عصر خودرو

عسکری:

سپرده‌گذاران هم باید مالیات بپردازند

عصر بازار- رئیس پیشین سازمان امور مالیاتی معتقد است با توجه به اینکه نرخ تورم اکنون ۱۱ درصد است و نرخ سود سپرده‌های بانکی ۱۸ درصد، هیچ دلیلی وجود ندارد که سپرده‌گذاران، مالیاتی بابت درآمدی که کسب می‌کنند، نپردازند. بلکه آن‌ها نیز مانند صنعت‌گران، پیمانکاران، شاغلان و... باید بابت فرصتی که اقتصاد کشور در اختیارشان قرار داده که درآمد کسب کنند، مالیات پرداخت کرده و از این بابت منتی هم بر سر مردم وجود ندارد.

سپرده‌گذاران هم باید مالیات بپردازند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، علی عسکری درباره مالیات‌ستانی از سپرده‌های بانکی که به تازگی از سوی وزیر اقتصاد مطرح شده است، اظهار کرد: مالیات‌ستانی از سود سپرده‌های بانکی یک نکته‌ فنی اقتصادی است. تا زمانی که نرخ سود سپرده‌ها از نرخ تورم کمتر بود و سرکوب مالی صورت می‌گرفت مالیات‌ستانی از سود سپرده‌ها توجیه نداشت ولی اکنون که نرخ تورم 11 درصد و نرخ سود سپرده‌ 18 درصد و بازده پول مثبت است، طبیعی است که سپرده‌گذاران درآمد کسب کرده و باید مالیات آن را پرداخت کنند.

    او افزود: در نظام مالیاتی، مالیات بر اساس درآمد یعنی بر منشا و پایه‌ درآمد محسوب می‌شود. اگر کسی در اقتصاد درآمدی کسب می‌کند و مثلا پولی دارد و آن را در نظام بانکی می‌گذارد و از آن درآمد کسب می‌کند، باید مالیات آن را پرداخت کند. چرا کسی که یک میلیارد تومان پول می گذارد و 180 میلیون تومان درآمد کسب می کند، نباید از این درآمد درصدی را به عنوان مالیات پرداخت کند؟ چرا صنعتگران، شاغلان، پیمانکاران و.. باید مالیات دهند ولی سپرده‌گذاران مالیات ندهند؟ همه‌ کسانی که در اقتصاد برای آن‌ها فرصت‌هایی ایجاد شده است که از قبل این فرصت‌ها درآمد کسب کرده‌اند، باید مالیات آن‌ را بدهند.

    رئیس پیشین سازمان امور مالیاتی بیان کرد: کسی که پول خود را در بانک می‌گذارد و از آن درآمد کسب می‌کند بیش از هر چیزی از امنیت پولی که برایش ایجاد شده است، استفاده می‌کند، چرا نباید در قبال این فرصت که کشور برایش ایجاد کرده است مالیات پرداخت نکند؟ دولت برای سربازی که لب مرز از امنیت جانی افراد دفاع می‌کند، هزینه می‌کند، همچنین برای افرادی که در وزارت اطلاعات امنیت کشور را کنترل می‌کنند چرا افراد نباید هزینه‌ امنیت کشور و موقعیتی که اقتصاد کشور برایشان فراهم کرده که درآمد کسب کنند را بپردازند؟ چرا افرادی برای اینکه حقوق جامعه را برگردانند سر مردم منت می‌گذارند؟

    وی در پاسخ به این مسئله که بسیاری از بانکی‌ها معتقدند مالیات‌ستانی از سود سپرده‌های بانکی این خطر را ایجاد می‌کند که پول مردم به سمت بازارهای موازی و موسسات غیرمجاز هدایت شود، تصریح کرد: برای نظام بانکی متاسفم. چرا برای فرار از مسئله، مسائل بانکی را پیش می‌کشند؟ سوال من این است که چرا باید در کشور موسسات غیر مجاز وجود داشته باشند که بترسیم پول مردم به سمت این موسسات هدایت شود؟ و اگر وجود دارد چرا نباید نظام بانکی بر آن اشراف داشته باشد؟ زمانی که من در سازمان امور مالیاتی بودم در جلساتی که با آقایان محمود بهمنی و ولی‌الله سیف برگزار کردیم به آن‌ها گفتیم بیایند تا با کمک نظام مالیاتی این موسسات را جمع کنیم که اگر امکان دارد این موسسات نظام‌مند شوند و به بانک تبدیل شوند و یا از نظام بانکی کشور مجوز بگیرند و فعالیت کنند و حقوق مردم و دولت را هم پرداخت کنند، حقوق نظام مالیاتی هم بدهند ولی متاسفانه نظام بانکی همراهی نکرد.

    مدیرعامل سرمایه گذاری امید، بیان کرد: به نظر من باید بانکی‌ها از گرفتن مالیات از سود سپرده‌های بانکی حمایت کنند. بانک‌ها متاسفانه امروز به جای اینکه افراد را اعتبارسنجی و پشتیبانی کنند، لاپوشی می‌کنند. همین که به افراد اجازه می‌دهند پول خود را در موسسات غیر مجاز بگذارند و یا به راحتی از کشور خارج کنند یعنی به پولشویی کمک می‌کنند در کجای دنیا خارج کردن پول از کشور به اندازه‌ ایران راحت است؟ متاسفانه صرافی‌های ما نظام‌مند نیستند و مبادی‌هایی که باید پول کشور را کنترل و نظارت کنند چنین کاری نمی‌کنند و پول به راحتی از کشور خارج می‌شود. در کشورهای اروپایی وقتی افراد حساب باز می‌کنند از آن‌ها پرسیده می‌شود پول از کجا می‌آید؟ و به کجا می‌رود؟ نظام بانکی ما بر عکس لاپوشانی هم می‌کند. نظام بانکی بهتر است به جای فرافکنی به دولت کمک کند که مشکلات سامان یافته و از این بی‌نظمی نجات پیدا کنیم.

    وی همچنین گفت: از سوی دیگر در نظر بگیرید که اکنون در سایر بازارها هم بازدهی به اندازه‌ی بانک نیست اکنون پول در ارز، مسکن و ... بازدهی ندارد و تنها بازاری که وضعیت مناسبی دارد، بورس است. به نظرم که اگر پول مردم به سمت بورس برود برای اقتصاد کشور مفیدتر است چون به تولید کشور کمک می‌کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها