عصر خودرو

رتبه اعتباری ترکیه صعود کرد

عصر بازار- مودیز چشم‌انداز ترکیه را به مثبت تغییر داد و رتبه اعتباری B۳ آن را تایید کرد.

رتبه اعتباری ترکیه صعود کرد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، آژانس رتبه‌بندی مودیز می‌گوید: «نشانه‌هایی حاکی از تغییر پویایی تورم وجود دارد که بیانگر بازیابی اعتبار و اثربخشی سیاست پولی است».

    آژانس رتبه‌بندی بین‌المللی گفت: «محرک اصلی تغییر چشم‌انداز به سمت مثبت، تغییر قاطع در سیاست‌های اقتصادی، به‌ویژه بازگشت به سیاست‌های پولی متعارف است که در صورت حفظ آنها، چشم‌انداز کاهش عدم تعادل عمده اقتصاد کلان ترکیه را بهبود می‌بخشد».

    در این بیانیه آمده است «در حالی که احتمال افزایش بیشتر تورم در کوتاه‌مدت وجود دارد، نشانه‌هایی نیز نمایان شده که پویایی تورم شروع به تغییر کرده و نشان‌دهنده بازیابی اعتبار و اثربخشی سیاست پولی است».

    در این بیانیه آمده است: «انقباض پولی همچنین چشم‌انداز کاهش عدم تعادل خارجی ترکیه و بازسازی ذخایر ارزی بانک مرکزی را بهبود می‌بخشد که هر دو آسیب‌پذیری این کشور را در برابر شوک‌های خارجی کاهش می‌دهد».

    مودیز انتظار دارد کاهش کسری خارجی در سال 2024 شتاب بیشتری بگیرد و کسری کل سال زیر 40 میلیارد دلار (3.3 درصد از تولید ناخالص داخلی) باشد.

    این آژانس گفت: اگر سیاست پولی فعلی پس از انتخابات شهرداری‌های آتی و از طریق شواهدی مبنی بر کند شدن رشد اقتصادی حفظ شود و این اطمینان را ایجاد کند که تورم در نیمه دوم سال شروع به کند شدن خواهد کرد و رشد اقتصاد کلان را افزایش می‌دهد، احتمالا رتبه ترکیه را ارتقا خواهد داد.

    این سازمان گفت با توجه به چشم‌انداز مثبت، اقدام رتبه‌بندی منفی بعید است.

    مودیز رتبه اعتباری ترکیه را در 12 آگوست 2022 به B3 به روز کرد و دورنما را به پایدار تغییر داد.

    برچسب ها