عصر خودرو

دوران بردگی امپراتور معدنی قرن ۲۰

عصر بازار- گرفتاری بزرگ فریپورت مک‌موران، مالک معدن گراسبرگ اندونزی (که بزرگترین معدن مس و طلای جهان به شمار می‌رود) سرتیتر اخبار معدنی در روزهای گذشته شد. این شرکت امریکایی اعلام کرد که برنامه دارد تا بزرگترین معدن مس خود در افریقا را به شرکت «چاینا مالیبدنم» بفروشد.

دوران بردگی امپراتور معدنی قرن ۲۰
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای معدن، رقم این مبادله، 2/65 میلیارد دلار اعلام شده و یکی از بزرگترین گام‌های این شرکت امریکایی برای کاهش بدهی‌های 20 میلیارد دلاری خود است.  این معدن بزرگ که در جمهوری دموکراتیک کنگو قرار دارد و «تنکه فانگروم» نامیده می‌شود، یکی از نخستین فروش‌های اجباری معادن در سال‌های اخیر به شمار خواهد رفت؛ فروشی که ناشی از سیطره رکود عمیق معدنی بر بازارهای جهانی و به تکاپو افتادن شرکت‌های معدنی برای بقا در این بازار پرتنش است. در حالی که چندین شرکت معدنی بزرگ جهان مجبور به انجام اقداماتی حیاتی برای حفاظت از خود در بازار شده‌اند، این فروش یکی از بزرگترین واکنش‌ها نسبت به رکود بزرگ کنونی بوده و توجه زیادی را به خود معطوف کرده است. فریپورت مک‌موران هم به دنبال آن است که مانند هر شرکت دیگری، حساب‌های مالی شرکت خود را توازن بخشد.


    سود جستن چین از رکود معدنی
    اما روی دیگر این سکه را هم باید مشاهده کرد. چین همچنان در حال افزایش قلمروی خود در بازارهای معدنی است. خرید معدن افریقایی فریپورت، دومین خرید بزرگ شرکت چینی مالیبدنم است که می‌کوشد حضور خود را در بازارهای جهانی تقویت کند. این هلدینگ منابع طبیعی چینی از قصد خود در تسخیر بازارهای جهانی در ماه گذشته خبر داده بود. این شرکت 2 هفته پیش هم موفق شده بود تا بخشی از دارایی‌های شرکت آنگلو امریکن (که سهام آن در دست انگلستان و افریقای جنوبی است و بزرگترین شرکت جهانی در حوزه تولید عناصر گروه پلاتین به شمار می‌آید) را خریداری کند. این دارایی‌ها که در برزیل قرار داشتند، برای جبران بدهی 1/5 میلیارد دلاری آنگلوامریکن واگذار شدند. با این حال، فروش دارایی‌های فریپورت، بسیار خبرسازتر بود. این شرکت امریکایی که بزرگترین معدنکار مس جهان است و از سال 2012م هم سرمایه‌گذاری‌های زیادی در بخش نفت و گاز داشته است، یکی از موفق‌ترین شرکت‌های معدنی جهان به شمار می‌رفت اما از سال 2014م و به دنبال سقوط قیمت محصولات معدنی به‌تدریج زیر فشار بدهی‌ها قرار گرفت تا اینکه مجبور شد برای حفظ موقعیت خود به فروش بزرگترین معدنش در افریقا هم تن دهد. اما این مورد هم نخستین اقدام فریپورت برای مدیریت اوضاع نبوده است. ریچارد ادکرسون، مدیر اجرایی این شرکت مایل است که برای رهایی از بحران مالی، از شر بزرگترین دارایی‌های شرکتش رها شود. او در ماه فوریه هم 13 درصد از سهام معدن مس مارنسی در امریکا را به شرکت ژاپنی «سامیتومو متالز» واگذار کرد. فریپورت برای این مبادله، یک میلیارد دلار دریافت کرد. ادکرسون چند روز پیش اعلام کرد که شرکتش از ابتدای سال 2016م متعهد شده که دست‌کم 4میلیارد دلار از دارایی‌های خود را به فروش برساند. مدیر اجرایی فریپورت گفت: «ما متعهد به برنامه فوری کاهش بدهی‌های خود هستیم. با این حال، همچنان دارایی‌ها و منابع با کیفیت خود را حفظ می‌کنیم که بتوانیم در آینده هم رهبر جهانی صنعت مس باشیم. » گفتنی است فریپورت در روز انتهایی ماه مارس سال جاری میلادی، 20 میلیارد دلار بدهی به ثبت رساند (تنها اندکی کمتر از درآمدهای نفتی ایران در سال گذشته).


    فروش معادن زیانده یا سودده؟
    معدنی که فریپورت به فروش گذاشت (تنکه)، در سال گذشته 204 هزار تن مس تولید کرده بود. درآمدهای فریپورت از این معدن و پیش از کسر مالیات و بهره، به 1/4 میلیارد دلار رسیده بود.
    درآمدهای نهایی و سود خالص این معدن در یک سال و براساس گزارش‌های مالی رسمی، 513 میلیون دلار بود. این وضعیت به معنای آن است که در صورت ادامه شرایط رکود کنونی، شرکت چینی خریدار 5/2 سال باید برای بازگشت سرمایه خود صبر کند. این زمان برای بازگشت سرمایه نمی‌تواند، نشانگر سودده بودن کافی معدن خریداری شده باشد اما با توجه به آنکه رکود معدنی به احتمال زیاد در سال‌های انتهایی خود به سر می‌برد، داشتن این معدن می‌تواند در سال‌های آینده درآمدهای زیادی برای مالک آن به ارمغان بیاورد. استیل لی، رییس هیات مدیره شرکت چینی خریدار معدن تنکه عنوان می‌کند: «این معدن وضعیت مناسبی دارد و حتی با وجود نوسانات قیمتی بازارهای معدنی جهان می‌تواند جریان درآمدی قدرتمندی برای شرکت به ارمغان بیاورد. از طرفی با توجه به ذخایر اقتصادی و قابل توجه آن می‌توان در دهه‌های پیش رو به تولید مس با عیار بالا ادامه داد. »


    تحقیر شرکت معدنی امریکا
    در حال حاضر فریپورت 56 درصد از سهام معدن تنکه را در اختیار دارد و این معدن یکی از 5 معدن بزرگ آن به شمار می‌آید. 24 درصد دیگر از این معدن متعلق به شرکت کانادایی «لاندین ماینینگ» است و 3 ماه فرصت داشته تا پیش از فروش سهام فریپورت به چاینا مالیبدنم، برای خرید آن اعلام آمادگی کند. 20درصد دیگر سهام این معدن به گروه معدنی دولتی کنگو تعلق دارد. فریزر فیلیپس، تحلیلگر بازارهای سرمایه آربی‌سی کانادا می‌گوید: «قیمتی که برای تنکه تعیین شده، حاکی از آن است که میانگین بلندمدت قیمت مس، 2/57 دلار در هر پوند در نظر گرفته شده؛ این در حالی است که در قرارداد فروش معدن مارنسی، قیمت بلندمدت مس در سطح 2/94 دلاری در نظر گرفته شده بود. » این شرایط نشان می‌دهد که فروش معدن مس فریپورت در کنگو با زیان بیشتری نسبت به واگذاری‌های قبلی این شرکت همراه خواهد بود. با این حال فیلیپس به نکته دیگری هم اشاره می‌کند: «ارزش پایین‌تر معدن تنکه علاوه بر آنکه ناشی از سهامدار بودن سامیتومو در معدن مارنسی بوده، نشان‌دهنده مخاطرات سیاسی و جغرافیایی کنگو هم است. »معدن مس تنکه که به وسیله شرکت معدنی امریکایی «فلپس دوج» توسعه یافته بود، در سال 2007م به قیمت 26 میلیارد دلار به فریپورت واگذار شد (10 برابر قیمت کنونی آن که حتی با وجود 9 سال بهره‌برداری از آن بسیار قابل توجه است). البته در قرارداد فریپورت این بند هم گنجانده شده که در صورت رسیدن قیمت مس و کبالت (یک فلز صنعتی که یکی از محصولات فرعی معدنکاری در تنکه به شمار می‌آید) به سطوح خاصی تا سال 2019 میلادی، 120 میلیون دلار دیگر هم به شرکت امریکایی پرداخت خواهد شد. با این حال، حتی این بند قرارداد هم نمی‌تواند از فروش زیان‌بار شرکت فریپورت و مشکلاتی که گریبان آن را گرفته، بکاهد. با این حال، تحقیر شرکت امریکایی به همین جا ختم نمی‌شود و به عنوان یک مذاکره بالقوه دیگر، گفته می‌شود که امکان دارد دارایی‌های بیشتری در حوزه معدنکاری کبالت (از جمله یک پالایشگاه کبالت در فنلاند) به گروه معدنکاری چینی واگذار کند. کبالت یکی از مهم‌ترین عناصر به کار رفته در باتری موبایل و وسایل نقلیه الکترونیکی است و آینده قیمتی روشنی در پیش دارد. اما آینده گروه معدنی چینی با انجام این خریدها، بیش از پیش روشن شده است. این شرکت پیش از این بخشی از دارایی‌های نیوبیوم و فسفات آنگلو را به قیمت 1/5 میلیارد دلار خریداری کرده بود اما نخستین خرید بزرگ شرکت چینی به سال 2013م بازمی‌گردد که معدن مس نورث‌پارکز را از ریوتینتو خریداری کرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها