عصر خودرو

طلب نفتی از هند را می‌توان با طلا دریافت کرد

عصر بازار- مسئولان کشور در مذاکرات خود با مقامات هندی، به ویژه در سفر نخست وزیر هند به ایران، می‌توانند گرفتن طلا در ازای طلب نفتی را برای وصول مطالبات در دستور کار قرار دهند تا هند بهانه‌ای برای به تعویق انداختن مطالبات ایران نداشته باشد.

طلب نفتی از هند را می‌توان با طلا دریافت کرد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، فروش نفت ایران در زمان تحریم بسیار کاهش یافت و حتی کشورهایی که از ایران نفت خریداری می‌کردند، امکان پرداخت پول آن به شکل دلار یا یورو را نداشتند.

    به همین دلیل تنها بخش اندکی از منابع حاصل از صادرات نفت به کشورهای مختلف ازجمله هند با ارزهای کشورهای واردکننده دریافت می‌شد و بخش عمده‌ی آن قابل دریافت نبود و به همین دلیل حجم زیادی از پول ایران در این کشورها بلوکه شد.

    پس از اجرا شدن برجام، یکی از مهمترین دستاوردهایی که مسئولین دولتی وعده‌ی آن را می‌دانند بازپس گیری درآمد حاصل از فروش نفت بود که در کشورهای مختلف بلوکه شده بود.

    میزان طلب نفتی ایران از کشور هند 6.5 میلیارد دلار گزارش شده که این کشور از زمان اجرایی شدن برجام هنوز این طلب را به ایران پرداخت نکرده است. در واقع گرچه با اجرایی شدن برجام ایران در فروش نفت و گرفتن پول آن محدودیتی ندارد، اما همچنان نمی‌تواند از سیستم‌های مالی بین‌المللی مبتنی بر دلار و یورو استفاده کند و به همین دلیل امکان دریافت طلب‌های نفتی از هند به شکل دلار و یا یورو نیز فراهم نبوده است. مسئولان هندی نیز از شرایط موجود نهایت استفاده را برده و به همین بهانه هنوز طلب ایران را پرداخت نکرده‌اند.

    در این شرایط ایران می‌تواند به جای اصرار بر گرفتن طلب نفتی خود در قالب دلار یا یورو، از هند طلا خریداری نماید. کشور هند منابع طلا و ارز فراوانی در اختیار دارد و بنا به آمار شورای جهانی طلا[1] این کشور در حدود 560 تن ذخیره طلا دارد که ارزش آن در حدود 22 میلیارد دلار برآورد می‌شود. علاوه براین این کشور می‌تواند مقادیر بیشتری طلا از بازارهای جهانی خریداری نماید.

    بنابراین لازم است مسئولان کشور در مذاکرات خود با مسئولان هندی، به خصوص در سفر نخست وزیر هند به ایران که در آینده رخ خواهد داد، این مورد را نیز به عنوان راهی برای وصول مطالبات از این کشور در دستور کار قرار دهند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها