عصر خودرو

نتیجه سفر سیف به لندن;

آیا شک اروپایی‌ها رفع شد؟

عصر بازار- صحبت‌های سیف با رسانه‌ها پس از نشست یورومانی لندن نشان می‌دهد بانک‌های اروپایی برای ارتباط با ایران شک و تردید دارند و همچنان زمینه برای ورود ایران به بازار جهانی و ارتباط با بانک‌های جهانی فراهم نشده است.

آیا شک اروپایی‌ها رفع شد؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، رئیس بانک مرکزی ایران روز پنجشنبه در نشست یورومانی در لندن شرکت کرد که در آن نمایندگان 250 بانک بزرگ کشور حضور داشتند تا موانع و مشکلاتی که باعث شده بانک‌های اروپایی با ایران همکاری نداشته باشد را بررسی کنند و راه‌حلی برای آن بیابند اما صحبت‌هایی که سف  با رسانه‌ها انجام داد نشان می‌دهد بانک‌های اروپایی برای ارتباط با ایران شک و تردید دارند و همچنان زمینه برای ورود ایران به بازار جهانی و ارتباط با بانک‌های جهانی فراهم نشده است.

    حدود 10روز پیش بود که کری وزیر امورخارجه آمریکا در نشستی با نمایندگان 9 بانک بزرگ اروپایی به این بانک ها اطمینان داد تا بدون ترس به ایران ورود کنند اما همان زمان هم یکی از بانک های بزرگ انگلیس اعلام کرد آمریکا در این زمینه هم دو پهلو عمل می کند چرا که از یک طرف موسسات مالی بین المللی را برای ورود به ایران ترغیب می کند و از سوی دیگر به موسسات مالی آمریکایی اجازه تعامل با ایران را نمی دهد.

    نشست یورومانی ایران نیز دومین نشست از این دست بود تا اعتماد موسسات و بانک های خارجی برای ورود به ایران را تقویت کند اما اظهارات سیف و دیگر مقامات ایرانی نشان می دهد که این نشست نیز خواسته های ایران را برآورده نکرده است.

    به گزارش رویترز، در سفر اخیر رئیس کل بانک مرکزی به لندن، بر عدم پایبندی طرف های غربی به تعهدات خود تأکید شد و سیف اعلام کرد این مسئله اجرای برنامه های اقتصادی ایران را عقب انداخته است.

    وی در این مصاحبه تأکید کرد یکی از مهمترین اقداماتی که ایران قصد داشت پس از اجرای برجام اجرایی کند، یکسان سازی نرخ ارز بود.

    وی افزود عدم اهتمام طرف های غربی به اجرای تعهداتشان باعث شده است تا اجرای این سیاست در ایران همچنان به تعویق بیفتد.

    سیف تأکید کرد انتظار می رفت با آغاز اجرای برجام و در مدت 6 ماه سیاست یکسان سازی نرخ ارز در ایران اجرا شود.

    وی ادامه داد طرف مقابل آزاد نیست تا هر بندی از توافق را که بخواهد اجرا کند و بدعهدی طرف های مقابل باعث شده است تا دسترسی ایران به بازار های جهانی با مشکل مواجه شود.

    سیف به رویترز گفت یکسان سازی نرخ ارز در ایران نیازمند پیش شرط دسترسی آزاد به بازارهای جهانی و نقل و انتقال آزادانه پول بین ایران و دیگر نقاط جهان و دیگری تضمین پایدار بودن دسترسی ایران به منابع ارزی است.

    سیف در سخنان خود از پیش بینی رسیدن رشد اقتصادی ایران به 8 درصد در پنج سال‌ آینده خبر داد و اعلام کرد اگر چه طی سال جاری رشد اقتصادی ایران به این رقم نمی رسد.

    سیف در گفتگو با گاردین افزود تا زمانی که طرف های غربی مذاکرات به طور کامل به تعهدات خود عمل نکنند ما تغییر قابل توجهی در شرایط را شاهد نخواهیم بود.

    از سوی دیگر مجید تخت روانچی، معاون اروپا آمریکای وزارت امور خارجه نیز اعلام کرد به دلیل خودداری و تردید بانک های اروپایی نسبت به تعامل با ایران، ما همچنان از نحوه اجرای برجام راضی نیستیم.

    از جمله مهمترین دلایل خودداری بانک های اروپایی از همکاری با ایران تداوم تحریم های آمریکا علیه نظام اقتصادی ایران است.

    علی رغم لغو تحریم های بین المللی،‌ آمریکا همچنان تحریم های خود علیه ایران را ثابت نگهداشته و شرکت های آمریکایی و بانک های این کشور همچنان اجازه تعامل با ایران را ندارند.

    از سوی دیگر بسیاری از بانک ها و شرکت های اروپایی نیز که به طور مستقیم مشمول این تحریم ها نمی شوند نیز به دلیل اینکه در آمریکا فعالیت داشته و یا دارای زیر مجموعه هایی در آمریکا بوده، از ترس نقض ناخواسته تحریم های آمریکا و متعاقبا اعمال جریمه های سنگین از سوی کاخ سفید، از ورود به ایران سر باز می زنند.

    به گزارش اسپوتنیک، سیف در نشست یورومانی ایران از موسسات مالی اروپایی خواست تا با خیال راحت با بانک‌های ایرانی تعامل کنند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها