عصر خودرو

افزایش تمایل ناشران برای خرید اوراق مرابحه

عصر بازار- یک کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به افزایش جذابیت سرمایه‌گذاری و تقاضای بالای صندوق‌های درآمد ثابت برای خرید اوراق شرکتی، شرکت‌ها می‌توانند با انتشار اوراق از طریق بازار سرمایه تامین مالی انجام دهند.

افزایش تمایل ناشران برای خرید اوراق مرابحه
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا؛ سیدرضا اعجازی، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به مزیت بورس برای تامین مالی شرکت‌ها، اظهار کرد: با توجه به سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی و سختگیری بانک‌ها برای کنترل ترازنامه آن‌ها، شرایط گرفتن تسهیلات برای شرکت‌ها در مقایسه با قبل دشوارتر شده است بنابراین، با توجه به افزایش جذابیت سرمایه‌گذاری در صندوق‌های درآمد ثابت و تقاضای بالای صندوق‌ها برای خرید اوراق شرکتی، شرکت‌ها می‌توانند با انتشار اوراق از طریق بازار سرمایه تامین مالی انجام دهند.

    وی، طولانی بودن زمان بازپرداخت اوراق را از جمله مزیت‌های تامین مالی از طریق بازار سرمایه نسبت به تسهیلات بانکی دانست.

    انواع ابزارهای تامین مالی در بازار سرمایه

    این کارشناس بازار سرمایه در خصوص انواع ابزارهای تامین مالی شرکت‌ها از طریق بازار سرمایه، اظهار کرد: در حال‌حاضر بیشترین حجم اوراق منتشر شده در بازار سرمایه مربوط به اوراق مرابحه است و بیشتر ناشران از این اوراق برای تامین مالی استفاده می‌کنند.

    وی گفت: اوراق اختیار فروش تبعی با توجه به بروز بودن و اوراق گام با توجه به اقبال ناشران در سال‌های گذشته نیز ابزار مناسبی برای تامین مالی به حساب می‌آیند.
    اعجازی تاکید کرد: تامین مالی جمعی نیز برای شرکت‌های کوچک‌تر می‌تواند مورد اقبال سرمایه‌گذاران واقع شود.

    تسهیل تامین مالی

    وی در ادامه با اشاره به مهم‌ترین اقدامات سازمان بورس و اوراق بهادار در راستای تسهیل تامین مالی، تصریح کرد: با توجه به افزایش تقاضای تامین مالی شرکت‌ها، سازمان بورس باید فرآیند و زمان اجرایی انتشار اوراق را کاهش دهد، از سوی دیگر بنا بر رتبه اعتباری شرکت متقاضی انتشار اوراق می‌تواند شرایط آسان‌تری را برای انتشار اوراق شرکت‌های با رتبه اعتباری بالا در نظر بگیرد.

    مدیرعامل کارگزاری اقتصاد بیدار در پایان گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار برای شرکت‌های با رتبه اعتباری پایین‌تر می‌تواند نرخ جذابتری برای اوراق در نظر بگیرد اما ریسک بالاتر این اوراق را نیز به اطلاع سرمایه‌گذاران برساند.

    برچسب ها