عصر خودرو

تثبیت شاخص بورس در کانال ۷۶ هزار واحد

عصر بازار- بورس اوراق بهادار تهران روز چهارشنبه به‌رغم عرضه‌های سنگین آخر وقت با کارنامه‌ای مثبت به کار خود پایان داد. در بازار روز چهارشنبه شاخص کل بورس بیش از ۱۲۰ واحد افزایش یافت و به رقم ۷۶,۴۱۳ واحد رسید که نمادهای فولاد با ۴۱ واحد، شپنا با ۳۶ واحد و فملی با ۲۶ واحد بیشترین تاثیر مثبت و همچنین نماد تاپیکو با ۴۷ واحد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص بورس گذاشتند.

تثبیت شاخص بورس در کانال ۷۶ هزار واحد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در بازار روز چهارشنبه همچنان شاهد توجه معامله‌گران به بازارهای جهانی بودیم. جایی که قیمت‌ها پس از برخورد به سقف‌های قیمتی بازگشتی را تجربه کردند. افزایش ارزش دلار دلیل کاهش بهای مواد خام بود.

    تحولات اقتصاد کلان

    در همین حال برگزاری نشست بانکداران ایرانی و اروپایی در اروپا و تلاش برای شکستن موانع موجود بر سر همکاری‌های بانکی پس از برجام مهم‌ترین‌ اتفاقی بود که باید در انتظار نتایج آن ماند. حضور پررنگ بانک‌های خصوصی در این نشست نشان از احتمال تغییر در وضعیت صنعت بانکداری و به چالش کشیده شدن جایگاه بانک‌های دولتی توسط بانک‌های خصوصی در ارتباط با خارج دارد. در نشست لندن وزیران امور خارجه کشورهای آمریکا، انگلیس، آلمان و فرانسه به همراه مسوول سیاست خارجه اتحادیه اروپا درخصوص اجرای برجام با یکدیگر ملاقات و گفت وگو کردند.

    در این دیدار همه طرف‌ها با صدور بیانیه‌ای خواستار پایبند ماندن به مفاد توافق هسته‌ای و اجرای برجام شدند. وزرای خارجه 1+5 و موگرینی در این بیانیه گفته اند: تا زمانی که شرکت‌ها و موسسات مالی بین‌المللی برای تعامل با ایران تمام قوانین را دنبال کنند ما سد راه فعالیت‌های کسب و کار آنها با این کشورها نخواهیم شد. در حاشیه چهل و یکمین اجلاس بانک توسعه اسلامی وزیر اقتصاد از اشتیاق خریداران پیشین نفت ایران برای خرید نفت خام با شرایط قبل از تحریم خبر داد و گفت: با نفت 40 دلاری به رشد اقتصادی 5 درصد می‌رسیم.طیب‌نیا تاکید کرد: بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته تلاش می‌کنیم با نفت 40دلاری بتوانیم به رشد اقتصادی 5 درصد دست یابیم که این پیش‌بینی کاملا عملی است و حتی می‌توانیم از آن فراتر رویم.

    چین، مهم‌ترین‌ تهدید بازار فولاد

    در تحولات اقتصاد جهانی اعلام تعرفه بیش از 500 درصد واردات فولاد چینی در آمریکا و احتمال سیاست تحریمی اروپا و انگلیس در مورد واردات فولاد از چین لزوم اتخاذ سیاست مشابه در ایران را مجددا نمایان ساخته است. هجوم سنگین فولاد ارزان چینی به بازارها منجر به بیکاری گسترده کارگران فولاد در آمریکا و اروپا شده که جلوگیری از آن مورد توجه قرار گرفته است. در همین حال با تشدید مقررات واردات فولاد چینی امکان سرازیر شدن تولیدات این کشور به خاورمیانه افزایش یافته است.

    در همین رابطه معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکه اصفهان گفت: واردات بی‌رویه یکی از چالش‌هایی است که نه تنها فولادمبارکه را تهدید می‌کند، بلکه اقتصاد کشور نیز از این هجمه در امان نخواهد بود.محمود اکبری افزود: طی سال‌های اخیر روند کاهش مصرف در بازار داخل به سبب رکود در بخش‌های محرک مصرف فولادکشور به‌طور مستمر ادامه داشته است، به‌طوری‌که مصرف محصولات فولادی تخت از 5/ 11 میلیون تن در سال 1389 به حدود 5/ 8 میلیون تن تقلیل یافت.

    وی واردات محصولات فولادی را مهم ترین چالش خواند و تصریح کرد: تولیدکنندگان جهانی فولاد هرچند، در سال گذشته باکاهش شدید قیمت فروش محصولات روبه‌رو‌ شدند، اما با توجه به کاهش چشمگیر قیمت مواد اولیه و انرژی در جهان، تولیدکنندگان جهانی فولاد توانستند با کاهش هزینه خرید مواداولیه و انرژی، بخشی از کاهش درآمد حاصل از کاهش قیمت فروش محصولات و حاشیه سود خود را جبران کنند، اما شرایط برای تولیدکنندگان داخلی کاملا بر عکس بود و علاوه بر کاهش قیمت فروش محصولات، افزایش قیمت مواد اولیه و انرژی را هم تجربه کردند که این امر فشار مضاعفی را متوجه آنها کرد.

    معاون بازاریابی و فروش فولاد مبارکه اصفهان تاکید کرد: با عنایت به موارد فوق و با توجه به روند نزولی و بی ثباتی قیمت‌های جهانی طی هفته‌های اخیر و همچنین نبود چشم‌انداز اطمینان‌بخش در زمینه رشد موثر تقاضا در کوتاه مدت، تنها عاملی که می‌تواند روزنه امیدی برای تولیدکنندگان داخلی فولاد باشد، حفظ پوشش حمایتی تعرفه‌های فعلی است.

    «خساپا»، همچنان متوقف

    در گروه خودرویی روز چهارشنبه انتظار معامله‌گران برای بازگشایی نماد سایپا محقق نشد. در این زمینه مدیر اداره نظارت بر ناشران سازمان بورس زمان احتمالی بازگشایی نماد سایپا بعد از اعلام تعدیل 126 درصدی سود را اعلام کرد. سعیدمحمد علیزاده درباره این سوال‌ که با توجه به انتشار سود جدید هر سهم سال جاری سایپا، چه زمان نماد این شرکت بزرگ خودرو‌ساز باز خواهد شد توضیح داد: با توجه به انتشار اصلاحیه اولین سود هر سهم سال جاری این شرکت، بررسی‌های لازم از اطلاعات اعلامی انجام می‌شود.چنانچه در بررسی‌ها مشخص شود در مواردی نیاز به توضیح همراه نیست، نماد «خساپا» اوایل هفته جاری بازگشایی خواهد شد در غیر این‌صورت، اگر اشکالی بود، بعد از دریافت اطلاعات تکمیلی و توضیحات مسوولان شرکت، نماد آن مورد بازگشایی قرار خواهد گرفت.

    در گروه پتروشیمی، پتروشیمی خلیج‌فارس، اولین سود هر سهم سال مالی خرداد 96 را با سرمایه 5 هزار میلیارد تومانی، 822 ریال پیش‌بینی کرد که نسبت به سود 914 ریالی هر سهم سال مالی خرداد جاری 10 درصد کمتر است.براساس این گزارش، «فارس» در عملکرد 9‌ماهه منتهی به اسفند سال گذشته، 125ریال معادل 14 درصد را پوشش داده است. این شرکت اول و آخر سال گذشته اقدام به عرضه اولیه سهام دو شرکت مبین و فجر کرد که سود حاصل از فروش سهام این دو شرکت 375 میلیارد تومان شناسایی و اعلام کرد در نظر دارد 95 درصد از سود پتروشیمی مبین را تقسیم کند.

    در گروه پالایشگاهی پالایشگاه تهران در جدیدترین گزارش خود سود هر سهم شرکت را بر اساس عملکرد واقعی 12ماهه، مبلغ211 ریال اعلام کرد که نسبت به آخرین پیش‌بینی با افزایش 12درصدی همراه بوده است. در گروه انفورماتیک «سیستم» در حالی برای برگزاری مجمع سالانه متوقف شد که این شرکت خبر از افزایش سرمایه 25درصدی داده است.

    هیات‌مدیره «سیستم» در نظر دارد طبق تصمیمات مجمع فوق‌العاده خرداد سال گذشته و تصویب افزایش سرمایه از 45 به 60 میلیارد تومان از سود انباشته، نسبت به انجام مرحله دوم افزایش سرمایه از 60 به 75 میلیارد تومان اقدام کند. این افزایش سرمایه 25 درصدی از سود انباشته و با هدف گسترش و ایجاد فضای کسب و کار مناسب اعمال خواهد شد.درگروه ساختمانی شرکت سرمایه‌گذاری مسکن الوند که با سرمایه 30 میلیارد تومانی و از فروردین سال جاری در بازار اول معاملات فرابورس درج نماد و آماده عرضه اولیه شده، درباره سود هر سال مالی شهریور 95 توضیح داد. علیرضا نوربهشت در نامه‌ای به بورس خاطرنشان کرد به‌رغم پوشش ضعیف شرکت انتظار می‌رود سود شرکت محقق شود.

    در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات به رقم 242میلیارد تومان رسید که نماد فاذر با رقمی حدود 18 میلیارد تومان دارای بیشترین ارزش معامله بود.همچنین در پایان معاملات هفته منتهی به 29 اردیبهشت‌ماه 1395، شاخص کل 431 واحد افزایش یافت و به مقدار 76 هزار و 413 واحد رسید که با این حساب شاخص با 57/ 0 درصد افزایش رو‌به‌رو شد. ارزش کل معاملات سهام و حق تقدم به هزار و 134 میلیارد ریال بالغ شد که این مقدار نسبت به هفته قبل 9 درصد کاهش یافته است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها