عصر خودرو

مدیرکل دفتر تأمین مالی و سرمایه‌گذاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری مطرح کرد:

افزایش سهم دانش‌بنیان‌ها در تولید ناخالص کشور با راه‌اندازی بازار نوآفرین

عصر بازار- مدیرکل دفتر تأمین مالی و سرمایه‌گذاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری گفت: راه‌اندازی بازار نوآفرین علاوه بر جذب سرمایه‌گذاران علاقمند به کسب ارزش افزوده بالا می‌تواند بسیاری از مسایلی که در صنایع مختلف کشور وجود دارد را نیز رفع و در نهایت موجب افزایش سهم محصولات دانش بنیان در تولید ناخالص داخلی کشور شود.

افزایش سهم دانش‌بنیان‌ها در تولید ناخالص کشور با راه‌اندازی بازار نوآفرین
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، عبدالمجید مرشدی در رابطه با مزیت تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناور از بازار سرمایه، اظهار کرد: با نگاهی به سابقه تامین مالی در زیست بوم فناوری و نوآوری کشور، متوجه کاهش تاثیر منابع دولتی در رشد و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان می‌شویم که علت آن را می‌توان به سبب شرایط تورمی و افزایش مبالغ مورد نیاز شرکت‌ها دانست.

    وی افزود: دولت سیزدهم تاکید جدی بر دانش‌بنیان شدن اقتصاد دارد و در این مسیر نقش بسیار زیادی برای شرکت‌های دانش بنیان قایل شده است به‌ طوری‌که واژه «اقتصاد دانش‌بنیان» به نام معاونت علمی‌ و فناوری، اضافه شده است که نشانگر رویکرد مثبت حاکمیت و دولت به این حوزه در راستای تاثیرگذاری بر اقتصاد کشور است.

    اهمیت تامین مالی در بازار سرمایه

    مدیرکل دفتر تأمین مالی و سرمایه‌گذاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری گفت: اگر ارکان نظام تامین مالی کشور را بررسی کنیم یکی از مهم‌ترین آن‌ها بازار سرمایه است، در گذشته اقداماتی برای ترغیب فعالان بازار به منظور مشارکت و سرمایه‌گذاری در زیست بوم فناوری و نوآوری کشور انجام شده بود اما چندان عملکرد مثبتی را به همراه نداشت. در دولت سیزدهم با توجه به حضور اشخاص آشنا با ماهیت شرکت‌های دانش‌بنیان در بازار سرمایه اتفاقات خوبی برای زیست بوم رخ داد که در این خصوص می‌توان به راه‌اندازی بازار نوآفرین در فرابورس اشاره کرد.

    مرشدی در ادامه گفت: بازار نوآفرین یک بازار مخصوص شرکت‌های دانش بنیان، خلاق، نوآور و شرکت‌های فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال است و در هیات پذیرش آن نیز نماینده‌ای از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری حضور دارد.

    وی افزود: حضور نماینده ما در هیئت پذیرش موجب می‌شود تا مهمترین رکن تصمیم گیر بازار با آشنایی کاملی نسبت به بررسی درخواستها اقدام کند.

    مدیرکل دفتر تأمین مالی و سرمایه‌گذاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در ادامه مطرح کرد: راه‌اندازی بازارنوآفرین نتیجه زحماتی است که از گذشته برای آشنایی فعالان بازار سرمایه با ادبیات شرکت‌های دانش‌بنیان، آغاز شده بود. شروع به کار بازار نوآفرین علاوه بر جذب سرمایه‌گذاران علاقمند به کسب ارزش افزوده بالا می‌تواند بسیاری از مسایلی که در صنایع مختلف کشور وجود دارد را نیز رفع و در نهایت موجب افزایش سهم محصولات دانش بنیان در تولاید ناخالص داخلی کشور شود.

    افزایش حضور شرکت‌های دانش‌بنیان با راه‌اندازی بازار نوآفرین

    مرشدی بیان کرد: ابزارهای مختلفی در بازار سرمایه وجود دارد که به مرور در حال بهره‌مندی از آن‌ها هستیم؛ با وجود گذشت دودهه از عمر زیست بوم فناوری در حال‌حاضر حدود 102 شرکتدر بازارهای مختلف بازار سرمایه پذیرش شده‌اند، انتظار می‌رود با راه اندازی بازار نوآفرین این تعداد در زمان کوتاهی افزایش یابد.

    وی بیان کرد: در قانون جهش تولید یکسری ظرفیت‌هایی وجود دارد تا شرکت‌های دانش‌بنیان به راحتی بتوانند از ابزارهای بازار سرمایه بهره‌مند شوند، که در این رابطه می‌توان به «انتشار اوراق با رکن ضامن صندوق نوآوری و شکوفایی» و «صندوق‌های پژوهش و فناوری» اشاره کرد که با همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار درمراحل پایانی قرار دارد ولی هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.

    تحقق اقتصاد دانش‌بنیان

    مدیرکل دفتر تأمین مالی و سرمایه‌گذاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری بیان کرد: تحقق اقتصاد دانش‌بنیان نیازمند همکاری تمام دستگاه‌ها و سازمان‌ها است.

    مرشدی در پایان گفت: قانون جهش تولید دانش‌بنیان، ‌ که سال 1400 توسط مجلس و شورای نگهبان مصوب شد و از سال 1401 دستورالعمل آن در مقاطع مختلفی در هیئت دولت مصوب شد، یکی از مهمترین اسناد تحقق اقتصاد دانش بنیان است. وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان بورس و اوراق بهادار تاکنون همکاری قابل توجهی با معاونت علمی داشته‌اند و انتظار می‌رود با همین رویکرد بتوانیم تمام مفاد قانون مذکور، که مربوط به بازار سرمایه است، را اجراء کنیم.

    برچسب ها