عصر خودرو

راهکار چند کارشناس اقتصادی برای مهار تورم

عصر بازار- کارشناسان اقتصادی معتقدند مهار تورم فقط وظیفه بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه نیست و اجرای برخی سیاست‌ها باید متناسب با شرایط تحریمی باشد.

راهکار چند کارشناس اقتصادی برای مهار تورم
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، همایش ملی «مسأله تورم در ایران؛ ریشه‌ها، آثار و سیاست‌ها» توسط پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با حضور کارشناسان و اساتید دانشگاه برگزار شد.

    در این همایش، سیاست‌های مهار تورم با حضور مرتضی عزتی عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس، محمد قاسمی عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی و مجید کریمی مدیرکل دفتر مطالعات بازارهای مالی وزارت اقتصاد مورد بررسی قرار گرفت.

    محمد قاسمی عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در این همایش گفت: گاهی گمان می شود مهار تورم فقط وظیفه بانک مرکزی و دولت است باید دیدگاه خود را تغییر دهیم.

    وی افزود: کشورهای نفتی به لحاظ ساختاری با هم متفاوت دارند و سناریوی کنترل تورم برای همه یکسان نیست.

    قاسمی تصریح کرد: وابستگی صنعت غذا در ایران به واردات بیشتر از شاخص جهانی است و در نتیجه تولید و قیمت تولید به ارز وابسته است و می توان گفت سبد غذایی وابسته به ارز است و وظیفه وزیر صنعت و کشاورزی است که آن را بهبود دهد.

    وی ادامه داد: در ایران همیشه تمایل به واردات بیشتر از تولید است و دولت برای بهبود آن نیازمند است که سیاست ارزی مناسب را اتخاذ کند ‌و تمام موارد به تورم وابسته است.

    عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: بانک مرکزی همواره نرخ ارز را هدف قرار داده نه تاثیر نرخ ارز و این درست نیست.

    قاسمی تاکید کرد: باید توجه داشته باشیم در شرایط تورم نیازمند سیاست مالیات متناسب با تورم و سیاست ارزی متناسب با شرایط تحریم هستیم تا قدرت تولید و قدرت خرید مردم را حفظ کنیم.

    وی افزود: سالهاست در ایران با رکود تورمی روبه رو هستیم و از دهه 80 با سیاست رکورد تورمی مواجه هستیم.

    عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی قاسمی اظهار داشت: در زمان طراحی سیاست کنترل مقداری ترازنامه، یک نکته مغفول ماند و آن اینکه دولت و سپرده گذار از آن استفاده می کند و دولت باید کسری بودجه را به سمت نظام بانکی نبرد.

    مجید کریمی مدیرکل دفتر مطالعات بازارهای مالی وزارت اقتصاد نیز گفت: دولت نباید با ایجاد بدهی خو بگیرد و بدهی‌ها و پرداخت آن باید زمان‌دار شود و در نتیجه بدهی سررسید دارد.

    وی تاکید کرد: کنترل ترازنامه بانک‌ها کار درستی است منتها این سیاست در اقتصاد ما کافی نیست.

    مرتضی عزتی عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس نیز گفت: کارشناسان همواره به سیاستگذار انتقاد دارند و نظریات مختلف و متضادی مطرح می‌شود.

    وی بیان کرد: اقتصاددانان هنگامی که اظهارنظر می‌کنند گمان می‌کنند سیاستگذاری همچون مقاله نویسی یا خطبه خوانی است و این درست نیست.

    عزتی گفت: واقعیت جامعه با فرضیه‌ها متفاوت است و کارشناسان باید به این واقعیت ها در تحلیل‌ها و نظارت خود توجه کنند.

    به گفته وی، سیاستگذار به دلیل منافع شخصی خود از مسایل و واقعیت‌های موجود و راهکارهای لازم برای حل مشکلات خودداری می کند.

    برچسب ها