عصر خودرو

تاثیر مثبت انتشار گواهی سپرده خاص در کاهش نقدینگی و التهابات ارزی

عصر بازار- یک کارشناس اقتصادی با اشاره به تاثیر مثبت انتشار گواهی سپرده خاص در کاهش نقدینگی و التهابات ارزی گفت: سود اوراق جدید بانک مرکزی جذاب است.

تاثیر مثبت انتشار گواهی سپرده خاص در کاهش نقدینگی و التهابات ارزی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، آلبرت بغزیان؛ اقتصاددان با اشاره به اقدام جدید بانک مرکزی مبنی بر صدور دستورالعمل انتشار گواهی سپرده خاص با نرخ سود 30 درصد، گفت: انتشار اوراق هدف های گوناگونی را دنبال می کند، یکی از این هدف ها جذب نقدینگی از بازارهای سفته بازی به سمت تولید است و بنابراین نقدینگی سرگردان با استفاده از این اوراق جمع می‌شود.

    بغزیان بیان داشت: هدف بعدی این اوراق به هزینه کرد آن باز می گردد و چون در تولید هزینه می شود، روش خوبی برای جذب سرمایه در گردش تولید محسوب می شود، هرچند که هزینه تامین مالی در این روش بالاست اما می‌تواند تاثیرگذار باشد.

    این اقتصاددان ابراز داشت: تامین مالی تولید از طریق تسهیلات‌دهی بانک‌ها بسیار سخت است و فشار زیادی را تحمیل میکند، به خصوص بانک هایی که در خط قرمز ناترازی قرار گرفته اند توان ارائه تسهیلات ندارند، بنابراین برای تامین مالی تولید بهتر است که از روش‌هایی مثل این اوراق استفاده شود.

    بغزیان تصریح کرد: انتشار گواهی سپرده خاص با سود جذاب در شرایطی صورت می‌گیرد که بازار ارز، طلا و خودرو در تلاطم قرار دارد، در این شرایط انتشار گواهی سپرده خاص موجب خواهد شد تا نقدینگی به جای این که جذب بازارهای سفته بازی شود، به سمت تولید هدایت شود. البته بهتر بود تا انتشار این اوراق در زمان آرامش اقتصادی یعنی در یک ماه گذشته روی می‌داد تا نقدینگی کمتری به سمت بازارهای سفته بازی می رفت.

    وی اضافه کرد: فردی که این اوراق را خریداری می کند، آن را تا یک سال نگه داری می کند و اگر پولش را زودتر از یک سال بخواهد، به بانک مراجعه و سودش از 30 درصد به  12 درصد کاهش پیدا می کند، در نتیجه پول و سودش را دریافت می کند.

    بغزیان در پایان تاکید کرد: یکی از ویژگی های انتشار گواهی سپرده خاص این است که به کاهش نرخ رشد نقدینگی نیز کمک می کند و به طور کلی هر ابزاری که نقدینگی را جمع کند و زمان سر رسید آن مشخص باشد و در زمان سر رسید به انبساط پولی بینجامد، برای اقتصاد مطلوب است. حتی اگر این پول در بانک ها بماند و وارد تولید نشود، بازهم به کاهش رشد پایه پولی و کاهش نرخ رشد نقدینگی کمک می کند.

    برچسب ها