عصر خودرو

استقبال ادامه دار مردم از ابزار طلایی بورس کالا؛

حجم معاملات گواهی شمش طلا از ۲ تن و ۱۰۰ کیلوگرم عبور کرد

عصر بازار- رونق معاملات گواهی سپرده شمش طلا همچنان ادامه دارد و حجم معاملات این دارایی از ابتدای راه اندازی تا پایان معاملات روز گذشته در آماری خیره کننده از ۲ تن و ۱۰۰ کیلوگرم عبور کرد؛ این معاملات با توجه به جذب نقدینگی ۶.۹ همتی از بازار، نقش مهمی در تعادل و آرامش بازار طلا داشته است.

حجم معاملات گواهی شمش طلا از ۲ تن و ۱۰۰ کیلوگرم عبور کرد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از کالاخبر ، آمارها نشان می دهد از ابتدای راه اندازی معاملات گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالای ایران که به تاریخ 18 اسفندماه سال گذشته برمی گردد تا پایان معاملات روز گذشته (یکشنبه 19 آذر)، حجم معاملات از 2 تن و 100 کیلوگرم شمش طلا عبور کرد. به این ترتیب در مدت ذکر شده 21 میلیون اوراق مبتنی بر کالا به ارزش 6 هزار و 939 میلیارد تومان معامله شد.

    بررسی دادوستدهای گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالا که از 18 اسفند 1401 نخستین روزکاری خود را شروع کرد، نشان از روند تدریجی روبه‌جلوی معاملات اوراق مبتنی بر شمش طلا دارد.

    بر مبنای آمار معاملات در 216 روز کاری که از این معاملات می گذرد در مجموع 21 میلیون و 84 هزار و 300 گواهی سپرده شمش طلا (برابر 2 تن و 108 کیلوگرم) به ارزش 69 هزار و 392 میلیارد ریال (6 هزار و 939 میلیارد تومان) دست به دست شد.

    بررسی روند معاملات ماهانه نیز نشان می دهد، بیشترین حجم معاملات گواهی سپرده شمش طلا برای آبان امسال به میزان 4 میلیون و 298 هزار و 670 قرارداد مبتنی بر کالا (برابر 429 کیلوگرم) به ارزش 14 هزار و 84 میلیارد ریال (یک هزار و 408 میلیارد تومان) بود.
    معاملات گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالا علاوه بر آنکه ریسک های سنتی سرمایه گذاری در بازار طلا از جمله ریسک کیفیت، عیار، سرقت و نگهداری طلا را ندارد به دلیل امکان ورود سرمایه‌گذاران خُرد با حدود 320 هزار تومان مورد توجه عموم مردم نیز قرار گرفته است.

    به نظر می‌رسد با آشنایی بیش‌تر سرمایه‌گذاران خُرد با سازوکارهای مربوط به گواهی سپرده شمش طلا که امکان فعالیت را برای همه سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند، رونق معاملات گواهی سپرده شمش طلا تداوم داشته باشد.

    یادآوری می‌شود، حداقل واحد معامله در بازار گواهی سپرده شمش طلا، 100 سوت یا یک دهم گرم از شمش طلا با عیار 995 درنظر گرفته شده است. تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند پس از اخذ کد معاملاتی بازار مالی بورس کالا، با سرمایه حدود 320 هزار تومان وارد این بازار شوند.

    ساعات جلسات معاملاتی گواهی سپرده شمش طلا 10 صبح تا 17 بعدازظهر در روزهای شنبه تا چهارشنبه و 10 تا 15 در روزهای پنج شنبه است که از ساعت 10 تا 10:30 دوره پیش گشایش و 10:30 به بعد حراج پیوسته است.

    برچسب ها