عصر خودرو

وقتی چالش های سنتی بازار به کمک بورس، مرتفع می شود

تجربه ۷ ساله عرضه زعفران در بورس کالا و رضایت کشاورزان

عصر بازار- مشکل مالی کشاورزان و ارزان فروشی زعفران به دلالان در فصل برداشت، مشکلات عدیده نگهداری زعفران، آمار نیروی انتظامی از سرقت های زعفران و ایجاد برخی مشکلات اجتماعی، نبود مرجعی برای قیمت واقعی، از دست رفتن اعتبار زعفران ایرانی به دلیل صادرات کالای بعضا کم کیفیت و تقلبی و .... از جمله مشکلات و چالش های بازار زعفران در سال های قبل بوده است؛ اما به گفته فعالان بازار زعفران عمده این مشکلات به دلیل عرضه این محصول ارزشمند در بورس کالا طی ۷ سال گذشته مرتفع شده است.

تجربه ۷ ساله عرضه زعفران در بورس کالا و رضایت کشاورزان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از کالاخبر ، کشاورزان و فعالان حوزه زعفران از نقش بورس کالا در شکل گیری معاملات شفاف و ارتقای کیفیت محصولات در انبارهای استاندارد بورسی می گویند. به گفته آنها، فصل برداشت زعفران، دیگر کابوس کشاورزان برای فروش اجباری و ارزان محصول ارزشمندشان به دلالان نیست. چراکه مسیری شفاف برای آنها فراهم شده تا به جای آنکه محصولشان را به واسطه ها و دلالان بفروشند، مستقیم به مصرف کنندگان عرضه کرده و ظرف چند ساعت وجه حاصل از فروش را دریافت کنند.

    از سوی دیگر، زعفران نامرغوب و تقلبی دیگر خریدار ندارد زیرا زعفران بورسی طبق استاندارد اعلامی و به صورت آزمایش شده در دسترس عموم قرار دارد و همین موضوع موجب ارتقای کیفیت زعفران ایران شده است؛ امروز «زعفران نگین بورسی» در بازار زعفران شهره است.

    غلامرضا کریمی فعال قدیمی بازار زعفران با بیان اینکه زعفران یک محصول ملی محسوب می شود گفت: آبرو و اعتبار محصولات صادراتی ایران در گرو زعفران است چراکه بزرگترین تولیدکننده این محصول به شمار می رویم.

    وی افزود: ورود زعفران به بورس کالا چند اتفاق مثبت را رقم زد. اتفاق مهمی که از اهمیت بسزایی برخوردار است استاندارسازی است. تا پیش از ورود زعفران به بورس، به واسطه کاهش کیفیت در فرآیند نگهداری و خشک کردن، اعتبار صادراتی ایران در حال از دست رفتن بود. در حالی که در انبارهای بورس با توجه به شرایط تعریف شده و استانداردهای ملی ایران، محصول صد درصد استاندارد وارد فرآیند معاملات بورسی می شود.

    کریمی خاطرنشان کرد: پیش از ورود زعفران به بورس آمار مشکلات اجتماعی از جمله سرقت و اختلافات خانوادگی زیاد بود و این محصول در کانال‌های کولر و یا انبارهای تاریک نگهداری می‌شد و درنتیجه به کیفیت محصول آسیب می رسید، اما امروز انبارهای بورسی فعال شده اند و کشاورزان محصول با کیفیت خود را به انبارهای استاندارد بورسی می سپارند. لذا انبارهای بورسی مشکل بزرگی را به لحاظ اجتماعی حل کرد و حتی تقلب های کیفی زعفران نیز بسیار کمتر شده است.

    محمد رمضان زاده دیگر فعال حوزه زعفران نیز در این باره گفت: ورود زعفران به بورس منجر به ورود دستگاه های جدید نظیر دستگاه خشک‌کن زعفران و رعایت بهداشت حین برداشت شد. این موضوع تا آنجا پیش رفت که امروز به جرات می توان گفت بیش از 90 درصد زعفرانی که وارد انبارهای بورسی می شود، مورد پذیرش قرار می گیرد و مقدار کمی برگشت می خورد که با مشاوره و آموزش قابل رفع است.

    وی افزود: با این اتفاق صادرکننده به یک منبع تامین مطمئن دسترسی دارد و به واسطه وجود زعفران باکیفیت در انبارهای بورس، صادرکنندگان نیز شرایط به مراتب بهتری را تجربه می کنند.

    یک زعفرانکار دیگر نیز گفت: تا پیش از ورود زعفران به بورس، نگرانی هایی از جهت شرایط نگهداری و سرقت وجود داشت اما با ورود به بورس امکان فروش در هر تناژ و با قیمت مشخص فراهم است و ظرف کوتاه ترین زمان ممکن پول در حسابمان است.

    برچسب ها