عصر خودرو

امکان تهاتر نفت برای واردات کالاهای اساسی دوباره فراهم شد

عصر بازار- قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی گفت: بعد از یک وقفه‌ امکان تهاتر نفت برای واردات کلیه کالاهای اساسی دوباره فراهم شد.

امکان تهاتر نفت برای واردات کالاهای اساسی دوباره فراهم شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم،‌علیرضا پیمان‌پاک قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در نشستی در اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: تهاتر نفت با کالا تجربه موفقی بود که با دستور مخبر معاون اول رئیس جمهور انجام شد.

    وی افزود: تهاتر باعث شد که بتوانیم محصولات را با سرعت بیشتر و قیمت کمتری به کشور وارد کنیم و اکنون دوباره امکان تهاتر نفت برای واردات کلیه کالاهای اساسی فراهم شده است.

    قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در ارتباط با عملکرد سامانه بازارگاه افزود: این سامانه با وجود مشکلاتی که در حوزه واردات نهاده‌ها داشته اما بودن آن بهتر از نبودن آن است و مشکلات و انحصار احتمالی که در آن وجود داشته باشد قابل رفع است.

    پیمان‌پاک ادامه داد: مشکلات تامین کنجاله اکنون حل شده و نرخ این محصول در حال برگشت به قیمت واقعی خود است.

    مجمع برداشته شدن پیمان‌سپاری کالاهای کشاورزی را دومرتبه رد کرد

    وی در ارتباط با موضوع برداشته شدن لزوم پیمان‌سپاری ارزی محصولات کشاورزی تصریح کرد: برای رفع این مشکل در بودجه 1402، آورده شد اما مجمع آن را رد کرد همچنین دوباره این موضوع در برنامه هفتم توسعه نیز آورده شد که آن نیز رد شد.

    قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: خود اتاق نیز می‌تواند در این ارتباط پیگیر باشد و جلساتی را با مرکز پژوهش‌های مجلس و کمیسیون‌های مختلف مجلس داشته باشد تا برای رفع این دغدغه تجار اقدام شود.

    وی اضافه کرد: در نهایت باید برای برداشته شدن پیمان‌سپاری برای خدمات فنی مهندسی و کشاورزی به یک جمع‌بندی برسیم.

    تعداد اعضای دولتی شورای قیمت‌گذاری کالاهای اساسی محدود است

    پیمان‌پاک در پاسخ به سوالی در ارتباط با اینکه نرخ 19500 تومانی گندم بالا و غیرواقعی است تصریح کرد: نرخ گندم باید به صورت واقعی تعیین شود اما در عین حال به کشاورزان کمک کند و در نهایت منجر به قاچاق معکوس نیز نشود.

    قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی افزود: در شورای قیمت‌گذاری کالاهای اساسی دولت نمایندگان محدودی دارد و افرادی خارج از دولت در آن شورا نظرات متفاوتی دارند و در نهایت تصمیم جمع در آن شورا ملاک قرار می‌گیرد.

    وی ادامه داد: تصمیمی که درباره نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جاری گرفته می‌شود باید منافع عام جامعه را تامین کند و در عین حال از کشاورزان با سازوکاری معقول حمایت شود. با این وجود نرخ خرید تضمینی گندم نباید به نحوی تعیین شود که دیگر صادرات محصولات فراوری شده از آن توجیه اقتصادی نداشته باشد و منجر به ایجاد مشکل در زنجیره تولید شود.

    پیمان‌پاک در ارتباط با امکان فرآوری و صادرات مجدد گندم عبور موقت به کشور گفت: ظرفیت مناسبی برای تولید آرد در کشور داریم که برای تحقق این امر می‌توان گندم را به صورت عبور موقت به کشور وارد کرد و بعد از انجام فراوری آن را دوباره صادر کرد اما قوانین دست و پاگیر و مشکلات زیادی در پیش روی این موضوع وجود دارد که در حال رفع آن هستیم.

    قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: بیش از 10 میلیارد دلار امکان ارزآوری از این طریق وجود دارد که در صورت تصویب آن در دولت ابلاغ خواهد شد.

    برچسب ها