عصر خودرو

وال استریت، ۲۰۲۴ را با احتیاط آغاز کرد

عصر بازار- بازار سهام آمریکا نخستین روز معاملاتی سال ۲۰۲۴ را با احتیاط آغاز کرد.

وال استریت، ۲۰۲۴ را با احتیاط آغاز کرد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بازار سرمایه ایران(سنا)، در پایان معاملات روز سه‌شنبه دوم ژانویه، شاخص اس‌اندپی 500 به میزان 0.28 درصد کاهش، شاخص نزدک با افت 0.43 درصدی (بدترین عملکرد از ماه اکتبر تاکنون) را ثبت کرد و شاخص داوجونز به 0.06 درصد کاهش روبه‌رو شد. در این روز قیمت سهام برخی غول‌های بازار همچون اپل نیز کاهش پیدا کرد و قیمت هر سهم اپل بیش از 3 درصد افت کرد.

    آمار معاملات نشان می دهد، از دلایل افت بازار وال استریت در نخستین روز معاملاتی سال جدید می‌توان به چشم‌انداز مبهم اقتصاد آمریکا در سال 2024 و سیاست‌های فدرال رزرو درباره کاهش نرخ‌های بهره اشاره کرد. هرچند بانک مرکزی آمریکا از توقف روند افزایشی نرخ‌های تورم در سال جدید خبر داده است.

    همچنین افزایش جذابیت بازارهای کریپتوکارنسی و طلا که به ورود نقدینگی جدید به این بازارها منجر شده، از دیگر عوامل افت بازار سهام آمریکا به شمار می‌رود. البته بحران‌ها و تنش‌های منطقه‌ای در خاورمیانه و جنگ اوکراین نیز از عوامل اثرگذار بر این بازار بوده‌اند.

    در آغاز سال 2024، دارایی‌های پرریسک تحت تاثیر سرد شدن تنور تورم مورد توجه قرار گرفته‌اند و پیش‌بینی کارشناسان از کاهش نرخ‌های بهره نیز به این موضوع دامن زده است.

    لازم به ذکر است، در سال گذشته، جهش قیمت سهام غول‌های فناوری از دلایل اصلی رشد چشمگیر بازار وال استریت بودند. در این سال، قیمت سهام اپل 48 درصد، مایکروسافت 57 درصد و انویدیا 239 درصد رشد را ثبت کردند که موجب شد، شاخص نزدک با رشدی 43 درصدی، بهترین عملکرد خود از سال 2020 را ثبت کند. شاخص داوجونز نیز عملکرد خوبی داشت و 13.7 درصد رشد کرد.

    حال در آغاز سال جدید کارشناسان معتقدند، افت شاخص‌های اصلی بازار وال استریت از ابهام و احتیاط سرمایه‌گذاران خبر می‌دهد. با این حال کارشناسان تاکید می‌کنند، اگر سیاست‌های پولی فدرال رزرو به درستی اجرا شوند و اقتصاد آمریکا با افت چشمگیری روبه‌رو نشود، احتمالا بورس وال استریت فصل اول 2024 را در فضای مثبت به پایان خواهد برد.

    برچسب ها