عصر خودرو

بررسی آثار اقتصادی-تجاری بازدید هیأت های تجاری خارجی از کشور

سهم اندک بخش خصوصی از کیک برجام

عصر بازار- کارشناسان و صاحبنظران اقتصادی و تجاری روند ورود هیأت های خارجی به کشور را چگونه ارزیابی می کنند؟

سهم اندک بخش خصوصی از کیک برجام
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از اگزیم نیوز، شور و هیجان به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای هیات‌های سیاسی و اقتصادی از کشورهای مختلف را ترغیب آمدن به کشورمان کرد، این روند به جایی رسیده که بیش از 150 هیات تجاری از 5 ماه اخیر تا به حال، به منظور سرمایه گذاری و فعالیت های مشترک میهمان ایرانیان بوده اند. حضور آنها به میزبانی سران عالی رتبه کشور، وزیران و روسای اتاق های بازرگانی و حتی برخی تشکل ها صورت گرفته است، اما برخی فعالان اقتصادی معتقدند که آمدن این هیات ها جنبه سیاسی پررنگ تری نسبت به اقتصادی دارد، به نوعی کشورهای توسعه یافته که تحت تاثیر تحریم های ناعادلانه مشارکت خود را با ایران قطع کرده بودند هم اکنون قصد آشتی و شروع مجدد مراودات دارند، البته در این میان موقعیت بی نظیر جغرافیایی همچنین ظرفیت های خالی که در کشور وجود دارد هیات های مختلفی را  برای سرمایه گذاری وسوسه می کند. با در نظر داشتن این شرایط و وعده های شیرینی که از سوی این هیات ها داده می شود، فعالان اقتصادی ما برای انتخاب شرکای تجاری خود وسواس به خرج می دهند، به گونه ای که سرمایه ملی در هر شرایطی حفظ شود و بازار ایران بازار مصرفی برای آنها نباشد. برخی کارشناسان نیز بر این باورند که نتیجه حضور این هیات ها در کشور تا پایان سال جاری مشخص می شود. در این باره اگزیم نیوز دیدگاه فعالان بخش خصوصی را جویا شده است.

    ورود هیات های خارجی به معنای "آشتی  ملی " است

    محمدرضا بهرامن، عضو اتاق بازرگانی  تهران در این باره به اگزیم نیوز گفت: اتفاقی که پس از امضای برجام رخ داد ورود هیات های سیاسی و اقتصادی با رویکردهای خاصی که اصطلاحا آشتی ملی نامیده می شود بود.

    رئیس خانه معدن ایران افزود: ورود این هیات‌ها به کشور برای سرمایه گذاری در صنایعی مانند حمل و نقل ریلی و هوایی، آلومینیوم، نفت و گاز و فولاد که در زمان تحریم با آسیب های جدی روبرو شدن است، البته این نوع نگاه برای توسعه زیر ساخت های صنایع بزرگ کشور مناسب است اما کافی نیست.

    وی با اشاره به قرارداد های امضا شده با هیات های اقتصادی اظهار کرد: توافق های صورت گرفته بیشتر در قالب قراردادهایی برای فعالیت در صنایع بزرگ یا  مشارکت در پروژه های دولتی است که نمونه بارز آن را صنعت خودرو سازی می توان شاهد بود.

    بهرامن ادامه داد: برنامه ای که در نظر مسئولان است توسعه و رشد صنایع کوچک و متوسط است، هم اکنون تشکل ها باید ایفای نقشی در سرمایه گذاری ها داشته باشند، چرا که صنایع بزرگ زیرساخت های اولیه را دارند اما صنایع کوچک و متوسط به دلیل کمبود منابع و عدم حمایت از داشتن زیر ساخت های اولیه محروم مانده اند.

    اتاق های بازرگانی به دنبال اتصال صنایع کوچک داخلی و بین المللی

    این عضو اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر اینکه اتاق های بازرگانی تلاش فراوانی برای توسعه صنایع کوچک و متوسط دارند، بیان کردک اتاق های بازرگانی به دنبال نقطه اتصال میان تولید کنندگان صنایع کوچک و متوسط بین المللی و داخلی هستند، البته این روابط تا حدودی برقرار شده است، اما چون پشتیبانی از این بخش‌ها تا به حال در کشور صورت نگرفته در ابتدا باید فضا سازی های لازم برای پذیرش سرمایه گذار ها انجام بگیرد.

    وی افزود: از آنجایی که اعتبارات و بودجه معقولی در اختیار صنایع کوچک و متوسط قرار نگرفته است، بنگاه هایی که در شرایط تحریم نیز روابط بین المللی خود را حفظ کرده اند فعالیت بهتری نسبت به مابقی بنگاه ها خواهند داشت. البته همه این موارد در گرو اصلاح طرح حمایتی از سوی بانک مرکزی و دولت برای تخصیص اعتبار به بخش خصوصی است.

    رئیس خانه معدن ایران عنوان کرد: برای جلوگیری از هدایت تمام سرمایه های خارجی به بخش دولتی باید حمایت ویژه ای از تشکل ها و اتاق های بازرگانی(بخش خصوصی) داشته باشیم تا بتوانیم از فرصت ها بهره کامل ببریم، اما نباید فراموش کرد که در هر صورت باید سرمایه گذاری برای توسعه زیر ساخت ها داشته باشیم. اگر زیست ساخت ها فراهم شود می توانیم تولید رقابت پذیرداشته باشیم. اگر تولیدات ما از ابتدا رقابتی بود هم اکنون صنایع با رکود مواجه نبودند ، در حال حاضر تولیدات ما بازار مصرف ندارد باید یک نو سازی در سیستم تولید از جهت تامین بازار و تجهیزات لازم داشته باشیم.

    بهرامن با اشاره به نقش دولت در رشد صنایع کوچک بیان کرد: اصولا دولت ها از صنایع بزرگ حمایت لازم را دارند اما از صنایع کوچک و متوسط خیر، دولت یازدهم با حمایت از این بخش می تواند اصلاح شیوه مدیرتی را رقم بزند.

    دولت و بخش خصوصی پیشبرد چشم اندازهای توسعه ای

    در ادامه سهیلا جلودار زاده، عضو اتاق بازرگانی تهران به اگزیم نیوز گفت: برای سرمایه گذاری بررسی کشورها برای انتخاب شرکت های سرمایه گذار یک نیاز است، بنابراین اگر حضور هیات های خارجی تا به حال مسمر ثمر نبوده به علت ارزیابی طرفین از یکدیگر است تا بهره برداری لازم باشد.

    عضو شورای مرکزی خانه کارگر  افزود: با توجه به موقعیتی که کشورمان در منطقه دارد آنها ایران را سرزمینی مناسب برای سرمایه گذاری می دانند، به همین دلیل جلب اعتماد  منطقی تا به حال صورت گرفته که باعث می شود سرمایه گذاران و فعالان داخلی نیز امید مضاعف داشته باشند.

    وی همکاری دولت و بخش خصوصی را برای استقبال از سرمایه گذاران را ضروری دانست و گفت: دولت و بخش خصوصی برای حفظ چارچوب سیاست های اقتصاد مقاومتی که  ضروریات ادامه حیات نظام است  باید هماهنگی های لازم میان بنگاه ها، تشکل ها در صنایع مختلف را ایجاد کنند.

    جلودار زاده اظهار کرد: امروزه نمی توان بدون در نظر داشته چشم انداز و نقشه کار فعالیتی را آغاز کرد پس بهتر است شرکت های تجاری با در ترسیم چشم انداز فعالیت های خود را دنبال کنند.

    دوره دیوان سالاری به سر رسیده است

    این عضو اتاق بازرگانی تهران با انتقاد از دیوان سالاری بیان کرد: در تاریخ کشورمان دیوان سالاری مانع برای حمایت از بخش خصوصی بوده است به گونه ای که تا به حال بخش خصوصی قدرتمندی نداشته ایم.  باید اصلاح حمایتی صورت گیرد، گاهی دولت با اعتماد به برخی شرکت های خصوصی آن ها را در سرمایه گذاری پروژه های بزرگ سهیم میکند اما آنها منابع دولتی را غنیمت جنگی میدانند که با سو استفاده از موقعیت باعث بی اعتمادی دولت به بخش خصوصی می‌شود.

    وی در خصوص آسیب شناسی  بخش های اقتصادی بیان کرد: باید آسیب شناسی در بخش های مختلف اقتصادی شود تا  دولت در واگذاری پروژها، برون سپاری راحت تری داشته باشد.

    ایران باید به کره جنوبی تبدیل شود

    محمد رضا زهره وندی، دیگر عضو اتاق بازرگانی تهران نیز در این باره به اگزیم نیوز گفت:  حدود 10 سال سایه تحریم بر کشور بوده است، یعنی اعتماد کردن از سوی شرکت های داخلی به خارجی و بالعکس دشوار است، صنایع ما نیازمند زیر ساخت های مناسب هستند اما نیم بیشتری از هیات های تجاری، ایران را بازار مصرفی می خواهند.

    وی ادامه داد:  فعالان اقتصادی کشورمان فعالیت های خود را در راستای حفظ سرمایه ملی انجام می دهند بنابراین طبیعی است اگر تا حضور هیات های خارجی در کشور به نتیجه نرسیده است. سرمایه گذاری مستقیم در صنایع نیاز است نه فروش کالاهای خارجی در کشور؛  باید برای سال های آینده ایران به کره جنوبی کوچکی تبدیل شود تا نسل های آینده در شرایط اقتصادی مطلوبی باشند.

    هوشمندانه شرکای تجاری انتخاب کنید

    زهره وندی بیان کرد: فشارهای اقتصادی بر صنایع بزرگ تاثیر منفی زیادی داشته به گونه ای که حمایت های دولتی در این باره نیز  به حداقل رسیده است. آمدن هیات های تجاری به کشور برای فعالان اقتصادی شور و هیجانی را ایجاد کرده که سطح توقعات را بالا برده است باید هوشمندانه درخواست های داخلی را عنوان و خواسته های شرکای خارجی را پذیرفت، برای حفظ منافع ملی در هر شرایطی نباید برای نخستین بار  با هیات های تجاری قرارداد امضا کرد.

    این عضو اتاق بازرگانی پژوهش در خصوص وضعیت اقتصادی کشورها را امری ضروری عنوان کرد و گفت: باید پژوهش‌هایی انجام شود تا بهترین گزینه برای توسعه اقتصادی داشته باشیم، از سوی دیگر پیش بینی هایی که در خصوص رشد اقتصادی شده  در زمینه های صنعتی نیست، کشورهایی که آمده اند فروشنده بودند نه سرمایه گذار.

    وی خاطرنشان کرد: برای هدایت سرمایه به بخش خصوصی اصلاح قوانین نیاز است، تضاد و نواقص قانون‌ها مانع از رشد و توسعه صنایع شده است، موضوعاتی مانند کپی رایت، تسهیلات انتقال ارز، ایجاد مشوق های صادراتی و... می تواند نقش موثری در رونق اقتصادی داشته باشد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها