عصر خودرو

کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد:

مزیت های تجدید ارزیابی دارایی‌ها در بلندمدت

عصر بازار- یک کارشناس بازار سرمایه، ایجاد فرصتی برای مطالبه‌گری سهامداران و افزایش بازدهی شرکت‌ها را دومزیت مهم تجدید ارزیابی دارایی‌ها در بلندمدت برشمرد.

مزیت های تجدید ارزیابی دارایی‌ها در بلندمدت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، رامین خدابنده، کارشناس بازار سرمایه با بیان این که روند بازار سرمایه تحت تاثیر وضعیت بنیادی شرکت‌ها، تحلیل تکنیکال سهم‌ها و همچنین جو روانی بازار سرمایه است، گفت: قطعا تجدید ارزیابی‌دارایی‌ها در کوتاه‌مدت روی جو روانی بازار سرمایه و رفتار سرمایه‌گذاران تاثیرگذار بوده و حتماً می‌تواند روند بازار سرمایه را نیز مثبت کند؛ اما این تاثیر، مسکنی موقت است و آنچه بیش از این حائز اهمیت است، نقش بلندمدت تجدید ارزیابی دارایی‌هاست.

    مزیت‌های تجدید ارزیابی دارایی‌ها

    این کارشناس بازار سرمایه با بیان این که تجدید ارزیابی دارایی‌ها در بلندمدت دو مزیت مهم برای بازار سرمایه به همراه خواهد داشت‌، افزود: مزیت اول، ایجاد فرصتی برای مطالبه‌گری سهامداران و افزایش بازدهی شرکت‌ها است. برخی شرکت‌های بازار سرمایه بالاخص شرکت‌های قدیمی‌تر بازار که تاکنون تجدید ارزیابی نشده‌اند، دارایی‌های با ارزشی در تملک دارند. با ارزش دارایی‌های فعلی، نرخ بازگشت سرمایه(ROI) این شرکت‌ها پایین است؛ اما با تجدید ارزیابی و واقعی شدن ارزش دارایی شرکت‌ها، مشخص خواهد شد که خیلی از شرکت‌های بازار در مقایسه با ارزش ذاتی دارایی‌ها، سود مناسبی محقق نمی‌کنند.بنابراین تجدید ارزیابی و واقعی شدن ارزش دارایی شرکت‌ها، فرصتی برای مطالبه‌گری سهامداران است تا از مدیران شرکت‌ها بخواهند از دارایی شرکت‌ها به منظور افزایش بازدهی به بهترین شکل ممکن استفاده کنند. به عنوان مثال، خیلی از شرکت‌ها، زمین‌های باارزشی دارند که بلااستفاده مانده و در صورت فروش این زمین‌ها، امکان اجرای طرح‌های توسعه‌ای یا ایجاد خطوط تولید جدید و رشد تولید وجود دارد.

    استهلاک پنهان

    خدابنده با اشاره به دومین مزیت تجدید ارزیابی در بلندمدت، اظهار کرد: نکته مهم دیگر این است که استهلاک پنهان زیادی در بازار سرمایه داریم و سود بعضی شرکت‌ها غیرواقعی است‌. دارایی‌ها و ماشین‌آلات شرکت‌ها در حال استهلاک است و سود شرکت‌ها در مقایسه با ارزش ذاتی دارایی آنها بالاتر از وضع موجود نشان داده می‌شود؛ حال آنکه با واقعی شدن ارزش دارایی شرکت‌ها، هزینه استهلاک نیز به صورت واقعی محاسبه خواهد شد و حاشیه سود واقعی شرکت‌ها پایین‌تر از ارقام حال حاضر خواهد بود. در چنین شرایطی دست‌اندازی دولت در سود این شرکت‌ها کاهش خواهد یافت و صنایعی همچون پتروشیمی‌ و نیروگاهی حتما با تکیه بر این مزیت، در بلندمدت از مزایای تجدید ارزیابی برخوردار خواهند شد.

    افشاگری اطلاعات و افزایش شفافیت

    وی تصریح کرد: یکی از نقاط قوت بازار سرمایه، افشاگری اطلاعات و افزایش شفافیت است و تجدید ارزیابی دارایی‌ها، گام بزرگی در راستای افزایش شفافیت در بازار سرمایه محسوب می‌شود.

    این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: تنها چالش تجدید ارزیابی دارایی‌ها در حال حاضر این است که اگرچه کارشناسان ارزیاب زیادی در بازار سرمایه داریم که می‌توانند دارایی شرکت‌ها را ارزیابی کنند؛ اما انسجام کافی در این حوزه وجود ندارد و تجدید ارزیابی به نوعی متکی به فرد کارشناس ارزیاب است. حال آنکه اگر نهاد مالی مستقلی به عنوان شرکت‌های ارزیاب، با مجوز و تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار راه‌اندازی شود، فرآیند تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت‌ها بسیار شفاف‌تر، سریع‌تر و حرفه‌ای‌تر انجام خواهد شد.

    وی با تاکید براین که در شرایط فعلی جای شرکت‌های ارزیاب در بازار سرمایه خالی است، گفت: در این زمینه پیشنهادهایی مطرح شده وانتظار می‌رود هرچه زودتر شرکت‌های ارزیاب تحت نظارت سازمان بورس فعال شوند.

    برچسب ها