عصر خودرو

نقطه عطف روابط تهران - دهلی نو;

چندین توافقنامه سرمایه گذاری و فرهنگی درسفر مودی امضا می شود

عصر بازار- سفیر جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو، سفر نخست وزیر هند به ایران را نقطه عطفی در روابط دو کشور دانست واظهار کرد: در این سفر تفاهمنامه هایی درزمینه توسعه بندر چابهار،انرژی،موافقنامه سه جانبه ترانزیت بین ایران ،هند و افغانستان و مبادلات و همکاری فرهنگی امضا می شود.

چندین توافقنامه سرمایه گذاری و فرهنگی درسفر مودی امضا می شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، براساس گزارش ها قرار است مودی سوم خرداد به ایران سفرکند.
    «غلامرضا انصاری» در آستانه سفر نخست وزیر هند به ایران با اشاره به لزوم امضای موافقتنامه تجارت ترجیحی بین دوکشور برای گسترش مبادلات افزود:با امضای موافقتنامه تجارت ترجیحی و با رفع موانع سطح مبادلات تجاری بین دو کشور بسرعت گسترش می یابد.
    وی، افتتاح شعبه هایی از بانک های ایرانی و هندی در دو کشور را از دیگر نیازهای ضروری برای افزایش مبادلات بین دو کشور دانست و اظهار کرد مقدمات گشایش شعبات بانک های ایرانی در هند در حال فراهم شدن است .
    سفیر جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو با اشاره به بحران اقتصادی در کشورهای مختلف خاطرنشان کرد هند با یک میلیارد و 250 میلیون نفر جمعیت و دارای رشد اقتصادی 7 درصدی به شدت نیاز به انرژی دارد.
    وی،انرژی را موتور توسعه هند دانست و تصریح کرد این کشور یکی از بزرگترین وارد کنندگان انرژی در جهان است و ایران می تواند نقش مهمی در تامین این نیاز هند ایفا کند.
    انصاری با اشاره به فاصله جغرافیایی کمتر از یک هزار کیلومتردریایی بین ایران و هند خاطرنشان کرد این کشور از نظر دریا همسایه ایران محسوب می شود و این نزدیکی اجرای طرحهای انرژی بر را برای دو کشور جذاب کرده است .
    وی افزود:ایران و هند علاقمند به همکاری و سرمایه گذاری در حوزه های بالادستی و پائین دستی نفت و گاز هستند.
    سفیر جمهوری اسلامی ایرا ن در دهلی نو با بیان اینکه هند همواره یکی از بزرگترین وارد کنندگان نفت ایران قبل از تحریم ها بوده است اظهار امیدواری کرد که این کشور جایگاه برتر خود را در زمینه واردات انرژی از ایران بار دیگر بدست آورد.
    وی افزود:درصورتیکه ایران و هند در حوزه های تجارت وارد سرمایه گذاری مشترک شوند ،همکاری دو کشور مطمئن تر خواهد شد.

    ** حضور در بازار خرده فروشی انرژی هند
    انصاری با اشاره به تمایل هندی ها برای اجازه به ایران برای حضور در بازار خرده فروشی انرژی خاطرنشان کرد حضور در این بازار، فروش مطمئن نفت ایران به این کشور را در طولانی مدت تضمین می کند.
    وی ،سرمایه گذاری در بخش ذخایر نفتی را از دیگر زمینه های مشترک دو کشور دانست و تصریح کرد هند برای تامین نیازهای اضطراری خود به انرژی بدنبال افزایش ذخایر نفتی خود است که ایران می تواند دراین زمینه مشارکت کند.

    ** ایران مطمئن ترین راه برای دسترسی هند به آسیای میانه
    سفیر جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو با بیان اینکه هند درحال رشد به شدت نیاز به دسترسی آسان به بازارهای جدید دارد گفت ایران مطمئن ترین راه برای دسترسی هند به افغانستان ،آسیای میانه ،روسیه ،قفقاز و شمال اروپا است .
    وی افزود: قرار است در سفر نخست وزیر هند به ایران در خصوص احداث خط آهن چابهار به زاهدان ،اجرای پروژه های صنعتی درچابهار و فعال کردن کریدور چابهار به آسیای میانه گفت وگو شود.

    ** سرمایه گذاری در معادن
    انصاری سرمایه گذاری در بخش معادن و فلزات را از دیگر زمینه های همکاری دو کشور عنوان و اظهار کرد هندی ها با توجه به انرژی ارزان در ایران به شدت علاقمند به سرمایه گذاری در بخش معادن ایران هستند .
    وی تصریح کرد ایران در راستای اقتصاد مقاومتی به دنبال بازارهایی است که کالاهای خود را بفروشد و هند با توجه به گستردگی و جمعیت زیاد بازارخوبی برای صدور محصولات غیرنفتی ایران اعم از پتروشیمی ، کودهای شیمیایی ،خشکبار و میوه است .
    سفیر جمهوری اسلامی ایران در هند ،امضای موافقتنامه تجارت ترجیحی بین دو کشور را گام مهمی برای افزایش صارات کالا بین دوکشور دانست و تصریح کرد دراین روش دو کشور می توانند با انتخاب کالاهای مورد نظر خود و با کاهش تعرفه زمینه حضور در بازارهای دو کشور را تقویت کنند.

    ** بازار خدمات فنی و مهندسی
    انصاری،حضور در بازار خدمات فنی و مهندسی هند را از دیگر زمینه های همکاری دو کشور دانست و خاطرنشان کرد هند به سرعت دراین بازار در زمینه صنایع کوچک، متوسط و بزرگ رشد کرده است .
    وی اظهار امیدواری کرد با توجه به توانمندی کشورمان در زمینه خدمات فنی و مهندسی زمینه حضور متخصصان کشورمان دراین بازار فراهم شود.

    ** گردشگری
    سفیر جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو در بخش دیگری از سخنانش هند را حوزه تمدنی ایران دانست و گفت لازم است که گردشگران ایرانی با سفر به این کشور، آثار نفوذ ایران در این کشور را مشاهده کنند.
    وی افزود:حضور بیش از 200 میلیون مسلمان و چند ده میلیون شیعه زمینه مناسبی برای افزایش گردشگران مذهبی در ایران فراهم کرده است .

    ** تجربیات اشتغالزایی هند
    انصاری با اشاره به جمعیت یک میلیارد و 250 میلیون نفری هند خاطرنشان کرد که دولت هند تجربیات ارزشمندی در زمینه اشتغالزایی در صنایع کوچک دارد که می توانیم از این تجربیات برای اتشغالزایی در کشور استفاده کنیم .
    وی در ادامه با اشاره به اشتراک نظر دو کشور در زمینه افغانستان خاطرنشان کرد که ایران و هند در تمامی سالهای گذشت مواضع یکسانی در خصوص برقراری صلح و ثبات در افغانستان داشته اند.
    به گفته وی ایران و هند هر دو از برقراری ثبات و امنیت در افغانستان بهره می برند.

    ** همکاری های دفاعی
    سفیر جمهوری اسلامی ایران در هند ، همکاری ایران و هند در خلیج فارس ،دریای عمان و اقیانوس هند را مهم دانست و تصریح کرد همکاری دراین دریاها برای هند نه یک نیاز بلکه خط زندگی است .
    وی، مبارزه با تروریسم ،همکاری های دفاعی و مقابله با دزدان دریایی را از دیگر زمینه های مشترک همکاری بین ایران و هند دانست .
    انصاری همکاری در زمینه کتابخانه ،موسیقی ،فیلم ،گردشگری و صنایع دستی را از دیگر زمینه های همکاری تهران – دهلی نو دانست و تصریح کرد هند در زمینه صنایع دستی و اشتغالزایی از کشورهای پیشرو محسوب می شود.

    ** پرداخت بدهی نفتی
    سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی در خصوص پرداخت بدهی نفتی ایران گفت که هندی ها بعد از سفر وزیر نفت و خارجه این کشور به ایران با همکاری طرف ایرانی به دنبال ساز و کاری برای پرداخت بدهی نفتی ایران چه قبل و بعد از تحریم هستند.
    وی افزود:ایران و هند می توانند ازصندوق اتحادیه پایاپای آسیا که دو کشور عضو آن هستند برای پرداخت بدهی نفتی استفاده کنند.
    به گفته وی ظاهرا طرف هند نیز برای پرداخت بدهی های نفتی از طریق این صندوق موافقت کرده است .

    ** روابط فرهنگی و تمدنی
    انصاری روابط تاریخی و تمدنی را از دلایل اصلی نزدیکی روابط ایران و هند ذکر کرد و خاطرنشان کرد زبان فارسی ، هنر و معماری ایران سرمایه خوبی برای گسترش روابط ایران و هند است .
    وی افزود:روابط ایران و هند بعد از انقلاب اسلامی بعد از یک دوره کوتاه و بویژه بعد از سال 2000 میلادی و با حوادثی که در منطقه رخ داد توسعه یافت .
    سفیر جمهوری اسلامی ایران در هند با اشاره به دیدگاههای مشترک ایران و هند در خصوص افغانستان و تاکید بر صلح وثبات دراین کشور تصریح کرد از سال دو هزار به بعد روابط دو کشور با رفت و آمد مقامات عالیرتبه دو کشور وارد مرحله جدیدی شد.
    وی افزود:درسال 2003 هندی ها در داخل افغانستان جاده دلارام – زرند و ایران نیز پروژه میلک به چابهار را تکمیل کردند .

    ** روابط اقتصادی
    انصاری با اشاره به روابط ایران و هند در دوران پیش از تحریم خاطرنشان کرد روابط دو کشور در این دوران بیشتر محدود به فروش نفت و تحویل پول آن در اروپا بود و دو کشور شناختی از توانمندی های یکدیگر نداشتند.
    وی افزود:ایران در دوران تحریم ها متوجه شد که باید روابط تجاری خود را با کشورهای همسایه و منطقه نسبت به قبل افزایش دهد.
    به گفته وی ایران بعد از تحریم ها اولویت همکاری خود را با کشورهایی که در دوران تحریم روابط مناسبی با ایران داشتند قرار داده و هند در این زمینه از جایگاه بالایی برخوردار است .
    «نارندرا مودی » نخست وزیر هند قرار است سوم خرداد برای سفری دو روزه و دیدار با مقامات عالیرتبه کشورمان وارد ایران شود.
    امضای توافقنامه در زمینه انرژی ، چابهار، ترانزیت سه جانبه ایران ،هند و افغانستان،مبادلات فرهنگی و کریدور شمال – جنوب ازجمله برنامه های مودی در سفر به ایران عنوان شده است .

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها