عصر خودرو

امکان دسترسی ایران به بازارهای گوناگون با توافقنامه اوراسیا

عصر بازار- کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا با ایران توافقنامه تجارت آزاد امضا کردند؛ براساس این توافقنامه دسترسی بدون عوارض گمرکی به به بازارهای گوناگون برای ایران امکان‌پذیر می‌شود.

امکان دسترسی ایران به بازارهای گوناگون با توافقنامه اوراسیا
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، وبگاه المیادین در گزارشی آورده است: کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) روز دوشنبه در جریان نشست شورای عالی اقتصادی اوراسیا در شهر سن پترزبورگ در روسیه موافقتنامه تجارت آزاد با ایران را به طور رسمی امضا کردند.

    میخائیل میاسنیکوویچ، رئیس هیئت مدیره کمیسیون اقتصادی اوراسیا، الکسی اورچوک، معاون نخست‌وزیر روسیه، عباس علی‌آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران، این توافقنامه را که قرار است جایگزین توافق موقتی شود که از سال 2019 میلادی به اجرا درآمده است، امضا کردند. نمایندگان بلاروس، ارمنستان، قزاقستان و قرقیزستان نیز این توافقنامه را امضا کردند.

    توافق موقت برای ایجاد منطقه آزاد تجاری بین کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران، که ابتدا در 17 مه 2018 (27 اردیبهشت 1397) منعقد شد، از 27 اکتبر 2019 (5 آبان 1398) اجرایی شده است.

    ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، بر اهمیت استراتژیک توافقنامه تجارت آزاد تأکید کرد و اظهار داشت که این توافقنامه دسترسی بدون عوارض گمرکی را به تقریباً همه دسته‌بندی کالاها به بازار ایران می‌دهد.

    وی خاطرنشان کرد که این توافقنامه به طور چشمگیری موانع غیر تعرفه‌ای را کاهش می‌دهد و همکاری تجاری را بهبود می‌بخشد.

    برچسب ها