عصر خودرو

کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد:

تخصیص و توزیع بهینه منابع در بازار سرمایه با توسعه ابزارهای مالی

عصر بازار- کارشناس بازار سرمایه گفت: با توسعه ابزارهای مالی متنوع شاهد تخصیص و توزیع بهینه منابع در بازار سرمایه خواهیم بود.

تخصیص و توزیع بهینه منابع در بازار سرمایه با توسعه ابزارهای مالی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، مهرداد حقگو با اشاره به مزایای توسعه ابزارهای بازار سرمایه بیان کرد: کارکرد بازار سرمایه از دو جنبه قابل بررسی است؛ تامین مالی و سرمایه‌گذاری. اشخاص می‌توانند منابع مازاد خود را در این بازار سرمایه‌گذاری کنند و بنگاه‌های اقتصادی هم که نیاز به تامین مالی بلندمدت دارند، با انتشار سهام یا انتشار اوراق بدهی، اقدام به تامین مالی از این بازار می‌کنند.

    وی افزود: هرچه تخصیص و توزیع منابع در بازار سرمایه بهتر انجام شود، به نفع توسعه و پیشرفت اقتصاد کشور خواهد بود و با توسعه ابزارهای بازار سرمایه، می‌توان به تخصیص و توزیع هرچه بهتر منابع کمک کرد. در این‌صورت، کارایی بازار سرمایه بهبود یافته و در نتیجه اقتصاد کشور در جهت توسعه حرکت خواهد کرد.

    چالشی اصلی اقتصاد

    کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: یکی از چالش‌های اقتصاد ما، تبدیل برخی کالاهای مصرفی به کالای سرمایه‌ای است و مردم به منظور حفظ ارزش پول، وارد بازار مسکن و خودرو شده و موجب تلاطم این بازارها شده‌اند. با توسعه ابزارهای بازار سرمایه، میتوان سفته‌بازی در این بازارها را کاهش داد و بازار سرمایه را برای سرمایه‌گذاران جذاب‌تر کرد.

    کاهش تلاطم بازار مسکن با ابزارهای بورسی

    حقگو ضمن تاکید بر مزایای توسعه صندوق‌های املاک و مستغلات بعنوان ابزاری جدید در بازار سرمایه، گفت: صندوق‌های املاک و مستغلات می‌توانند با جذب و جمع‌آوری منابع خرد، سرمایه‌های مردم را در املاک سرمایه‌گذاری کنند. البته شاید فعالیت این صندوق‌ها در بازار سرمایه به دلیل اتفاقات سال ٩٩، فعلا برای بعضی سرمایه گذاران جذاب نباشد؛ اما با گذشت زمان این ابزار هم جایگاه خود را پیدا خواهد کرد.

    کارشناس بازار سرمایه افزود: با توجه به کم نوسان بودن این صندوق‌ها، این ابزار برای سرمایه‌گذاران ریسک‌گریزی که قصد سرمایه‌گذاری روی دارایی نقدشونده دارند، گزینه مناسبی خواهد بود. در بلندمدت، NAV این صندوق‌ها افزایش داشته و تورم را پوشش خواهد داد.

    راهکارهای توسعه ابزارها

    وی در خصوص راهکارهای توسعه ابزارهای بازار سرمایه گفت: یکی از راهکارهای افزایش جذابیت سرمایه‌گذاری در صندوق‌های املاک و مستغلات، تعیین بازارگردان کارا به منظور حفظ نقدشوندگی این ابزار است. قطعا توسعه این ابزار و پذیرش تعداد بیشتری صندوق املاک و مستغلات در بازار، به نفع بازار سرمایه هم خواهد بود. کما اینکه تعدد صندوق‌های طلا، منجر به آشنایی بیشتر سرمایه‌گذاران با این ابزار و جذب سرمایه‌گذاران جدید و کاهش سفته‌بازی در بازار فیزیکی شده است.

    حقگو تصریح کرد: با توسعه صندوق‌های املاک و مستغلات، در آینده می‌توان صندوق در صندوق هم تشکیل داد و صندوق‌های سرمایه‌گذاری راه‌اندازی کرد که در صندوق‌های املاک و مستغلات و صندوق‌های طلا و... سرمایه‌گذاری کنند. ابزار دیگری که می‌تواند برای علاقمندان به سرمایه‌گذاری در املاک جذاب باشد، صندوق پروژه است. راه‌اندازی و توسعه صندوق پروژه‌ها برای احداث واحدهای ساختمانی و مشارکت سرمایه‌گذاران خرد با پیمانکاران هم اتفاق مثبتی خواهد بود که امیدواریم به زودی در بازار سرمایه شاهد آن باشیم.

    کارشناس بازار سرمایه در خاتمه عنوان کرد: البته همپای توسعه ابزارهای بازار سرمایه، انتظار می‌رود نظارت‌ها هم تشدید شود و نظارت‌ها به گونه‌ای باشد که از منافع سرمایه‌گذاران خرد حمایت بیشتری بعمل آمده و در صورت تخلف مدیران، سهامداران با توقف نماد و... آسیب نبینند.

    برچسب ها