عصر خودرو

تراز تجاری کشور با نفت ۱۷ میلیارد دلار مثبت شد

عصر بازار- رئیس‌ کل‌ گمرک گفت: امسال برای اولین بار صادرات نفت، برق و خدمات مهندسی به آمار تجارت اضافه شده، لذا تراز تجاری کشور ما ۱۷ میلیارد دلار مثبت شد.

تراز تجاری کشور با نفت ۱۷ میلیارد دلار مثبت شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، محمد رضوانی‌فر رئیس‌کل گمرک جمهوری اسلامی ایران، امشب در مراسم تجلیل از کارکنان گمرک، اظهار داشت: در سال جاری 190 هزار میلیارد تومان (همت) درآمد توسط گمرک وصول و به خزانه واریز شد.به گفته رضوانی‌فر، در 10 ماه امسال 14.2 میلیون تن کالا از طریق ایران ترانزیت شد که رشد 30 درصد داشته است. هر تن کالای ترانزیت 70 تا 100 دلار درآمد دارد که بیش از یک میلیارد دلار درآمد برای کشور داشته‌ایم.

    رئیس‌کل گمرک یادآور شد: صادرات غیر نفتی 40.5 میلیارد دلار و واردات 54 میلیارد دلار است، تراز غیر نفتی 14 میلیارد دلار منفی بود، اما امسال صادرات نفت و برق و خدمات مهندسی در آمار تجارت لحاظ شد که با این لحاظ، تراز تجاری 17 میلیارد دلار مثبت شد.

    وی با اشاره به کاهش قیمت محصولات پتروشیمی در دنیا گفت: 42 میلیون تن صادرات پتروشیمی داشته‌ایم، البته ارزش آن کاهش یافته است.به گفته رضوانی فر در سال جاری با 15 کشور همسایه 72 میلیون تن کلا به ارزش 44.3 میلیارد دلار با رشد 17 درصدی وزن و 12 درصدی ارزش همراه شد.

    رئیس کل گمرک در زمینه آموزش نیروی انسانی گمرک نیز گفت: سال گذشته 75 هزار نفر ساعت آموزش ارائه شد که این رقم امسال به 300 هزار نفر ساعت رسیده است.رضوانی‌فر همچنین وعده کرد که هر ماه 2 دستگاه آشکار ساز گمرک رونمایی و در خدمت تجارت کشور قرار گیرد.

    امشب هم علاوه بر رونماییی از فاز 2 طرح سامانه گمرک هوشمند،‌از دستگاههای آشکار ساز در گمرک لطف آباد هم مرز ترکمنستان در خراسان رضوی و نیز آشکارساز گمرک ریمدان در چابهار هم مرز پاکستان رونمایی شد.

    برچسب ها