عصر خودرو

کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

دو مسیر برای تقویت فرهنگ سهامداری

عصر بازار- یک کارشناس بازار سرمایه گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار با راه‌اندازی شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری، توسعه ابزارهای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم و راه‌اندازی بازار سرمایه‌گذاری حرفه‌ای گام‌های مثبتی در راستای تقویت فرهنگ سهامداری برداشته است.

دو مسیر برای تقویت فرهنگ سهامداری
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، محسن عباسلو با اشاره به ضرورت تقویت فرهنگ سهامداری در بازار سرمایه بیان کرد: فرهنگ سهامداری یعنی آشنایی مردم با روش‌های سرمایه‌گذاری در بورس بدون آنکه تحت تاثیر اخبار به صورت هیجانی اقدام به سرمایه‌گذاری کنند. به بیانی دیگر، باید نحوه سرمایه‌گذاری در بازار به مردم آموزش داده شود تا کمترین ریسک و بیشترین بازدهی نصیب آنان شود. هرچند سازمان بورس و اوراق بهادار در این زمینه اقداماتی انجام داده و با راه‌اندازی شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری، توسعه ابزارهای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم و راه‌اندازی بازار سرمایه‌گذاری حرفه‌ای گام‌هایی مثبتی برای تقویت فرهنگ سهامداری برداشته، اما این اقدامات به تنهایی کافی نیست و ضرورت دارد هم وزارت آموزش و پرورش و هم سازمان صدا و سیما در این امر مشارکت داشته باشند.

    وی با تاکید بر اینکه در کشورهای توسعه‌یافته، به دلیل فرهنگسازی‌های انجام شده، بخش عمده سرمایه‌گذاری‌های مردم از طریق بازار سرمایه صورت می‌گیرد، افزود: اگرچه در بازار سرمایه ما نیز در سال‌های اخیر انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای سلایق مختلف و سرمایه‌گذاران با درجه ریسک‌پذیری متفاوت راه‌اندازی شده، اما هنوز مردم شناخت کافی از بازار سرمایه و روش‌های سرمایه‌گذاری در آن ندارند.

    ضرورت شکل گیری فرهنگ سهامداری از مدارس
    این کارشناس بازار سرمایه با بیان این که تقویت فرهنگ سهامداری و فرهنگسازی در حوزه سرمایه‌گذاری باید از مدارس شکل بگیرد، توضیح داد: فرهنگسازی از طریق مدارس اقدامی ریشه‌ای بوده که قطعاً در بلندمدت نتایج مثبتی به همراه خواهد داشت ضمن‌اینکه بهترین شیوه برای تقویت فرهنگ سهامداری، آموزش از طریق مدارس است.

    عباسلو گفت: آموزش از طریق صداو سیما را دومین مسیر برای فرهنگسازی در کوتاه‌مدت ذکر کرد و ادامه داد: صدا و سیما مهم‌ترین رسانه‌ای است که می‌تواند پل ارتباطی بین بازار سرمایه و عامه مردم باشد. رسانه ملی با ارائه برنامه‌های آموزشی در راستای تقویت فرهنگ سرمایه‌گذاری در کشور می‌تواند زمینه‌ساز آشنایی بیشتر مردم با بازار سرمایه و ابزارهای این بازار باشد. بنابراین، اگر قصد فرهنگسازی در کوتاه‌ترین زمان ممکن را داریم، باید از ظرفیت‌های صدا و سیما بیش از پیش بهره‌مند شویم و برنامه‌های آموزشی در ساعات پرمخاطب و از طریق شبکه‌هایی که بیشترین بازدیدکننده را دارند، پخش شود تا مردم درک بهتری از سرمایه‌گذاری در بورس داشته باشند.

    ارتباط صداو سیما با بازار سرمایه
    به گفته مدیرعامل کارگزاری ارگ هومن، برنامه‌های صدا و سیما در حوزه فرهنگ سرمایه‌گذاری، در حال حاضر عمدتاً در ساعات کم مخاطب و در شبکه‌هایی که مخاطبان خاص دارند، پخش می‌شود از این رو، به منظور تقویت فرهنگ سهامداری حتماً صدا و سیما باید ارتباط پررنگ‌تری با بازار سرمایه داشته و به برنامه‌های آموزشی فشرده در این حوزه بیشتر بپردازد.

    برچسب ها