عصر خودرو

توافق ایران و ازبکستان برای فعال سازی مکانیزم تبادلات بانکی

عصر بازار- معاون ارتقای کسب و کار‌های بین‌المللی سازمان توسعه تجارت گفت بانک‌های مرکزی دو کشور ایران و ازبکستان برای فعال سازی مکانیزم تبادلات بانکی و معرفی بانک‌های تجاری برای پیشبرد مذاکرات فنی توافق کردند.

توافق ایران و ازبکستان برای فعال سازی مکانیزم تبادلات بانکی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگا خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم سید محمدصادق قنادزاده، به بیش از هشت مورد از مهم‌ترین توافقات صورت گرفته در دیدار‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت و هیئت همراه با مقامات ازبکستانی اشاره کرد و گفت طی دو روز نمایندگان بخش خصوصی و دولتی، مذاکرات گسترده‌ای با شرکت‌ها و دستگاه‌های متناظر خود انجام داده و مهمترین زمینه‌های همکاری و موانع موجود بر سر راه توسعه مناسبات را استخراج کردند.

    وی افزود تمام این موارد در قالب محور‌های مذاکرات وزیر صمت با وزرا و مقامات عالی‌رتبه کشور ازبکستان دسته‌بندی و طی نشست مشترک وزیر با هیئت تجاری ایرانی و فعالان اقتصادی مقیم مورد بررسی قرار گرفت.

    به گفته قنادزاده، توافق بانک‌های مرکزی دو کشور برای فعال سازی مکانیزم تبادلات بانکی و معرفی بانک‌های تجاری برای پیشبرد مذاکرات فنی، پذیرش اصل کاملة الوداد (MFN) توسط دولت ازبکستان بعد از چندین سال مذاکره و امضای سند اجرایی موافقت‌نامه تجارت ترجیحی میان دو کشور از این جمله است.

    وی تصریح کرد: توافقات گسترده در حوزه همکاری و مشارکت ایران در تعمیرات اساسی توربین‌های گازی، ایجاد مرکز خدمات منطقه‌ای تعمیرات و اورهال اساسی تجهیزات نفتی، پالایشگاهی و نیروگاهی در ازبکستان و ایجاد ایستگاه‌های تقویت فشار گاز برای ازبکستان، مشارکت و سرمایه‌گذاری ایران در ساخت نیروگاه‌های حرارتی در این کشور از جمله دیگر توافقات است.

    قنادزاده گفت: توافق اولیه بر سر واگذاری محدوده‌های بزرگ معادن فلزی از جمله سنگ آهن، مس، طلا و... به پیمانکاران ایرانی برای پیاده‌سازی بسته کامل استخراج تا تولید، توافق اولیه بر سر تشکیل شرکت لجستیک مشترک و تامین واگن‌های باری توسط ایران برای توسعه حمل‌ونقل میان دو کشور از دیگر دستاوردها است.

    وی گفت: توافق اولیه برای حضور پیمانکاران بزرگ ایرانی در پروژه‌های زیرساختی ازبکستان و تسهیل‌گری در خصوص ضمانت‌نامه و توافق اولیه بر سر تسهیل ثبت دارو و تجهیزات پزشکی ایران در ازبکستان و تجهیز مراکز درمانی با تجهیزات پزشکی دانش بنیان ایرانی از جمله مهم‌ترین توافقات و دستاورد‌های سفر وزیر صمت به تاشکند است.

    وزیر صمت کشورمان در سفر به تاشکند، با وزرای صنعت و سرمایه‌گذاری، انرژی و معادن و زمین‌شناسی ازبکستان و همچنین نخست وزیر این کشور دیدار کرد. نشست با تجار و فعالان اقتصادی ایرانی مستقر در کشور ازبکستان، از دیگر برنامه‌های سفر علی آبادی به این کشور آسیای مرکزی بود.

    عباس علی آبادی با اشاره به حجم مبادلات تجاری بین دو کشور گفته هم اکنون حجم مبادلات تجاری ایران و ازبکستان 500 میلیون دلار است و رسیدن حجم مبادلات به یک میلیارد دلار قابل دسترس است.

    برچسب ها