عصر خودرو

اکسون موبیل آمریکا یک میدان نفتی در عراق را به شرکت چینی واگذار کرد

عصر بازار- مقامات ارشد نفت عراق در روز دوشنبه با روسای اکسون موبیل آمریکا، پترو چاینا و شرکت نفت بصره در میدان نفتی قرنه غرب ۱ دیدار کردند تا خروج کامل اکسون و واگذاری عملیات‌ها به پتروچینا را امضا کنند.

اکسون موبیل آمریکا یک میدان نفتی در عراق را به شرکت چینی واگذار کرد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، معاون وزیر نفت عراق گفت شرکت بزرگ نفت اکسون موبیل آمریکا رسماً از میدان نفتی قرنه غرب 1 در جنوب عراق خارج شده و عملیات‌های آن را به پترو چاینا به عنوان پیمانکار اصلی واگذار کرده است.

    مقامات ارشد نفت عراق در روز دوشنبه با روسای اکسون موبیل، پترو چاینا و شرکت نفت بصره در میدان نفتی قرنه غرب 1 دیدار کردند تا خروج کامل اکسون و واگذاری عملیات‌ها به پتروچینا را امضا کنند.

    بسیم محمد، معاون وزیر نفت عراق امور اکتشاف و تولید در مصاحبه‌ای گفت:«جلسه امروز برای خداحافظی با شرکت اکسون موبیل و در عین حال تبریک به پترو چاینا به عنوان پیمانکار ارشد برگزار می‌شود».

    پترو چاینا پس از خروج اکسون بزرگترین سهامدار این میدان نفتی است.عراق سال گذشته یک قرارداد فروش برای به دست آوردن 22.7 درصد از سهام اکسون موبیل در این میدان نفتی توسط شرکت نفت بصره امضا کرد. شرکت پرتامینای اندونزی هم 10 درصد مابقی سهام اکسون را خریداری و سهم خود را به 20 درصد رساند.

    میدان نفتی قرنه غرب 1 در حال حاضر حدود 550 هزار بشکه در روز نفت تولید می‌کند. این میدان یکی از بزرگترین میادین نفتی دنیاست و ذخایر قابل استخراج آن بیش از 20 میلیارد بشکه تخمین زده می‌شود.

    رئیس شرکت نفت بصره گفت عراق و پتروچاینا قصد دارند تولید از این میدان نفتی را تا پایان 2024 به 600 هزار بشکه در روز برسانند.

    رکت اکسون موبیل آمریکا پس از خروج از میدان نفتی قرنه غرب 1، هیچ حضوری در بخش انرژی عراق نخواهد داشت.

    برچسب ها