عصر خودرو

توسط شرکت پالایش و پخش نفتی؛

ساخت ۳ خط لوله بزرگ نفتی متوقف شد

عصر بازار- شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ساخت سه خط لوله استراتژیک انتقال فرآورده نفتی کشور را به دلیل کمبود منابع مالی متوقف کرده است.

ساخت ۳ خط لوله بزرگ نفتی متوقف شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، همزمان با افزایش صادرات فرآورده‌های نفتی ایران در طول دو سال گذشته و صدور محصولاتی همچون گازوئیل، نفت کوره، نفت سفید و انواع سوخت هواپیما و افزایش درآمدهای ارزی، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ساخت سه خط لوله استراتژیک انتقال فرآورده نفتی کشور را به دلیل کمبود منابع مالی متوقف کرده است.

    بر این اساس از ابتدای سال‌جاری تاکنون حجم صادرات گازوئیل ایران با افزایشی حدود دو برابری به حدود 10 میلیون لیتر در روز رسیده که بخش قابل توجهی از درآمدهای حاصل از صادرات این فرآورده پس از واریز سهم خزانه ملی به حساب شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران واریز می‌شود.

    با این وجود، پس از آنکه این شرکت نفتی از پرداخت بدهی‌های مالیاتی خودداری کرد و حتی حساب‌های پالایش و پخش نفتی مسدود شد، از سال گذشته ساخت سه خط لوله استراتژیک و بزرگ انتقال فرآورده‌های نفتی کشور را متوقف کرده است.

    مهمترین عامل توقف ساخت طرح‌های جدید پالایشگاهی و به ویژه احداث خط لوله انتقال فرآورده های نفتی از سوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی «پرداخت یارانه نقدی» اعلام شده است.

    عباس کاظمی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی حتی اردیبهشت ماه امسال در نشستی خبری بار دیگر با انتقاد از پرداخت یارانه نقدی، یکی از دلایل افزایش بدهی‌های مالیاتی و حتی عدم تزریق منابع مالی به طرح‌های در دست اجرا را پرداخت یارانه‌ها عنوان کرده است.

    جزئیات توقف ساخت 3 طرح ساخت خط لوله نفتی

    روابط عمومی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با انتشار بولتنی تحت عنوان «فرصت‌های سرمایه گذاری در طرح‌های پالایشی و احداث خط لوله نفت» از توقف ساخت سه خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی کشور خبر داده است.

    براساس اطلاعات ارائه شده در این بولتن، هم اکنون ساخت خط لوله فرآورده نفتی آبادان، اراک، تهران و خط لوله نفت خام ترش سبزاب، تنگ فنی، شازند، ری به طور کامل متوقف شده و احداث خط لوله بندرعباس، سیرجان، رفسنجان با گذشت بیش از 1.5 سال از آغاز عملیات اجرایی از پیشرفتی لاک پشتی برخوردار است.

    نکته قابل توجه درباره ساخت خط لوله 26 اینچی بندرعباس، سیرجان، رفسنجان این است که این خط لوله از ظرفیت انتقال 300 هزار بشکه گازوئیل، 330 هزار بشکه نفت سفید، 360 هزار بشکه بنزین محصولات پالایشگاه ستاره خلیج فارس برخوردار است و با توجه به پیشرفت فعلی حتی در صورت بهره برداری پالایشگاه امکان راه‌اندازی آن در سال‌جاری وجود ندارد.

    سید محمد جواد سیدی مجری طرح احداث خط لوله بندرعباس – سیرجان – رفسنجان اردیبهشت ماه امسال با بیان اینکه هم اکنون ساخت خط لوله در مرحله اخذ مجوز بوده، تاکید کرده است: پیشرفت ساخت این خط لوله استراتژیک نفتی در گرو تامین منابع مالی است.

    علاوه بر این، هم اکنون ساخت خط لوله نفتی آبادان، اراک، تهران هم براساس اطلاعات مندرج در بولتن روابط عمومی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به طور کامل متوقف است.

    انتقال روزانه حدود 300 هزار بشکه فرآورده‌های نفتی (بنزین، گازوئیل و نفت سفید) شامل تولیدات پالایشگاه‌های آبادان، اراک و کرمانشاه جهت مصارف شهرهای مرکزی ایران از طریق احداث خط لوله به طول 650 کیلومتر از مهمترین اهداف این خط لوله است.

    از سوی دیگر، طرح احداث خط لوله نفت خام ترش سبزاب، تنگ فنی، شازند، ری هم فعلا متوقف مانده که قرار است در صورت تامین منابع مالی ساخت این خط لوله در چهار قطعه به طول بیش از 600 کیلومتر احداث آغاز شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها