عصر خودرو

رئیس اداره دعاوی بازار و تشکل‌های خودانتظام سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد:

تایید امکان مسدودسازی دسترسی برخط مشتریان پرمخاطره از سوی شرکت‌های کارگزاری، توسط دیوان عدالت اداری

عصر بازار- رئیس اداره دعاوی بازار و تشکل‌های خودانتظام سازمان بورس و اوراق بهادار از تأیید مفاد ماده ۱۲ «دستورالعمل اجرایی معاملات برخط»، توسط دیوان عدالت اداری خبر داد که بر اساس آن شرکت‌های کارگزاری می‌توانند دسترسی برخط مشتریان پرمخاطره را مسدود کنند.

تایید امکان مسدودسازی دسترسی برخط مشتریان پرمخاطره از سوی شرکت‌های کارگزاری، توسط دیوان عدالت اداری
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بازار سرمایه ایران(سنا)، محسن تفرشی، اعلام کرد: در پی شکایت مطرح شده در دیوان عدالت اداری، به خواسته ابطال ماده 12 دستورالعمل اجرایی معاملات برخط مصوب 6 شهریور ماه 1398 هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، پس از طی فرایند رسیدگی، هیات تخصصی اداری و امور عمومی دیوان، مفاد ماده مزبور را مغایر با قانون ندانسته و درخواست ابطال آن‌ را رد کرد.

    رئیس اداره دعاوی بازار و تشکل‌های خودانتظام سازمان بورس و اوراق بهادار در تشریح این خبر گفت: مطابق ماده 12 دستورالعمل مذکور در صورت وجود شواهد و قرائنی مبنی بر نقض قوانین و مقررات و یا ایجاد مخاطره در شفافیت و منصفانه بودن بازار، «کارگزار یا کارگزار/ معامله‌گر» می‌تواند اقدامات پیشگیرانه‌ای از قبیل محدود کردن دسترسی مشتریان یا سفارش‌های آنها را به عمل آورد.

    وی در ادامه تصریح کرد: بر اساس این ماده، اقدامات مربوطه به همراه شرح علت و جزئیات آن باید توسط «کارگزار یا کارگزار/ معامله‌گر»، مستند و نگهداری شده و حداکثر ظرف یک روز کاری به سازمان بورس ارائه شود و بر مبنای تبصره ذیل ماده مذکور«کارگزار یا کارگزار/ معامله‌گر» مکلف است پس از اعلام سازمان بورس و اوراق بهادار، اقدامات پیشگیرانه موضوع این ماده را انجام دهد». بر این اساس، یکی از اقدامات شرکت‌های کارگزاری طبق اختیار حاصله از ماده فوق، محدودکردن دسترسی برخط مشتریان پرمخاطره و اعلام آن به سازمان بورس و اوراق بهادار است.

    به گفته تفرشی، هیأت تخصصی اداری و امور عمومی دیوان عدالت اداری با پذیرش این‌که به موجب قانون بازار اوراق بهادار اتخاذ تدابیر ضروری لازم جهت پیشگیری از وقوع تخلفات در این بازار و انجام اقدامات لازم به منظور حمایت از حقوق و منافع سرمایه‌گذاران، در حیطه وظایف و اختیارات هیأت‌مدیره این سازمان ذکر شده و مقرره مورد شکایت در همین راستا تصویب و رای به رد شکایت شاکی صادر کرده است.

    برچسب ها