عصر خودرو

بی‌میلی مشتریان مسکن به فرابورس

عصر بازار- بازار فرابورس که متقاضیان مسکن می‌توانند با خرید اوراق "تسه" در آن از وام مسکن استفاده کنند در قیمت و حجم معاملات در کسادی به سر می‌برد.

بی‌میلی مشتریان مسکن به فرابورس
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، نرخ بالای سود بانکی از یک طرف و هزینه‌ای که باید برای خرید اوراق (تسه) پرداخت شود از سوی دیگر به بی‌میلی متقاضیان مسکن نسبت به فرابورس دامن زده است.

    بر اساس مقررات جدید دریافت تسهیلات، زوج‌های تهرانی که تاریخ عقدشان از اول فروردین سال 1385 به بعد باشد در صورت عدم استفاده از تسهیلات طرح 92، می‌توانند با خرید 200 برگ از اوراق تسه هریک 50 میلیون تومان وام مسکن دریافت کنند. ضمن اینکه به این مبلغ 10میلیون تومان وام جعاله نیز اضافه می‌شود و زوجین می‌توانند جمعا 110میلیون تومان وام دریافت کنند.

    با این وجود آخرین برآوردها حاکی از آن است که قیمت اوراق تسهیلات مسکن با توجه به اینکه عرضه و تقاضای ویژ‌ه‌ای صورت نگرفته چندان تغییری نداشته و بر روی قیمت‌های 80 تا 82 هزار تومان متغیر است.

    دولت برای خروج مسکن از رکود هر تیری که در کمان داشت رها کرد. از افزایش وام 35 میلیونی جعاله به 60 میلیون تومان گرفته تا وام 80 میلیونی خرید، 160 میلیونی زوجین و سپس 150 میلیون تومانی ساخت. دولت حتی از متوسل شدن به بازار رهن ثانویه نیز غافل نشد و 300 میلیارد تومان اوراق در این بازار منتشر کرد. اما هنوز بسیاری معتقدند عرضه مازاد گریبان مسکن را گرفته و تا ورود 3.6 میلیون واحد مسکونی به بازار واقعی مصرف نمی‌توان انتظار تحرکی جدی در بخش مسکن را داشت.

    یکی از بخش‌هایی که می‌تواند با در اختیار گذاشتن تسهیلات ارزان قیمت، کمک شایانی به افزایش توان خرید متقاضیان مسکن کند، سیستم بانکی است که هم‌چنان نرخ‌های بهره آن ضدتولید و اشتغال عمل می‌کنند؛ تا جایی که مردم ترجیح می‌دهند به جای استفاده از تسهیلات خرید مسکن، پول‌های خود را به بانک بسپارند و سودهای 20 درصد بگیرند؛ زیرا در کمتر بخش تولیدی می‌توان چنین درآمدی کسب کرد. به همین دلیل کارشناسان، خروج از رکود بخش مسکن را تنها از طریق کاهش بهره‌های بانکی میسر می‌دانند و معتقدند بهره‌های بانکی باید هم در تسهیلات و هم در سود سپرده‌گذاری کاهش پیدا کند و تا زمانی که این اتفاق نیفتد مسکن رونق نمی‌گیرد.

    با این وجود معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: افزایش 19 درصدی معاملات مسکن تهران در فروردین 95 نسبت به فروردین 94 پیش‌نشانه خوبی برای خروج از رکود مسکن است. هم‌اکنون منتظریم تا آمار اردیبهشت ماه نیز ارایه شود که اگر روند رو به رشد معاملات در چند ماه آینده تداوم یابد پیش‌بینی اکثریت قریب به اتفاق متخصصین اقتصادی و امور مسکن مبنی بر خروج از رکود مسکن در نیمه سال جاری محقق خواهد شد.

    پیش‌بینی که برخی کارشناسان، کمی آن را خوشبینانه می‌دانند. در این راستا عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران معتقد است با توجه به آمار صدور جوازهای ساختمانی، خروج زودهنگام بخش مسکن از رکود یک پیش بینی غیر واقعی است و سال خروج مسکن از رکود را سال 1397 است.

    بنابراین گزارش، زوج‌های تهرانی برای دریافت 100 میلیون تومان وام مسکن باید 200 برگه اوراق از فرابورس خریداری کنند که با توجه به قیمت 82 هزار تومانی این اوراق در بازار فرابورس، باید مبلغی حدود 16 میلیون و 400 هزار تومان برای خرید این اوراق هزینه کنند؛ یعنی کسانی که متقاضی دریافت این نوع وام هستند باید 10 میلیون تومان وام جعاله که برای خرید آن 20 برگه اوراق با احتساب هر برگه 82 هزار تومان یعنی یک میلیون و 640 هزار تومان است نیز هزینه کنند.

    بررسی وضعیت معامله اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس نشان می‌دهد که با توجه به مصوبه شورای پول و اعتبار نیز قیمت این اوراق تغییری نکرده و در همان محدوده 82 تا 83 هزار تومان در حال معامله است. زیرا به گفته توکلی، رئیس اداره ابزارهای نوین مالی فرابورس عرضه و تقاضای ویژه‌ای صورت نگرفته و معاملات تعادلی در جریان است.

    اوراق تسهیلات مسکن اوراقی است که متقاضیان استفاده از انواع تسهیلات مسکن باید در ازای هر 500 هزار تومان یک برگه حق تقدم تسهیلات مسکن خریداری کرده و به بانک مسکن ارائه کنند، یعنی برای دریافت وام 60 میلیونی مسکن 120 ورقه حق تقدم تسهیلات با در نظر گرفتن قیمت 82 هزار تومانی خریداری شود و خریدار در مجموع 9 میلیون و 840 هزار تومان برای خرید این اوراق بپردازد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها