بالغ شد که به دلیل تعطیلی میان هفته اندک بود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها