عصر خودرو

تقویت اعتماد سهامداران با تنوع بخشی ابزارهای متنوع مالی

عصر بازار- کارشناس بازار سرمایه گفت: با تعامل بیشتر نهاد ناظر و نهادهای مالی فعال در بازار سرمایه، می‌توان با استفاده از ابزارهای متنوعی که در بازار سرمایه وجود دارد، ریسک‌های بازار را تا حدودی پوشش داد و اعتماد عمومی نسبت به بازار سرمایه را تقویت کرد.

تقویت اعتماد سهامداران با تنوع بخشی ابزارهای متنوع مالی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، سیمین شایقان ضمن تاکید بر ضرورت تقویت فرهنگ سرمایه‌گذاری، بیان کرد: به منظور تقویت جایگاه بازار سرمایه و فرهنگ سرمایه‌گذاری در بورس، در مرحله اول باید نسبت به آموزش افراد اقدام کرد. برگزاری دوره‌های آموزشی و تولید محتوای آموزشی در فضای مجازی در این دو سال به شدت رونق گرفته و به نظر می‌رسد از این بابت، شرایط بهتری نسبت به سال 99 داریم.

    کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: گام دوم، توسعه ابزارها و گسترش صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه است تا سرمایه‌های مردم در آن مدیریت شده و مردم هم بتوانند به این صندوق‌ها اعتماد کنند. در حوزه ابزارسازی هم گام‌های بزرگی برداشته شده و ابزارهای بازار سرمایه تنوع خوبی دارد.

    ثبات در تصمیمات نهاد ناظر، مهم‌ترین نکته برای افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران

    شایقان اضافه کرد: مهم‌ترین نکته برای افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران، ثبات در تصمیمات نهاد ناظر در بازار سرمایه است. به عنوان مثال ابزارهای مناسبی به منظور مدیریت سرمایه‌ها و کاهش ریسک طراحی شده و آپشن‌ها، نمونه‌ای از این ابزارها محسوب می‌شوند که صندوق‌های سرمایه‌گذاری با استفاده از آنها می‌توانند نسبت به پوشش ریسک اقدام کنند. کاهش محدودیت‌ها و اجتناب از تغییر مکرر قوانین و مقررات مربوط به استفاده از این ابزارها از مهم‌ترین نکاتی است که می‌تواند به اعتمادسازی کمک کند.

    این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: در نظر داشته باشید که هر چند وقت یکبار، از تزریق منابع (حدود هزار میلیارد تومان) به منظور حمایت از بازار سرمایه صحبت می‌شود؛ حال آنکه منابعی که در اختیار صندوق‌های سرمایه‌گذاری و فیکس اینکام‌ها قرار دارد، بسیار بزرگتر از این ارقام است و اگر با کاهش محدودیت‌های مربوط به حد نصاب صندوق‌ها، اجازه دهند صندوق‌های سرمایه‌گذاری متناسب با شرایط بازار اقدام به خرید و فروش سهام کنند، حمایت قوی‌تری از بازار سرمایه صورت خواهد گرفت.

    وی تصریح کرد: با تعامل بیشتر نهاد ناظر و نهادهای مالی فعال در بازار سرمایه، می‌توان با استفاده از ابزارهای متنوعی که در بازار سرمایه وجود دارد، ریسک‌های بازار را تا حدودی پوشش داد و اعتماد عمومی نسبت به بازار سرمایه را تقویت کرد.

    شایقان در خاتمه اظهار کرد: در حوزه نرم‌افزاری در بازار سرمایه به نوعی انحصار وجود دارد و انحصار شرکت‌های ارائه دهنده خدمات (OMS)، مشکلاتی برای نهادهای مالی ایجاد کرده که امیدواریم این چالش هم برطرف شود.

    برچسب ها