عصر خودرو

فرانسه، چهارمین متقاضی راه‌اندازی ال.ان.جی ایران

عصر بازار- عمان، هند، کره جنوبی و حالا فرانسه همه کشورهایی هستند آماده‌اند که راه ایران را برای ورد به بازاری که به عنوان دارنده دومین منابع بزرگ گازی از آن دور مانده است باز کنند.

فرانسه، چهارمین متقاضی راه‌اندازی ال.ان.جی ایران
نسخه قابل چاپ
جمعه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا،  موضوع اجرای پروژههای ال.ان.جی و ساخت طرح‌های مینی ال.ان.جی از سال‌ها قبل در ایران مطرح است اما وجود تحریم‌ها و نبود سرمایه کافی باعث شد که هیچ طرحی در این زمینه به انجام نرسد و علی رغم ذخایر زیاد گازی در ایران بیشتر گاز تولیدی در خود کشور مصرف برسد و خریداران خارجی نیز چند همسایه محدود باشند.

    در پساتحریم اگرچه یکی از اهداف ایران افزایش صادرات گاز است اما هنوز کشورهای هسایه و منطقه که می توانند با خط لوله گاز را منتقل کنند در اولویت‌اند با این حال ایران تصمیم ندارد از بازار گاز طبیعی مایع نیز جا بماند.

    تصمیم ایران برای ورود به بازار ال.ان.جی برای ایجاد امکان صادرات گاز به کشورهای دورتر و احتمالا اروپایی با تلاطم در این بازار مواجه شده است؛ ‌تقاضا از سوی بزرگترین خریداران گاز طبیعی مایع به دلیل قیمت بالای آن کاهش یافته و در اثر کاهش تقاضا و جایگزین انرژی های ارزان‌تر، قیمت این محصول نیز کاسته شده است.

    اما عراقی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران می‌گوید حتی اگر در بازار ال.ان.جی سودی نصیب ایران نشود به این بازار ورود پیدا خواهد کرد .

    او در این باره با آگاهی از بازار سرد و ارزان فعلی ال.ان.جی و لزوم در نظر گرفتن توجیه اقتصادی بای سرمایه گذاری بالا در این پروژه‌ها در عین حال تاکید می‌کند که حتی اگر ورود به این بازار در ابتدا برای ما سودی نداشته باشد باید وارد تکنولوژی ال.ان.جی شده و کشتی ها و بازار آن را بشناسیم.

    با وجود نبود منفعت بالا در اجرای پروژه مایع سازی گاز طبیعی، احداث واحدهایی به این منظور در ایران با توجه به وجود منابع گازی فراوان خواستگاران زیادی نیز پیدا کرده است.

    پس از عمان و هند و کره جنوبی که به تازگی تفاهم‌نامه‌ای برای اجرای طرح‌های مینی ال.ان.جی و ال.ان.جی در ایران به امضا رسانده است، توتال نیز برای ساخت واحد تولید ال.ان.جی ابراز تمایل کرده است.

    توتال تجربه مشارکت در طرح های بزرگ ال.ان.جی در دنیا از جمله طرح ال.ان.جی یمل در روسیه، پاپوآ گینه نوو گلد استون را دارد و طبق آخرین آمار فروش ال.ان.جی خود را 6 درصد افزایش داده و به 2.64 میلیون تن رسانده است.

    پروژه ال.ان.جی ایران حالا رقبای زیادی نیز پیدا کرده است و از ساخت طرح رها شده ایران ال.ان.جی تا صادرات گاز به عمان برای استفاده از ظرفیت خالی واحدهای ال.ان.جی از برنامه‌هایی است که برای نخستین گام‌های ایران در این بازار مطرح شده‌اند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها