عصر خودرو

پیش‌بینی رشد اقتصادی روسیه در ۲۰۲۴

عصر بازار- طبق برخی پیش‌بینی‌ها اقتصاد روسیه در سال ۲۰۲۴ به دلیل سیاست‌های پولی سختگیرانه که توسط بانک مرکزی آن دنبال می‌شود، ناگزیر کند خواهد شد.

پیش‌بینی رشد اقتصادی روسیه در ۲۰۲۴
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، بر این اساس، انتظار می‌رود تولید ناخالص داخلی روسیه نسبت به پیش‌بینی قبلی 3.5 درصدی، افزایش متوسط 1.6 درصد را ثبت کند.

    به گفته الکساندر آبراموف، رئیس مرکز تجزیه و تحلیل موسسات و بازارهای مالی در رانخیگس، این کاهش به دلیل کاهش سرمایه‌گذاری دولتی و یارانه‌های بخش ساخت و ساز رخ خواهد داد زیرا سرمایه‌گذاری خصوصی فرصتی برای تبدیل شدن به محرک تمام عیار اقتصاد را نخواهد داشت.

    آبراموف گفت: «انتظار داریم در سال 2024، رشد تولید ناخالص داخلی 1.5 تا دو درصد باشد که محرک اصلی آن تقاضا از سوی جمعیت است».

    به گفته اولگ آبلف، رئیس تحقیقات شرکت سرمایه‌گذاری ریکام-تراست، رشد روبل نیز کاهش خواهد یافت.

    دنیس پوپوف، تحلیلگر پروم سویاز روسیه بیان کرد که تولید ناخالص داخلی تنها 1.2 درصد افزایش خواهد یافت زیرا عوامل محرک بهبود رشد از بین رفته‌اند.

    پوپوف گفت: «رشد اقتصادی بیشتر با حفظ سیاست مالی محرک، تقاضای ساختاری بالا برای سرمایه‌گذاری در دارایی‌های اصلی، رشد بیشتر درآمد در میان کمبود نیروی کار و سیاست‌هایی که از افزایش سریع‌تر حداقل دستمزد زندگی حمایت می‌کنند، تسهیل می‌شود.»

    تحلیلگران این نظر را دارند که بانک روسیه برای تغییر سیاست پولی خود عجله نخواهد کرد، اگرچه این تنظیم کننده قبلا چرخه سختگیرانه خود را تکمیل کرده است.

    بانک مرکزی روسیه در 15 دسامبر، با توضیح اینکه فشارهای تورمی همچنان بالاست، نرخ سود را 100 واحد و به 16 درصد افزایش داد. این پنجمین افزایش از تابستان، زمانی که نرخ پایه 7.5 درصد بود.

    برچسب ها